בתל אביב: יותר רופאים ומיטות

(0)
לדרג

דיון בכנסת: פערים גדולים בשירותי הבריאות בין מרכז לפריפריה: במחוז ת"א מועסקים פי 3 רופאים מאשר בפריפריה. וגם: 79% מהסטאז'רים ברפואה - בבתי חולים במרכז

מאת: מערכת zap doctors

עדיף להיות חולה בתל אביב - זו המסקנה שעולה בעקבות דיון מיוחד על הפערים בשירותי הבריאות בין הפריפריה למרכז שהתקיים אתמול (ג') בועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ.

לשם המחשה: במחוז תל אביב מועסקים פי 3 רופאים מאשר בפריפריה: בתל אביב 5.5 רופאים מועסקים לאלף נפש ובמחוז צפון - 1.6. בתל אביב 6.3 אחיות לאלף נפש ובמחוז דרום - 3.7, כך עולה מדו"ח שהוכן על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת. בנוסף, בפריפריה יש פחות רופאים מומחים: פחות מ-60% מרופאי הקהילה בפריפריה הם מומחים, לעומת למעלה משני שלישים בשאר המחוזות.

עוד עולה מהנתונים כי שיעור מיטות האשפוז בפריפריה נמוך במידה ניכרת משאר המחוזות בישראל; כך לדוגמה, במחוז דרום יש 1.4 מיטות לאלף נפש, ובתל אביב: 2.5.

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, הדגיש בדיון את הטיפול בצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה באמצעות תוספת מיטות, תקנים ותקציבי תמיכה לפריפריה. יחד עם זאת, הוא הדגיש כי המצב ביישובים המרוחקים גיאוגרפית מהמרכז רחוק מלהיות משביע רצון.

ח"כ ד"ר רחל אדטו הוסיפה: "איך אפשר להשוות בית חולים קטן בנצרת לבית חולים גדול וחזק כמו הדסה? איך ייתכן שבגליל המערבי, באזור של 650 אלף איש, אין אף יחידת IVF (הפריה), בעוד שבאזור תל אביב יש 11 יחידות כאלה ובאזור ירושלים, שבו 650 אלף תושבים ממש כמו בגליל, יש 4?"

נראה שהמצב לא הולך להשתנות מאחר שמרבית הסטודנטים לרפואה (79%) מעדיפים לבצע את תקופת הסטאז' בבתי חולים במרכז הארץ ולא בבתי חולים בפריפריה. בבתי החולים בדרום מתמחים רק 10% מהרופאים ובבתי החולים בצפון מתמחים רק 11% מהם. זאת ועוד, נכון להיום, התמריצים הכלכליים המוצעים לרופאים בפריפריה הם מצומצמים מאוד, ועומדים על ממוצע של 2,750 שקלים תוספת עלות מעביד לרופא בחודש.

ח"כ חיים אורון ציין בהקשר זה: "יש פערים עצומים בכל הפרמטרים בין המרכז לפריפריות. תורים לניתוחים בסיסיים ולרופאים מקצועיים אורכים שנה. בינתיים, יש תקנים לא מאוישים שניתן לאייש באופן מיידי. מדברים על הקמת בית חולים נוסף באשדוד, אך מה יהיה על הנגב? רבע מהרופאים בקופות החולים מתקרבים לגיל הפנסיה. מי יחליף אותם בפריפריה?"

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום