תרופות לילדים: מה המינון הנכון?

(0)
לדרג

ילדים רבים נפגעו משימוש בתרופות ללא מרשם בשל חוסר הבהירות בהוראות הכתובות בעלון, כמו למשל ציון יחידות מידה שונות בין ההוראות לבין כלי המדידה

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות התקבלו בארה"ב דיווחים רבים על טעויות במתן תרופות ללא מרשם לילדים. אירועים אלה מסתיימים במקרים רבים בתחלואה עד כדי פנייה לחדר המיון, באשפוזים ולפעמים גם בתמותה. חלק ניכר ממקרי ההרעלה נבעו מחוסר הבנת ההורים את הוראות היצרן. בתגובה הוציא ה-FDA, בסוף שנת 2009, הנחיות מסודרות לחברות התרופות בניסיון למנוע בלבול בקרב הצרכנים. ההוראות כללו חובה להוסיף אמצעי מדידה בכל תרופה - על אמצעי המדידה לכלול סימון של אותן יחידות מידה כמו בהוראות שעל האריזה, להימנע משימוש בקיצורים, ולהפחית בשימוש בחצאי יחידות.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-JAMA, היתה לבדוק האם התרופות הנפוצות הניתנות לילדים ללא צורך במרשם עומדות בתקנים אלה.

שיטות

חוקרים מארה"ב, ביצעו מחקר דסקריפטיבי, שבחן את מצב ההוראות לצרכן ב-200 התרופות הנמכרות ביותר לילדים בארה"ב ללא צורך במרשם. רשימה זו מהווה 99% מכלל התרופות הניתנות לילדים. מדובר בעיקר בנוגדי חום וכאבים, אנטי-היסטמינים, נוגדי שיעול וגודש באף וכו'. כל מיכל, תרופה ואריזה נבחנו על ידי שני חוקרים שציינו עמידה או אי עמידה בהוראות ה-FDA, ובנוסף פרטו את מכלול הנתונים שנבחנו.

תוצאות

מתוך 200 תרופות ל-52 (26%) לא היה כלי מדידה מצורף.
מבין 148 התרופות עם כלי מדידה מצורף, ב-146 מקרים (98%) היה חוסר התאמה בין ההוראות על האריזה לבין כלי המדידה.
הטעות הנפוצה ביותר הייתה שימוש ביחידות מידה שונות בין ההוראות על האריזה לבין כלי המדידה (ml מול cc או ml מול כף/כפית).
במקרים רבים (42%) היה שימוש בקיצורים לא סטנדרטיים (למשל mr כאשר מתכוונים למיליליטר), ולרוב לא הופיע הסבר של הקיצור.
לכלי מדידה רבים היו חסרים סימונים.
במספר מקרים כלי המדידה היה גדול פי שניים מהכמות המקסימאלית המותרת - דבר שעלול להטעות את ההורים ולגרום להם לתת מינון עודף.

מסקנה

מרבית התרופות הנמכרות לילדים ללא צורך במרשם מכילות הוראות לא ברורות לצרכן העלולות לגרום בלבול ומתן מינונים לא נכונים.

הערה

במאמר מציין העורך כי יש אירוניה רבה בעובדה שמשקיעים מאות מיליוני דולרים בפיתוח תרופות, ובסוף חוסכים בעלויות ייצור האריזות וזורקים את התרופה להורים ללא הוראות ברורות ומסתכנים במתן מינונים לא נכונים. אין ספק שגם בישראל יש מקום רב לשיפור. הורים רבים נותנים את התרופות בעזרת כף או כפית מהמטבח, ובמקרים רבים מסתמכים על עצות של שכנים בקביעת המינונים. תפקיד הרופאים המטפלים לוודא שהורים יודעים את המינון הנכון, גם כאשר מדובר בתרופות ללא מרשם.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום