הפעוט נפטר, הכבד יושתל בחו"ל

(0)
לדרג

בנערה בת 14 הושתלו כליות של פעוט בן 13 חודשים, שנפטר מבצקת מוחית. הכבד של הפעוט הוטס לגרמניה, לאחר שלא נמצא מועמד מתאים בארץ לקבלת התרומה

מאת: מערכת zap doctors

במרכז הרפואי סורוקה התקבלה אתמול (ג') תרומת איברים מפעוט בן 13 חודשים, שנפטר כתוצאה מבצקת מוחית קשה, לאחר התקף פרכוסים.

הורי הפעוט ביקשו לתרום את איבריו להצלת חיים. ואכן, הכליות הושתלו במרכז הרפואי שניידר בנערה בת 14 (כאשר הכליות קטנות מאוד, קיימת האפשרות להשתיל שתי כליות בילד גדול יותר).

בשל משקלו הקטן של הפעוט לא נמצאו בישראל ממתינים לאיברים אחרים, פרט לכליות, ולכן הוחלט על שליחת הכבד לחו"ל. יצוין כי לא ניתן לשלוח לב להשתלה באירופה בשל פער הזמנים הנדרש בין הוצאת הלב מגוף התורם לבין השתלתו בגוף המושתל.

לאה, אימו של תומס ז"ל, ביקשה מהסובבים אותה להימנע מאמירת תודה על המעשה האצילי שלה. לדבריה, היא החליטה לתרום כדי שילדים אחרים לא יסבלו.

להטסת הכבד לחו"ל נדרשו תיאומים מיוחדים. שעת הניתוח לנטילת האיברים מהתורם נקבעה בהתאם לשעת ההמראה של המטוס מבן גוריון לשדה התעופה בדיסלדורף, גרמניה.

ד"ר גורביץ מבלינסון, שנטל את האיברים ביחד עם פרופ' סולי מזרחי, מנהל מח' כירורגית א' בסורוקה, הביאו את הצידנית לנתב"ג, שם המתינו להם נציגי המרכז הלאומי להשתלות. עבודה משותפת והתגייסות של עובדי רשות שדות התעופה, עובדי חברת הנסיעות אייר ברלין וגורמים נוספים, הביאו לסיום מהיר ויעיל של שליחת הצידנית עם תרומת הכבד לחו"ל.

שיתוף פעולה בינלאומי

תרומת הכבד בחו"ל היא פרי של שיתוף פעולה עם מדינות באירופה. בשבוע החולף אישרה ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות חתימה על מסמך שיתוף הפעולה עם ארגון המדינות החברות ביורו-טרנספלנט: בלגיה, הולנד, אוסטריה, גרמניה לוקסמבורג סלובניה וקרואטיה.

משמעות ההסכם כי הארגונים יציעו איברים זה לזה, כאשר ייווצר מצב בו יש תרומה ואין מועמד מתאים, וכן ינסו לסייע זה לזה כאשר ישנם חולים במצבים המוגדרים דחופים ביותר, על פי הגדרות בינלאומיות. לרוב, מדובר במחלת כבד סוערת עם הגדרות רפואיות מדויקות.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום