פירות יבשים- מדוע עדיף אורגני?

(0)
לדרג

הפירות היבשים שאוכלים בט"ו בשבט נחשבים למאכל בריא ומזין. רובם מועילים לחיזוק העצמות, העור והשיער. עם זאת, חשוב להקפיד על צריכת פירות אורגניים בלבד

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

ט"ו בשבט, בזכות המנהג לאכול בו פירות יבשים, נחשב לחגיגה של בריאות. בחג המסמל את ראשית תקופת שגשוג האילנות והנבת פירותיהם, נהוג לאכול מהפירות הצומחים בארץ ישראל. בעבר, התקשו יהודי הגולה לאכול מפירות הארץ, בשל הקושי בשינועם ללא אמצעי קירור, ואכלו פירות יבשים; כך הפכה אכילתם של אלה למנהג מרכזי בט"ו בשבט.

את תהליך ייבושם של הפירות מפרט ד"ר אורן מזרחי, נטורופת ומטפל רב תחומי: פירות יבשים הם פירות שיובשו בצורה טבעית או באמצעות טכנולוגיה של מיכון חקלאי. בתהליך הייבוש מאבדים הפירות הרבה מים, ולכן מצטמקים וטעמם הופך חזק הרבה יותר". לדבריו, הפירות היבשים הנפוצים ביותר הם: צימוקים, תמרים, תאנים, שזיפים, משמשים, חמוציות, אננס ושקדים.

הפירות היבשים אינם נחשבים רק למאכל טעים במיוחד, אלא גם למאכל מזין ובריא. לדברי ד"ר מזרחי, רוב הפירות היבשים מכילים כמות גדולה של ברזל, סידן ואבץ, המועילים לחיזוק העצמות, העור השיער והציפורניים. רובם אף דלים בנתרן ועשירים באשלגן, מה שמסייע לשמירה על לחץ דם תקין. סגולה נוספת של מרבית הפירות היבשים היא שפע הסיבים התזונתיים המצויים בהם, המועילים מאד לפעילות תקינה של מערכת העיכול. הפירות היבשים מכילים גם נוגדי חמצון רבים".

עוד בנושא

מתכון קוסקוס עם פירות יבשים

עוגה עם פירות יבשים

ד"ר מזרחי מוסיף כי הרפואה הסינית רואה בפירות היבשים מזון מחמם, ולפיכך לדבריו טוב ומומלץ לאכלם בתקופת החורף. "האננס והפפאיה עשירים באנזימי עיכול וטובים למערכת העיכול ולטיפול בדלקות", אומר ד"ר מזרחי. "צימוקים מסייעים לייבוש ליחה ולהורדת כולסטרול. תאנים מסייעים להתמודדות עם מקרים של עצירות. תאנים שהורתחו בחלב חם טובים להפחתת נזלת. תמרים הינם פירות עתירי אנרגיה ומזינים, המכילים חומצות אמינו חיוניות.

המשמש המיובש עשיר בברזל ובקרוטין, שהינו מקור לויטמין A. שזיפים מיובשים מסייעים לזירוז פעילות המעיים. החמוציות נחשבות לתרופה מועילה בהתמודדות עם בעיות בדרכי השתן, לרבות דלקות. יתרונותיו של השקד נובעות מהיותו עשיר בסידן ומגנזיום והוא אף מסייע לסובלים מצרבות.

פירות יבשים
פירות יבשים

אליה וקוץ בה

למרות תכונותיהם המצוינות של הפירות היבשים ותרומתם לבריאות, יש לא מעט בעיות הקשורות בצריכתם. מעבר להיותם עתירי קלוריות ולפיכך משמינים מאוד, יש הטוענים שפירות יבשים שאינם אורגניים אף מזיקים לבריאות. מהשמנה ניתן להימנע באמצעות צריכת הפירות במשורה, אך עם יתר מגרעותיהם קשה יותר להתמודד.

פירות יבשים לא אורגניים אינם בריאים", קובע ד"ר מזרחי ומפרט: כל הפירות היבשים מאבדים בתהליך ייבושם גם חלק מהוויטמינים שהיו בפירות, וכולם משמינים ועתירי סוכר ויש לצורכם במתינות. אולם, בנוסף לכך, הפירות היבשים שאינם אורגניים אף עלולים להזיק לבריאות. לחלקם מוסיפים סוכר; לכולם נהוג להוסיף חומרי זיגוג, שהינם תוצרים של תעשיית הנפט ואשר קשורים לסרטן הקיבה. לעיתים אף מוסיפים גופרית דו חמצנית כדי לתת יותר צבע לפרי, חומר המזיק בכלל ואשר מזיק בפרט ובמיוחד לחולי אסתמה.

ניתן למצוא פירות יבשים אורגניים באזורי המוצרים האורגניים בחנויות ויש לשים להם כי מוטבעים עליהם שני סמלים: סמל אורגני אחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות) וסמל גוף הבקרה שפיקח על ייצור המוצר (אגריאור, סקאל ישראל והמכון לבקרה ואיכות אי.קיו.סי).

ניתן לסכם ולומר כי צריכת פירות יבשים אורגניים במשורה במהלך החג, ואף כתחליף לממתקים וקינוח בימים אחרים, תאפשר לנו הנאה מסגולות הפירות היבשים, תוך הימנעות מנזקיהם האפשריים.

בואו לדבר על זה עם ד"ר אורן מזרחי בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום