עישון גורם לנזק מיידי לדנ"א

(0)
לדרג

עוד סיבה להגמל מהניקוטין: מחקר חדש הוכיח כי תוך רבע שעה מזמן העישון נמצאו בדמם של מעשנים תוצרי לוואי מסרטנים, ונזק נגרם לדנ"א שלהם

מאת: מערכת zap doctors

עישון גורם באופן מיידי לנזק לדנ"א, תוך דקות משאיפת עשן הסיגריה, כך עולה ממחקר חדש.

על פי ממצאי המחקר, הרמות המקסימאליות של תוצרי הלוואי המסרטנים נמצאו אצל המשתתפים כבר לאחר 15-30 דקות מזמן עישון הסיגריה. לאחר מכן החלו רמות תוצרי הלוואי לרדת. החוקרים נדהמו ממהירות זו, וטענו כי היא דומה למהירות, שהיתה מתקבלת לו היו מזריקים ישירות לזרם הדם של המשתתפים חומרים המצויים בסיגריה וקרויים PAH (חומרים מסרטנים מחוללי סרטן ריאות).

המחקר פורסם על ידי האגודה האמריקאית לכימיה בכתב העת המדעי-מקצועי Cancer Research in Toxicology.

נזק גנטי מיידי

מטרת החוקרים, מאוניברסיטת מינסוטה במניאפוליס, היתה לבחון את מנגנון פירוק PAH אשר נכנס לגוף באמצעות שאיפת עשן סיגריה, ללא התערבות של גורמי חשיפה אחרים כגון זיהום אוויר והמזון שאנו צורכים.

החוקרים עקבו אחר מהלך התפרקות החומר בגופם של 12 מעשנים. המשתתפים במחקר עישנו סיגריה, ובדיקות דם נלקחו מהם לאחר 15, 30, 60, 90, 120, 150, 240, 360, 560, 720 ו-1,440 דקות מרגע השאיפה. בכל נקודת זמן נבדק ריכוז תוצרי הלוואי המסרטנים בפלזמת הדם. כאמור נמצא כי כבר אחרי 15-30 דקות נמצאו בדמם החומרים המסרטנים.

ממצאים אלו מעידים כי העישון גורם לנזק גנטי מיידי ולעלייה מהירה בסיכון לטווח קצר לסרטן: "יש בכך כדי להוות אזהרה חמורה לאנשים השוקלים להתחיל לעשן", ציינו החוקרים.

סרטן הריאות גורם למותם של 3,000 אנשים ביום ברחבי העולם וכ-1,300 ישראלים מדי שנה. למותר לציין שחשוב להפסיק לעשן וחשוב עוד יותר לא להתמכר להרגל קטלני זה.

המידע באדיבות האגודה למלחמה בסרטן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום