צפייה בטלוויזיה ומחלות לב

(0)
לדרג

מחקר חדש ממליץ להפחית צפייה בטלוויזיה לשעתיים ביום. הסיבה: ישיבה ממושכת מול המרקע גורמת לתהליכים דלקתיים בכלי הדם המחוללים התקפי לב ושבץ מוחי

מאת: מערכת zap doctors

מכורי "האח הגדול", היזהרו: צפייה ממושכת בטלוויזיה עלולה להיות מסוכנת. במחקר ראשון מסוגו, שממצאיו פורסמו בינואר 2011 במגזין האיגוד הקרדיולוגי האמריקאי, Journal of the American College of Cardiology, נבחן הקשר בין בילוי מול מרקע הטלוויזיה לבין היארעות התקפי לב. מהממצאים עולה כי צפייה יומית של למעלה משעתיים מול מסך (בעיקר טלוויזיה), מגדילה את הסיכון לאירועי לב וכלי דם ב-125%. תוצאות המחקר מצביעות גם על עלייה של 50% בסיכון לתמותה אצל 'בטטות כורסא', שצופים בטלוויזיה יותר מ-4 שעות ביום, בהשוואה לאלו שנמצאים מול המסך פחות משעתיים ביום.

עוד נמצא כי גם אלה שעסקו בפעילות גופנית כלשהי היו בסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם בגלל הישיבה הממושכת. גם לאחר התחשבות במשתנים קליניים שונים, כגון: גיל, עישון, יתר לחץ דם, סוכרת, השמנת יתר ועיסוק בפעילות גופנית, תוצאות המחקר נותרו בעלות משמעות סטטיסטית מובהקת.

ישיבה והתקפי לב
ישיבה והתקפי לב

במחקר עקבו החוקר הראשי, ד"ר עמנואל סטאמאטקיס מאוניברסיטת לונדון קולג' באנגליה, ועמיתיו אחר 4,512 נחקרים בגילאי 35 ומעלה במשך 4 שנים (2003-2007), ובחנו את גורמי התמותה ואת שכיחות הופעת אירועי לב וכלי דם. הנחקרים נשאלו כמה שעות מזמנם הפנוי הם מקדישים לצפייה בטלוויזיה, וחולקו על פי תשובותיהם לשלוש קבוצות: צופים פחות משעתיים ביום, בין שעתיים לארבע שעות ביום, ויותר מארבע שעות צפייה ביום.

בארבע שנות המחקר סבלו 215 ממשתתפיו מאירועים לבביים חריפים ו-325 ממשתתפיו נפטרו.

ד"ר סטאמטאקיס הסביר כי למחקר החדש השלכות מהותיות על ההמלצות הרפואיות לבריאות הציבור ועל ניסוח קווים מנחים רפואיים. המסר המרכזי במחקר הוא שצריך לקצץ בשעות הצפייה בטלוויזיה כדי שזו תסתכם, לכל היותר, בשעתיים. באוסטרליה, למשל, קיימים קווים מנחים לילדים המגבילים את הצפייה בטלוויזיה לשעתיים ביום. לדבריו, כעת יש מקום להרחיב את ההמלצה למבוגרים.

ישיבה ממושכת - סיכון לתחלואת לב וכלי דם

ד"ר מיכאל יונש, קרדיולוג בכיר מבית החולים קפלן, התייחס לממצאי המחקר: "מחקרים חד משמעיים הוכיחו, זה מכבר, את הקשר שבין ספורט להפחתת התמותה ממחלות לב וכלי דם. אולם בשנים האחרונות מתפרסמים מחקרים הבודקים גם את הצד השני של המטבע: עד כמה מזיקה הרביצה הממושכת בשעות הפנאי? זאת, לאור העובדות, כי פרט לשינה, צפייה בטלוויזיה תופסת נתח משמעותי ביותר בשעות הפנאי של החברה המערבית.

"סביר להניח כי הבעיה אינה נעוצה באופן ישיר בעצם הצפייה בטלוויזיה, אלא בישיבה הממושכת המהווה גורם ידוע להתפתחות תחלואת לב וכלי דם ותמותה מוגברת. בבדיקות דם שבוצעו במחקר, נמצא כי שעות מסך רבות קשורות קשר ישיר לתהליכי דלקת סמויים כרוניים ממושכים בכלי הדם (עליה באנזים ה-CRP). כיום מתנהלים מחקרים שונים הבודקים את הקשר שבין ישיבה ממושכת להפרעות בתפקוד כלי הדם, תאי ציפוי הדם (אנדותל), חילוף שומנים וסוכרים בגוף ועוד", הוסיף ד"ר יונש.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום