האם הטיפול בשיגרון ניווני נכון?

(0)
לדרג

מחקר: רופאים רבים מתמקדים בטיפול תרופתי בתסמיני שיגרון ניווני במקום לטפל בגורמים לבעיה. בנוסף לכך, קיים שימוש יתר בבדיקות וניתוחים

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש שפורסם ב-Arthritis Care & Research עולה כי רופאים רבים המטפלים בחולים עם שיגרון ניווני (אוסטיאוארתריטיס), מחלת המפרקים הנפוצה ביותר ברחבי העולם, לעתים קרובות אינם מקפידים על הטיפול הסטנדרטי המומלץ לפי ההנחיות על בסיס עדויות רפואיות.

מממצאי המחקר עולה כי רופאים רבים ממליצים על טיפול תרופתי כנגד כאב ודלקת, או ממליצים על התערבויות ניתוחיות, במקום לעודד את החולים לקחת חלק בתוכניות לירידה במשקל או פעילות גופנית המיועדות לחולים עם אוסטיאוארתריטיס.

טיפול בתסמינים בלבד

החוקרים בחנו את ההבדלים בין הטיפול הקליני בפועל לבין ההמלצות המבוססות ראיות בטיפול באוסטיאוארתריטיס. לדבריהם, הטיפול הקליני אינו משקף את ההמלצות המבוססות על עדויות רפואיות. החוקרים מדווחים כי התערבויות לטיפול מכוונות בעיקר להפחתת כאב ושיפור תפקוד המפרקים על ידי טיפולים המכוונים כנגד התסמינים, אך אינן תורמות לשיפור מבנה המפרק או הטבה ארוכת טווח על המחלה. עוד נמצא כי לעתים קרובות רופאים אינם ממליצים על טיפול שמרני לא תרופתי, מה שמוביל לבדיקות הדמיה מיותרות או הפניות שגויות למנתחים אורתופדים.

עודף-משקל או השמנת-יתר נפוצים מאוד בחולי אוסטיאוארתריטיס, מכאן החשיבות הרבה של טיפול שמרני לא-תרופתי לחולים אלו. עם זאת, רופאים נוטים להזניח תוכניות לירידה במשקל ופעילות גופנית, למרות חשיבותן הרבה.

החוקרים מוסיפים כי יש להימנע מניתוח במקרים בהם ניתן לאזן את התסמינים באמצעים אחרים. המקרים הדורשים התערבות ניתוחית כוללים כאב מגביל ומגבלה חמורה בתפקודים דוגמת הליכה, עבודה או שינה. עם זאת, מחקרים קודמים הוכיחו כי עד 30% מההתערבויות הניתוחיות הן מיותרות.

כמו כן, נראה כי קיים שימוש יתר בבדיקות אבחנתיות מיותרות במקום אבחנה קלינית המבוססת על אנמנזה ובדיקה גופנית. על-פי ההנחיות העדכניות, בדיקות הדמיה נשמרות למקרים בהם האבחנה אינה ברורה ועשויות לשלול מחלות אחרות שעשויות להביא לתסמינים דומים.

החוקרים מסכמים כי הטיפול באוסטיאוארתריטיס צריך להתמקד במטופל ולכלול גישה אינטגרטיבית עם שיפור איכות והפחתת העלויות עם הקפדה על המלצות מבוססות ראיות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דלקות מפרקים
פורום הליכה וניתוח תנועה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום