דלקת בדרכי שתן: לאשפז או לא?

(0)
לדרג

רופאים רבים נוטים לאשפז תינוקות בני חודשיים עם דלקת בדרכי השתן המלווה בחום. מחקר חדש מגלה כי ניתן לטפל בתינוקות בקהילה באנטיביוטיקה, תוך מעקב צמוד

מאת: מערכת zap doctors

דלקת בדרכי השתן היא הזיהום החיידקי השכיח ביותר בתינוקות מתחת לגיל חודשיים, ומתרחשת ב 4%-10% מהילודים. הנטייה היום בעולם היא לטפל בדלקת בצורה אמבולטורית, גם בפעוטות ובתינוקות. ההמלצות של איגוד רופאי הילדים האמריקאי הן לטפל באנטיביוטיקה פומית או תוך ורידית בקהילה, בכל דלקת בדרכי השתן (בתינוקות מגיל חודשיים ומעלה) המלווה בחום, ללא צורך באשפוז, אם התינוק אינו ספטי (סובל מהלם זיהומי). מתחת לגיל חודש מקובל על כולם שיש לאשפז תינוקות עם מחלת חום.

לגבי קבוצת הגיל של 29-60 יום, אין מידע והמלצות בספרות, ונטיית הלב של מרבית ציבור הרופאים היא לאשפז תינוקות אלה. החשש העיקרי הוא מסיבוכים כגון זיהום חיידקי בדם או דלקת קרום המוח.

מטרת המחקר שפורסם ב-Pediatrics, היתה לבדוק את הסיכון להתפתחות סיבוכים בתינוקות בני 29-60 יום עם חום ודלקת מוכחת בדרכי השתן.

שיטות

חוקרים מארה"ב, ביצעו מחקר רטרוספקטיבי, ב-20 מרכזים רפואיים גדולים. במחקר נכללו כל התינוקות בגילאי 29-60 יום עם צמיחה של חיידק בשתן. נאסף מידע דמוגרפי, מידע קליני על מצב היילוד בקבלתו, מהלך המחלה וסיבוכים. על סמך הנתונים יצרו המחברים אלגוריתמים המאפשרים לחזות את מהלך המחלה.

תוצאות

בסך הכל נכללו 1,895 תינוקות, מתוכם נרשמו 51 סיבוכים (2.8%). ל-123 תינוקות היתה צמיחת חיידק בדם (6.5%).

90% מתרביות הדם החיוביות הניבו חיידק תוך 20 שעות. במחצית המקרים של סיבוכי מחלה, הסיבוך התבטא כבר בקבלת הילד בחדר המיון.

על סמך ניתוח של התוצאות ניתן להגדיר כי תינוקות שאינם נראים חולים מאוד בבדיקתם (ללא מצוקה נשימתית, מראה ספטי, סימני מנינגיטיס, סימני התייבשות) ואינם בעלי היסטוריה רפואית עם סיכון (מומי דרכי השתן, דלקת דרכי השתן בעבר, מנינגיטיס או ספסיס בעבר) הם בעלי סיכון נמוך ביותר לפתח סיבוכים בעקבות דלקת בדרכי השתן.

מסקנה

בתינוקות בני 29-60 יום, עם מחלת חום ודלקת בדרכי השתן ושייכים לקבוצת סיכון נמוך כפי שהוגדרו במחקר, ניתן לטפל בצורה אמבולטורית תוך מעקב צמוד. אפשרות נוספת היא אשפוז קצר של עד 24 שעות, והמשך טיפול אמבולטורי.

הערה

במרבית בתי החולים בישראל יאשפזו תינוקות בקבוצת גיל זו, ללא קשר למקור החום. עם זאת, המאמר חשוב כיוון שגם בגילאים מבוגרים יותר יש רופאים רבים הנוטים לאשפז ילדים עם דלקת בדרכי השתן. בשנים האחרונות מצטברות עבודות רבות שמראות שאין יתרון לטיפול באשפוז, ואולי העבודה הנוכחית תדרבן רופאים לנצל טיפולים אמבולטוריים פומיים או תוך ורידיים במסגרת אשפוז יום, בילדים גדולים יותר, שעד כה חששו לשחררם.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום