קרוהן וקוליטיס: אבחון תסמיני דלקת

(7)
לדרג

בחולי קרוהן וקוליטיס קיים קושי לאבחן התלקחות דלקתית. בדיקת קלפרוטקטין בצואה - פשוטה ויעילה בזיהוי תסמינים דלקתיים, אולם עדיין לא כלולה בסל הבריאות

מאת: ד"ר הנית ינאי

מחלת קרוהן (Crohns Disease) וקוליטיס כיבית (Ulcerative Colitis) הן מחלות דלקתיות כרוניות של מערכת העיכול, המתאפיינות לרוב בהתלקחויות והפוגות. מחלות אלו צצו רק באמצע המאה העשרים ובתחילה הופיעו רק במדינות מפותחות ובעיקר בעולם המערבי. במשך השנים הסתמנה עלייה מתמדת בשכיחותן גם במדינות מפותחות וגם במדינות מתפתחות. באופן טיפוסי מחלות אלו מופיעות בעשור השני או השלישי לחיים, אולם תיתכן הופעה שלהן בכל גיל. בישראל חיים רבבות חולים הלוקים באחת הצורות של מחלות מעי דלקתיות.

תסמיני המחלה מגוונים ותלויים במשתנים רבים, ואופיים של התסמינים עלול להשתנות לאורך ציר הזמן. לעיתים התסמינים טיפוסיים ונובעים מדלקת במערכת העיכול, תופעה המוגדרת כ"התלקחות"; לעיתים התסמינים נובעים מחסימה בצינור העיכול ולעיתים אין הם טיפוסיים ודומים לתסמונות המעי הרגיש (Irritable Bowel Syndrome).

הבעיה היא ששכיחותם של תסמינים בלתי טיפוסיים בקרב החולים עם מחלות המעי הדלקתיות עומדת על כ-40 עד 55 אחוז בחולי קרוהן וכ-30 אחוז בחולי קוליטיס כיבית. הסיבה להופעת תסמינים אלו עשויה להיות שילוב של דלקת לא מאובחנת במערכת העיכול ותופעות של תסמונות המעי הרגיש. לכן, על אף שהפוגות מוגדרות על פי קריטריונים קליניים ומעבדתיים מקובלים, ייתכנו מקרים בהם חולה יוגדר על ידי רופאיו ב"הפוגה", בעודו ממשיך לסבול מתסמינים קלים שאינם טיפוסיים להתלקחות.

אפיון נכון של התסמינים הינו שלב מכריע בהערכה הרפואית של חולי הקרוהן והקוליטיס, שכן הוא זה שיקבע ויכוון את סוג ההתערבות. במקרים של התלקחות דלקתית, החולים נזקקים לטיפולים נוגדי דלקת כמו סטרואידים, תכשירים מדכאי חיסון או תכשירים ביולוגיים. לתכשירים אלו חשיבות כפולה: דיכוי הדלקת ושליטה על התסמינים וכן מניעה של התקדמות המחלה וסיבוכים עתידיים. עם זאת, יש לזכור כי טיפולים מסוג זה חושפים את המטופלים לסיכונים בלתי מבוטלים, ולכן חובה לוודא את נחיצותם. במקרים אחרים, נדרשים המטופלים להתערבויות ניתוחיות שונות ולעיתים הטיפול הנדרש מכוון לתופעות של תסמונות המעי הרגיש

קרוהן וקוליטיס
קרוהן וקוליטיס

כישלון הבדיקות השגרתיות

במקרים של מחלה דלקתית עם הופעה של תסמינים שאינם טיפוסיים, נכשלים האמצעים השגרתיים בהוכחה של דלקת פעילה. אמצעים אלו כוללים הערכה קלינית בשילוב בדיקות מעבדה מקובלות ומדדי דלקת מסוג שקיעת דם ו-CRP. במקרים אלה, הרופאים המטפלים עומדים בפני דילמה אבחונית הדורשת שימוש חוזר ונשנה באמצעים פולשניים דוגמת בדיקות אנדוסקופיות, כגון גסטרוסקופיה, קולונוסקופיה, או לחילופין בדיקות הדמיה שונות, כגון צילומי רנטגן,CT או MRI שמטרתם לאשר או לשלול דלקת פעילה. בבדיקות פולשניות ובהדמיות חוזרות ישנה מידה מסוימת של סיכון, וללא ספק מידה משמעותית של אי נוחות ופגיעה באיכות חייהם של המטופלים.

בדיקת קלפרוקטין

במכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי סוראסקי בתל אביב הוכנסה באחרונה לשימוש בדיקה חדשה, פשוטה ובלתי פולשנית בשם קלפרוטקטין (Calprotectin), כסמן לזיהוי תסמינים דלקתיים. קלפרוטקטין הינו חלבון המופרש מתאי דם לבנים הנקראים נויטרופילים. החלבון מופרש לחלל מערכת העיכול בזמנים של דלקת כרונית ודלקת חדה.

קלפרוטקטין נמצא עמיד לפירוק בחלל המעי, וריכוזו בצואה ניתן למדידה בשיטות פשוטות יחסית. בעשור האחרון פורסמו עבודות רבות בספרות הרפואית שהדגימו עלייה משמעותית ברמת הקלפרוטקטין בצואה של חולים עם מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס) בהשוואה לזו הנמדדת בצואה של פרטים בריאים או בצואה של מטופלים הלוקים בתסמונת המעי רגיש.

הרמה הנמדדת בצואה של פרטים בריאים ושל אלו הלוקים בתסמונת המעי הרגיש נמצאה דומה, ולכן הוגדרה כרמה תקינה. אי לכך, קלפרוטקטין בצואה משמש "סמן מחליף", Marker Surrogate, המקובל במצבים של דלקת במערכת העיכול. ואכן, מ?נהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) והאיחוד האירופי (CE) אישרו את השימוש במספר מבחנים למדידת קלפרוטקטין בצואה לצורך הבחנה בין תסמינים דלקתיים במערכת העיכול לבין אלה הנובעים מתסמונת המעי הרגיש. בנוסף לכך, אישרו שני הגופים את השימוש בבדיקה לצורך הערכת חומרת הדלקת וכמדד מנבא להתלקחות בחולים עם מחלות מעי דלקתיות. בדיקות אלו נמצאו מדויקות, עקביות, רגישות וסגוליות לאבחון דלקת במערכת העיכול.

באוגוסט 2010 פורסמה ב-American Journal of Gastroenterology עבודה שהשוותה רמות של קלפרוטקטין בצואה של חולים עם מחלת מעי דלקתית בשלבי הפוגה אשר סבלו מתסמינים לא טיפוסיים לרמות קלפרוטקטין בצואה של חולים בהפוגה ללא תסמינים כלל . בעבודה זו נמצאה רמה מוגברת משמעותית של החלבון בצואה של החולים עם התסמינים בהשוואה לאלו ללא התסמינים. הממצאים מצביעים על כך שרמה מוגברת של קלפרוטקטין אכן יכולה להוות סמן לתהליכים דלקתיים פעילים תת-קליניים, שאינם מזוהים שגרתית, אצל חולים שהוגדרו בהפוגה עם תלונות לא טיפוסיות. ממצא שכזה, המעיד על דלקת סמויה, יכוון את הרופא לסוג ההתערבות הנדרש.
בדיקת הקלפרוטקטין בצואה היא פשוטה, מהירה, זולה ובלתי פולשנית. במחקרים רבים היא הו?כחה כסמן יעיל לזיהוי תסמינים דלקתיים בחולים עם מחלות מעי דלקתיות. הבדיקה עדיין אינה נמצאת בסל הבריאות, אולם יכולה לשמש ככלי אבחוני יעיל במצבי ביניים אשר בהם הסטאטוס הדלקתי אינו ברור.

ד"ר הנית ינאי, מומחית בגסטרואנטרולוגיה, היא רופאה בכירה במכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי סוראסקי בתל אביב

לפרטים על טיפולים חדשניים - ניסויים קליניים לחולי קרוהן וקוליטיס לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרוהן וקוליטיס
פורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול
פורום גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום