משאפי סטרואידים גורמים לסוכרת

(0)
לדרג

חולים עם COPD המטופלים במשאפי סטרואידים נמצאים בסיכון גבוה ללקות בסוכרת - 1.5% יפתחו סוכרת תוך חמש שנים וחלקם אף יזדקקו לטיפול פומי באינסולין

מאת: מערכת zap doctors

משאפי סטרואידים משמשים כטיפול חשוב בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (ובאנגלית, COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease). כיום, למרות ההמלצה לטיפול במשאפי סטרואידים רק במקרים קשים של COPD, למעלה מ-70% מהחולים במחלה מטופלים באופן זה.

לאור העלייה בשכיחות COPD וסוכרת עם הגיל, ערכו החוקרים מחקר חדש להערכת האינטראקציה בין השימוש במשאפי סטרואידים לבין החמרה באיזון הסוכר. מממצאי מחקר שפורסמו בכתב העת American Journal of Medicine עולה כי הטיפול במשאפי סטרואידים עשוי להביא לעלייה בסיכון לסוכרת.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-400 אלף חולים שקיבלו טיפול במחלות ריאה בשנים 1990-2005. החוקרים עקבו אחר החולים עד שנת 2007 או עד להופעת או החמרת הסוכרת. כ-30 אלף חולים פיתחו סוכרת תוך כ-5 שנות מעקב, כלומר, כ-14 מבין כל 1,000 מטופלים בשנה. ב-2,000 מקרים חלה החמרה בסוכרת, שהובילה לצורך במעבר מטיפול פומי לטיפול באינסולין (כ-20 מקרים ל-1,000 מטופלים בשנה).

בקרב חולים שטופלו במשאפי סטרואידים חלה עלייה של קרוב ל-35% בשיעור הופעת מחלת הסוכרת ובהחמרת המחלה. הסיכון להופעת סוכרת והחמרתה היה גבוה יותר בקרב חולים שטופלו במשאפי סטרואידים במינונים גבוהים.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום