טיפול דמה למעי רגיש הוכח כיעיל

(0)
לדרג

מחקר חדש מעיד על חשיבות המימד הפסיכולוגי בטיפול רפואי. טיפול דמה במודע לחולים הסובלים מתסמונת המעי הרגיש נמצא יעיל: 60% מהם דיווחו על שיפור בתסמינים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במקרים של תסמונת המעי הרגיש - הפרעה בתנועתיות מערכת העיכול מסיבה לא ידועה - קיים מרכיב פסיכולוגי משמעותי התורם להתפתחות המחלה והתסמינים הקליניים. במסגרת מחקר חדש ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של טיפול דמה (פלסבו) הניתן באופן מודע לחולים הסובלים מהתסמונת. מחקרים קודמים בספרות הרפואית הוכיחו כי טיפול דמה, שניתן ללא ידיעת החולים, הוביל לשיפור בתסמיני המחלה.

מממצאי מחקר חדש אשר פורסמו בכתב העת PLoS ONE עולה כי חולים הסובלים מתסמונת המעי הרגיש יכולים ליהנות מטיפול דמה, גם כאשר הם מודעים לעובדה שמדובר בטיפול דמה.

מדגם המחקר כלל 80 חולים הסובלים מתסמונת המעי הרגיש. המשתתפים במחקר חולקו באקראי לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול בכדורי פלסבו, באופן מודע, כאשר על אריזות הכדורים היה כתוב "פלסבו, כדורים המכילים חומר לא פעיל כגון סוכר". הקבוצה השנייה לא קיבלה כל טיפול.

לאחר 3 שבועות של טיפול, קרוב ל-60% מהחולים בקבוצת טיפול הדמה במודע דיווחו על שיפור בתסמינים, זאת בהשוואה ל-35% מהחולים אשר לא קיבלו כל טיפול. יתר על כן, בקרב חולים בקבוצת טיפול דמה, השיפור בתסמיני המחלה היה מהיר יותר כפליים. בתום תקופת הטיפול, 5 חולים אשר נטלו טיפול דמה דיווחו על תופעות לוואי, כגון זיהומים במערכת הנשימה, כאבים, פריחה ושלשול.

החוקרים סבורים כי ממצאי המחקר מוכיחים כי אפקט הפלסבו אינו קשור רק ב"חשיבה חיובית", וכי כנראה יש תועלת משמעותית בעצם הטקס הרפואי.

בואו לדבר על זה בפורום מעי רגיש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום