כיצד לטפל באקנה עיקשת?

(0)
לדרג

הטיפול השכיח בפצעי הבגרות של המתבגרים נעשה באמצעות משחות. אבל נפגעי אקנה קשה יודעים כי לעתים אין מנוס מטיפול תרופתי

מאת: מערכת zap doctors

כמעט כל מתבגר או מתבגרת מכירים את התרחיש הבא: אחרי שלב העוררות בבוקר, ההליכה לחדר האמבטיה והתבוננות במראה - מביט אלינו פרצוף מנומנם, ועל המצח או הלחי מתגלה הר געש חדש - כלומר, פצעון. אקנה, פצעי בגרות או חצ'קונים בגרסה הנפוצה, היא מנת חלקם של רבים מהמתבגרים. פצעים אלה מופיעים בתחילת גיל ההתבגרות וקשורים, קרוב לוודאי, לעלייה התקינה ברמות של הורמוני המין בדם, בעיקר הורמון המין הגברי טסטוסטרון. מדובר, למעשה, בדלקת כרונית של בלוטות החלב וזקיק השערה.

"מחלה מערבית"

"הרמות המוגברות התקינות של הורמוני המין בגיל ההתבגרות מעוררות את הפרשת החלב בזקיק השיער ומתחילות את שרשרת האירועים שמובילים לבסוף לפצעי בגרות", מסבירה פרופ' אמיליה חו?ד?ק, סגנית מנהל מחלקת עור בבית החולים בילינסון ויועצת-על של מכבי שירותי בריאות. לפחות ל-85% מהמתבגרים יש פצעי בגרות בדרגות חומרה שונות, כשאצל כ-10% הפריחה לא נעלמת בתום גיל ההתבגרות, אלא נשארת עד גיל 22-23, בעיקר אצל הבנות. "טווח הגילאים התקין להופעת הפצעים הוא גיל ההתבגרות", אומרת פרופ' חו?ד?ק, "זה יכול להיות סימן ראשון להתבגרות מינית, אצל בנות אפילו כשנה לפני קבלת המחזור, בגילאי 10-11".

"בארץ אין נטייה עדתית, אבל ידוע כי זו מחלה של העולם המערבי", מוסיפה פרופ' חו?ד?ק. "למשל, בקרב שבטים החיים בכפרים באפריקה אין כמעט פצעי בגרות, וזאת כנראה בשל הרגלי תזונה שונים וכנראה גם גנטיקה שונה. ההנחה שמדובר בשילוב של גנטיקה וגורם סביבתי, בעיקר תזונה".

דרגת החומרה של האקנה נקבעת בדרך כלל לפי דרגת החומרה שהיתה להורים, בעיקר של האם. אם ההורים סבלו מאקנה בדרגה חמורה, כנראה שגם הילד יסבול מאותה דרגה. אולם לא מדובר בהכרח רק בגורם גנטי, כי יש גם גורמים סביבתיים משפיעים כמו מתח נפשי. לאחרונה יש יותר ויותר מחקרים המכוונים לקשר בין צריכת מאכלים עם ערך גליקמי גבוה וחלב ומוצריו לבין החמרה של אקנה, אך אין לכך עדיין מסקנות חד משמעותיות.

לא לפוצץ - לטפל

חלק מהמתבגרים מפתחים מעין דחף לפוצץ את הפצעים. את הפצעונים השטחיים שבהם רואים קצה צהוב אפשר לפתוח בעדינות ולהוציא את המוגלה, אך כאשר הפצע עמוק יותר ולא רואים ראש מוגלתי, הלחץ עלול לדחוף את הזיהום לעומק העור, ובכך להגדיל את הפצע ואף להשאיר צלקת. עדיף לכבוש את היצר ולהשתמש בטיפול תרופתי. יש סוגי טיפול שונים באקנה, והם תלויים בעיקר בחומרת התופעה. התרופות מתחלקות לטיפולים מקומיים על ידי תמיסות, ג'לים וקרמים במקרים קלים ובינוניים, או טיפולים בעזרת כדורים במקרים קשים.

הנחיות לטיפול

ההנחיות האחרונות של רופאי העור מ-2009 אומרות שצריך להתחיל את הטיפול באקנה עם טיפול מקומי-חיצוני בנגזרת סינטטית של ויטמין A, ויטמין החיוני לתפקוד העור. בשוק יש מספר תכשירים המשווקים כג'ל או קרם, לדוגמה, אדפרין ורטין A. "זה טיפול שניתן בלילה ומטרתו למנוע את הופעת הראשים השחורים, ולהמיס את הראשים השחורים הקיימים", אומרת פרופ' חודק. "אקנה לא נגרמת מלכלוך, אך חשוב לנקות את הפנים לפני מריחת התכשיר כדי לשפר את הספיגה שלו".

"יש תכשירים שמבוססים על חומר הנקרא בנזואיל פראוקסיד, שיש לו תפקיד אנטי חיידקי, כי בפצעי בגרות יש פרט להפרשת יתר של חלב, גם שגשוג יתר של חיידק, שיושב אצל כל אחד מאיתנו, ובתנאים של הפרשת יתר הוא מתחיל לשגשג", היא מוסיפה. "הבנזואיל פראוקסיד מדכא את הפעילות שלו". בשוק יש מספר תכשירים מתאימים, לדוגמה, בנזק ואוקסי.

כשהאקנה בדרגת חומרה בינונית, כלומר מורכבת מנגעים דלקתיים ומוגלתיים מרובים, יש התוויה לטיפול באנטיביוטיקה דרך הפה למשך מספר חודשים. באקנה נודולוציסטית, כלומר חריפה, או באקנה רגילה שלא הגיבה לאנטיביוטיקה, יש לשקול מתן איזוטרטינואין דרך הפה. איזוטרטינואין זוהי נגזרת סינטטית של ויטמין A, והיא נמכרת בישראל תחת השמות קיוראטן ורואקוטן. "זה תכשיר שנותן את המענה הטיפולי הטוב ביותר לפצעי בגרות", אומרת פרופ' חודק. "הוא ניתן בראש וראשונה לאקנה חמורה, נודולוציסטית, או כקו ראשון או לאחר שלא היתה תגובה לטיפולים קודמים. השימוש הוא במקרים של נטייה לצלקות בעור או לנשים שעברו את גיל ההתבגרות".

בואו לדבר על זה בפורום אקנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום