רעידת אדמה בהאיטי: ממצא חדש

(0)
לדרג

מחקר בשיתוף "הדסה" על נפגעי רעידת האדמה בהאיטי מגלה (בניגוד להערכות קודמות) כי מרבית הפצעים נגרמו בשל חיידקי "גראם שלילי" - ממצא המחייב שינוי נהלים

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר שנערך בקרב נפגעי רעידת האדמה בהאיטי, בו היו שותפים גם חוקרי הדסה, עולה כי מרבית הפצעים נגרמו בגלל קבוצת חיידקים המוכנים "גראם שלילי". זאת, בניגוד להערכה הראשונית לפיה הפצעים נגרמו מחיידקי "גראם חיובי".

על פי המחקר, 77% מהפצעים שנדגמו מבית חולים השדה שהקים צה"ל בהאיטי הכילו יותר מסוג אחד של חיידקים ו-89% מהזיהומים נגרמו על ידי חיידקים מסוג "גראם שלילי" (89%) (שיטת גראם היא צביעה שמבדילה בין שתי הקבוצות העיקריות של חיידקים: גראם שלילי/חיובי ונמצאת בשימוש למעלה מ-100 שנה).

ברם, ההמלצות המקובלות היום לטיפול תרופתי בפצעים של נפגעי אסונות טבע מתעלמות מקבוצת חיידקים גראם שלילי, וכמובן שהתרופות המומלצות אינן יעילות לגביה.

שינוי מדיניות

ד"ר יאן מיסקין, מהמחלקה למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות בהדסה, ויועץ למחלות זיהומיות בשרותי בריאות כללית עמד בראש קבוצת המחקר מישראל והיה חבר במשלחת צה"ל, אשר הפעילה את בית החולים השדה בהאיטי מייד לאחר רעידת האדמה.

לאחר שחזר לארץ, הוא בחן את הממצאים, וביחד עם עמיתיו ד"ר רן ניר-פז ופרופ' קולין בלוק מהדסה ואנשי צוות נוספים שהיו במשלחת הגיעו למסקנה שיש לשקול לשנות את מדיניות הטיפול בפצעים מזוהמים במשלחות לאזורי אסון. הם פירטו את ממצאיהם במכתב שהתפרסם בגיליון האחרון של כתב העת המוביל New England Journal of Medicine.

הנחיות ארגון הבריאות העולמי (WHO) והמרכז לניטור ומניעת מחלות בארה"ב (CDC) הן כי הטיפול האנטיביוטי הניתן לנפגעים באירועי אסון יכוון כנגד חיידקים מקבוצת "גראם חיובי", מכיוון שאלה נחשבים לגורם העיקרי לזיהומי עור. אולם מה שנכון לגבי פצעים בעולם המערבי אינו בהכרח נכון בתנאים הקיצוניים השוררים לאחר אסון טבע. במקרה של האיטי וכפי הנראה גם במקרים דומים בעבר, חיידקים אלה היו עמידים לחומרים האנטיביוטיים שמוזכרים בהנחיות לטיפול בנפגעי אסונות טבע שפורסמו ע"י WHO ו-CDC, ציינו החוקרים במכתבם.

"פציעות עור ורקמות רכות מזדהמות בדרך כלל על ידי חיידקים מקבוצת "גראם חיובי", וההמלצות הטיפוליות היום נובעות מכך", אומר ד"ר יאן מיסקין. "אך לאחר ששכבו בין ההריסות במשך שעות וימים אחרי רעידת האדמה נראה שהחיידקים שגרמו לזיהום היו מקבוצת "גראם שלילי" - כנראה בגלל זיהום הפצע בחומר צואתי". לכן מוסיף ד"ר מיסקין על צוותי ההצלה המגיעים לאזורי אסון טבע - להצטייד באנטיביוטיקה המתאימה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום