פעילות גופנית לטיפול בכאב כרוני

(4)
לדרג

ממה נובעים כאבי מפרקים כרוניים? גישה טיפולית רב מקצועית המכוונת לשינוי מהותי במימד הפיזיולוגי והנפשי עשויה להקל לא רק על הסימפטומים, אלא גם על גורמי הכאב

מאת: חורש דור-חיים

מנתוני האגודה הישראלית לכאב, כ-70% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, סובלים מכאב גרמי שמקורו בעצם. לרוב, ממוקם הכאב במוקדים מפרקיים כתוצאה מעומס מכאני, חיכוך ושחיקה, אולם עלול להקרין גם לאיברים המרוחקים מהמפרק. כשבעיה הופכת לכרונית ומלווה בדלקות חוזרות ונשנות, קולטני הכאב הופכים לרגישים יותר.



כאב כרוני עשוי להתקשר גם למצבים נוספים, כגון כאבי ראש, מיגרנות, דלקת פרקים, הרפס זוסטר נוירופתיה, סוכרת, זרימת דם לקויה וסרטן. הכאב הכרוני בכלל והכאב המפרקי הכרוני בפרט, קיבלו הכרה בשנים האחרונות כמחלה בפני עצמה.

מנגנון הגנה

כאב הוא מנגנון הגנה של גופינו, שנועד לשמור עלינו מפני גורמים חיצוניים ופנימיים שמפריעים למהלך התקין של הגוף. לכאב רכיב פיזיולוגי שעשוי להיגרם כתוצאה מגירויים שונים: 1. גירוי מכאני המפעיל לחץ ישיר על עצב, כמו לדוגמה בפריצת דיסק בעמוד השדרה. 2. גירוי כימי של רעלן או חומרי דלקת, לדוגמה כאבי בטן בקלקול קיבה 3. גירוי של חום ושריפה כמו לדוגמה בחשיפה לכוויה מאש.

לאחר הגירוי של הקולטנים לכאב, מערכת העצבים ההיקפית משדרת מסר למוח, דרך שער הכאב בחוט השדרה. אם הכאב תוקף בתדירות גבוהה ובעוצמה רבה, עשויים להתרחש שינויים משניים נוספים במערכת העצבים, אשר יביאו לחיזוק מסלול הכאב והנצחתו - מצב של כאב כרוני.
הכאב הוא גם תופעה סובייקטיבית מורכבת ושונה מאדם לאדם, ובכל מקרה כשכואב לנו קודם כל זה לא נעים, אחר כך מפחיד ומתחילה הדאגה, שמובילה לחיפוש אחר גורם מוסמך שיסייע להפיג את הכאב.

מעגל הרשע של הכאב

בכאבים מפרקיים, הטיפול השמרני כולל משככי כאבים, תרופות אנטי דלקתיות, שאינן מבוססות על סטרואידים מקבוצת NSAID וטיפולי פיזיותרפיה ממוקדים. אולם, ההקלה היא לתקופת זמן קצרה, וכאשר פגה השפעת משככי הכאבים ומסתיימת סדרת הטיפולים הפיזיותרפיים, הדלקת חוזרת ואיתה הכאב המעיק. מעגל הרשע חוזר חלילה ואיתו רגעים של תקווה וייאוש בין תקופת נסיגה לתקופת כאב, ללא פריצת דרך אמיתית ועם הרבה תסכול וסבל. לדוגמה, כאב גב כרוני בכל התקף משבית לגמרי את הסובל מכל פעילות. פתרונות מידיים יביאו לשיכוך רגעי של הכאבים ולהקלה, אולם הכאב יחזור במהרה לאחר תנועה לא נכונה וישיבה לא נוחה. הסובל הכרוני ידלג לאורך השנים בין אורתופדים, כירופרקטים, פיזיותרפיסטים, רפלקסולוגים והרשימה עוד ארוכה. כל הטיפולים יקלו, אבל העצמות והמפרקים לא יחזרו למה שהיה בגיל צעיר. וכך ללא שינוי אמיתי, הכאב יחזור והגוף ימשיך לחרוק ולהיות נוקשה.

שינוי מהותי

נוכל להגיע לפריצת דרך בטיפול רק אם נבצע שינוי מהותי, והמבט הנקודתי על הכאב המפרקי יהפוך למבט כולל. דהיינו, נבחין במכלול הרחב של תפקוד שאר מערכות הגוף, מתוך הבנה כי אנו חייבים ליצור שינוי של הגורמים באורח חיים המאיצים את השחיקה לאורך זמן. לדוגמה, האורתופד יציע ניתוח לטיפול בשחיקת סחוס הברך, אולם אם השחיקה נובעת מדפוס הליכה שגוי, כתוצאה מעקמת בגב שלא טופלה במשך שנים, הניתוח לא יסייע. בנוסף, אם אנו סובלים גם מעודף משקל, הוא מגביר עוד יותר את העומס הלא אחיד על הברך שימשיך את תהליך השחיקה כל עוד לא נחזק את הגב, נשפר את דפוס ההליכה ונפחית במשקל.

צומת הדרכים, לטיפול במכלול של גורמי הכאב, במקרה זה כמו במקרים רבים נוספים, עשוי להיות טיפול מבוקר של צוות רב מקצועי לניהול נכון של הגורמים הפיזיולוגיים, הסביבתיים והנפשיים בחיינו המשפיעים על הכאב. הפעלה גופנית מותאמת לבעיה ומתן גירויים ממוקדים למערכות הפיזיולוגיות השריריות והעצביות משמשת נדבך חשוב של ההליך הטיפולי.

פעילות גופנית מפחיתה כאב

יש לאבחן אילו שרירים יש לחזק ואיזה להאריך בכדי לשפר את היציבה ואת התנועה; יש לאתר מהן הנקודות בגוף שגורמות לכאבים כרוניים בגב, צוואר, ברכיים, כתפיים או בכל איבר אחר. יש לבדוק היכן קיים טונוס שרירים גבוה מדי והיכן נמוך מדי, לבחון איזון שרירי, כוח ויעילות כיווץ שרירי השלד; יש להעריך גורמי סיכון מטבוליים באמצעות בדיקות דם ובדיקות נוספות ולטפל בהם בעזרת תפריט מיוחד ופעילות גופנית מותאמת אישית, בשילוב של טכניקות הרפיה וטיפולים פיזיותרפיים נקודתיים.

בשנים האחרונות מקובל להפנות את הסובלים מכאבים כרוניים למרפאת כאב המציעה בדרך כלל פיתרונות תרופתיים, כמו גם רפואה משלימה. החולה עשוי לקבל המלצה לביצוע של פעילות גופנית מתונה, אולם ללא הדגשים האישיים להתאמת הפעילות עבורו והסברים על אופן ביצוע של תוכנית האימון, הפעילות עלולה להחריף את הכאב ואף לגרום לנזק לגוף.

יעילות במימד הפיזיולוגי והנפשי

בסקירת הספרות המדעית ישנן עדויות רבות על החשיבות של פעילות גופנית להקלה על הכאב הכרוני. במטה אנליזה שבחנה 16 מחקרים שונים בנושא, נמצא שפעילות גופנית היתה אף יעילה יותר מהטיפול השמרני התרופתי. ההסבר ליעילות הטיפול, הוא באפקט רב-מימדי: פיזיולוגי ונפשי שיוצר האימון הגופני:

1. האימון הגופני האירובי שמשלב עליית דופק מעלה את רמת האנדורפינים בדם, שיש להם סגולות פיזיולוגיות של שיכוך כאבים, הרפיה ודיכוי שער הכאב בדומה לסם האופיום.

2. אימון ההתנגדות, מחזק, מאזן שרירים ומוריד את העומס והלחץ המכאני על המפרקים, וכך מוריד מהגירוי הגרמי ורמת הדלקת.

3. הפעלה מפרקית מאוזנת, מובילה ליצירת נוזל סיכה (סינוביום) מעין שמן טבעי המוריד מרמת החיכוך הפנים מפרקית.

4. ניתן לגרום באימון אפקטיבי לחידוש זרימת הדם לאיברים פגועים, ובכך לזרז את החלמתם.

5. האימון האירובי מעודד שריפה של עודפי שומן ומסייע להוריד משקל עודף שמעמיס על המפרקים ואיברים נוספים.

6. אימון גופני מפיג מתח וחרדות, ובכך מעודד תחושת הרפיה ומונע דיכאון שנלווה לכאב הכרוני.

7. טכניקות של אימון גופני מותאם יכולות להשפיע על מערכת העצבים התחושתית באופן חיובי, ולהוריד את רמת הרגישות שלה לכאב.

8. חיזוק הגוף, הגמשת השרירים ושיפור של טווחי התנועה מאפשרים תנועה ויציבה נכונה יותר, ובכך מונעים שחיקת המפרקים, הגידים והעצמות.

לסיכום, הבנת המנגנונים המעורבים בכאב הכרוני הגרמי יכולים לסייע במתן של טיפול הולם להקלה הן בסימפטומים והן בגורמי מחלה. שילוב של אימון גופני מותאם פיזיולוגית לדרישות הגוף, הוא בעל חשיבות עליונה בהליך הטיפול. גירוי גופני לא מתאים עשוי להביא לנזק ולהחרפת הכאב, ולכן רצוי שהטיפול יתבצע בהנחיית צוות רב מקצועי כגון: פיזיותרפיסט, פיזיולוג, רופא ספורט, דיאטן, פסיכולוג רפואי ומטפל ברפואה משלימה. אמנם אין מדובר בטיפול קסם והתהליך דורש זמן, כוח רצון והתמדה, אך בסופו של דבר התוצאה משפרת לעין ערוך את התפקוד ואיכות החיים לשנים רבות.

חורש דור-חיים, פיזיולוג של המאמץ, מנהל מרכז O2 לבריאות הגוף והלב בחסות הדסה ירושלים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פיזיולוגיה של המאמץ
פורום שחרור מכאבים בטיפולי גב, צוואר וראש

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום