רב סרן שמועתי בוחר לנו רופא

(0)
לדרג

במדינות המערב יש מידע שקוף לגבי מומחיות וניסיון הרופאים, מידע שמסייע לחולים לבחור במטפל המועדף על ידם. ומה המצב בישראל? נתונים - אין, המלצות ושמועות - יש למכביר

מאת: מערכת zap doctors

כולנו רוצים לקבל את הטיפול הטוב ביותר, לסמוך על הרופאים שלנו ולהרגיש שאנחנו בידיים מיומנות. תחושה זו גוברת כאשר אנו ניצבים בפני ניתוח ומעוניינים לבחור בכירורג הטוב והמתאים ביותר. במצב הדברים היום קשה לאתר מידע שיסייע לנו בבחירת הרופא. "המצב בישראל שערורייתי" אומר ד"ר אודי פרישמן, מומחה לביטוח רפואי וסיעוד, בהתייחסו לנגישות של הציבור למידע אודות רופאים בישראל. לדבריו, "אדם המעוניין לדעת פרטים לגבי רופא מסוים פשוט נתקל בוואקום מוחלט, זהו מצב מקומם. ההתנהלות בישראל בעניין זה שונה מכל מדינות העולם, ובעיקר ארצות הברית".

בחירת מנתח
בחירת מנתח

כיצד להגדיר רופא טוב?

כאשר אדם מחפש רופא שיסייע לו להתמודד עם מחלה מסוימת, הוא, מן הסתם, מעוניין לאתר רופא טוב ואיכותי, קל וחומר כאשר מדובר בניתוח. השאלה שצריכה להישאל היא מי נחשב לרופא טוב?. ד"ר פרישמן משיב: "כדי להגדיר את טיבו ואיכותו של רופא, עלינו לבחון מספר קריטריונים אובייקטיבים שיש בהם כדי להעיד על יכולתו של אותו רופא. הנתונים האובייקטיביים הם אלה שמתיישבים עם ההגיון, ויכולים להציג בפנינו מספר פרטים על הרופא ועל מידת מומחיותו. הם שיסייעו לנו להגדיר ולקבוע האם הוא עונה על ציפיותינו, והאם אנחנו מעוניינים לקבל ממנו טיפול".

בעולם המערבי ובעיקר בארה"ב אותם קריטריונים ידועים ונגישים לכל המעוניין. כלומר, לכל אדם יש גישה למידע הנחוץ לו לגבי כל רופא ורופא. לגבי כל רופא ניתן לדעת מהי ההתמחות שלו, מהו היקף ניסיונו, כמה פרסומים יש לו ומה טיבם, והאם (ואילו) תביעות רשלניות יש כנגד אותו רופא ועוד.

"בפועל, כל רופא יכול לעשות ככל העולה על רוחו, מאחר שאין כל בקרת איכות אמיתית על מעשיו ואין כל פיקוח", אומר ד"ר פרישמן.

אז מה ניתן בכל זאת לעשות? אביבה גולן, מומחית בתחום מימוש זכויות רפואיות, אומרת כי כדי לבחור כירורג טוב "ניתן להיעזר ברשימה המתפרסמת בעיתונות פעם בשנה ואשר מדרגת את הרופאים המנתחים הטובים ביותר בישראל בתחומים השונים". ד"ר פרישמן מוסיף: "הכלים היחידים שיש בידי ציבור החולים בישראל שיכולים לסייע להם לגבש חוות דעת לגבי איכות רופאים הם כלים סביבתיים, כגון המלצות של רופאים אחרים והמלצות ממטופלים אחרים".

המצב לפיו טיב הרופא נקבע מפי שמועות והמלצות של חולים הוא מצב בעייתי, לדעת ד"ר פרישמן. "המטופלים, פעמים רבות, מבלבלים בין רופא טוב לרופא סימפטי. לא כל רופא סימפטי הוא טוב מבחינה מקצועית וההפך. לחולים אין תמיד קריטריונים לבחון את הרופא מבחינה מקצועית והרושם המדווח הוא, למעשה, רושם אישי, שלא תמיד רלוונטי לטיפול".

בואו לדבר על זה עם ד"ר אודי פרישמן בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד, ועם אביבה גולן בפורום מימוש זכויות רפואיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום