אספירין מפחית תמותה מסרטן

(0)
לדרג

עד היום היה ידוע כי אספירין מונע מחלות לב וכלי דם. עתה מתברר כי נטילת אספירין במינון נמוך עשויה גם להפחית תמותה מסרטן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בימים אלו, מבוגרים רבים נוטלים טיפול תרופתי באספירין, בעיקר במטרה למנוע מחלות לב וכלי דם. מעבר להשפעה המגנה של אספירין מפני מחלות אלו, מזה שנים רבות יש עניין רב בהשפעותיו המגנות מפני התפתחות מחלות ממאירות, כאשר חלק מהראיות, אולם לא כולן, מצביעות על השפעה מגנה שכזו.

לדברי החוקרים, מרבית הראיות, שמקורן במעקב ארוך טווח הן תצפיתיות, ולפיכך ביקשו לבחון נתונים של חולים פרטניים ממחקרים מבוקרים ארוכי טווח אשר בהם נבדק מינון נמוך של אספירין כמניעה של מחלות לב וכלי דם. ממצאי הסקירה פורסמו בגיליון דצמבר של Lancet, ומהם עולה כי טיפול יומי באספירין במינון נמוך עשוי לצמצם את הסיכון ארוך הטווח לתמותה כתוצאה ממספר סוגים שכיחים של סרטן.

הנתונים שנאספו משמונה מחקרים כללו למעלה מ-25,000 חולים. טיפול באספירין לווה בירידה יחסית בסיכון לתמותה עקב מחלות ממאירות. מניתוח נתוני חולים פרטניים עולה כי התועלת בטיפול באספירין תועדה רק לאחר חמש שנות מעקב.

החוקרים מדווחים כי הטיפול באספירין במינון נמוך לווה בסיכון מופחת לתמותה כתוצאה ממספר סוגים שכיחים של סרטן. לדבריהם, ההשפעה היתה עקבית בין המחקרים השונים, ונותרה משמעותית לאורך תקופת מעקב של 20 שנים. הם טוענים כי ממצאים אלו עשויים לשנות את מאזן הסיכון-תועלת האפשרי במקרים בהם שוקלים אפשרות של טיפול מניעתי בתכשירים נוגדי טסיות - כך שיתכן ויפיקו תועלת רבה יותר מנטילת אספירין בהשוואה לתכשירים אחרים. בנוסף, מעריכים החוקרים כי אף עם התייחסות לסיכון של דימום קטלני, נטילת אספירין במינון נמוך עשויה להביא עדיין לירידה של 10% בסיכון היחסי לתמותה כוללת.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום