משקאות קלים - השפעות כבדות

(0)
לדרג

לפני שאתם או ילדכם שותים פחית קולה קחו בחשבון שהיא מכילה 150 קלוריות, גורמת להתפתחות עששת בשיניים, עלולה לגרום לשברים בעצמות ולהתפתחות סוכרת

מאת: ד"ר אורית פנחס-חמיאל ובריג'יט כוכבי

קיימת עלייה מתמדת בשכיחות ההשמנה בעולם המערבי. בארצות הברית כ-20%-25% מהילדים ובני נוער סובלים מעודף משקל. עם העלייה בהיקף ההשמנה ובחומרתה בקרב ילדים ובני נוער, חלה גם עלייה בתחלואה הקשורה להשמנה כבר בגיל הצעיר. הסיבה העיקרית לעלייה התלולה בהיארעות ההשמנה היא השינוי באורח החיים, בעיקר ירידה בפעילות הגופנית מחד, ועלייה במזון עתיר קלוריות וצריכת משקאות ממותקים מאידך.

משקאות ממותקים כוללים מיצים ממותקים, משקאות מוגזים, תרכיזים למיניהם וגם מיצים טבעיים מפירות. למשקאות אלו אינדקס גליקמי גבוה וצפיפות קלורית גבוהה. בנוסף לסוכר 70% מהמשקאות הממותקים בארה"ב מכילים גם קופאין המעניק טעם למשקה. משקאות ממותקים תורמים בממוצע ל- 7% מסך צריכת הקלוריות בדיאטה אמריקאית.

צריכת משקאות קלים
צריכת משקאות קלים

עובדות חשובות

פחית אחת של משקה 330 מ"ל מכילה 150 ק"ק, ו כ-10 כפיות סוכר ( 40-50 גרם סוכר).
שתייה של פחית אחת של משקה ממותק מידי יום תגרום לעלייה במשקל של 6.7 ק"ג במשך שנה.
נפח פחית השתייה עלה במהלך 2 העשורים האחרונים. בארה"ב חברת קוקה-קולה הגדילה את נפח הבקבוק האישי מ-192 מ"ל בשנות ה-50 ל 360 מ"ל בשנות ה-60, ול-591 מ"ל בשנות 2000.
כמות השתייה ב"מנת ילדים" במקדונלדס כיום היא 350 מ"ל, ואילו מנה גדולה (large) מכילה 900 מ"ל.

אפידמיולוגיה

צריכת משקאות ממותקים עולה עם הגיל, בארה"ב 50% מהילדים בגן חובה, 64% מהילדים בגיל בית הספר, ו82.5% מהמתבגרים שותים משקאות ממותקים. באנגליה 70% מהמתבגרים שותים באופן קבוע משקאות ממותקים. בנים מתבגרים צורכים את הכמות הגדולה ביותר. 20% מהם שותים מעל 4 מנות שתייה ממותקת מידי יום. באוכלוסייה הכללית עלתה צריכה של משקאות ממותקים ב-300% ב-2 העשורים האחרונים.

השמנת יתר

ילדים השותים כמויות גדולות של משקאות ממתוקים ואוכלים מזון מהיר, הם בעלי צריכה אנרגטית גבוהה. לילדים השותים באופן קבוע משקאות ממותקים צריכה קלורית גבוהה בממוצע ב-10%מאלו ששותים מים. במחקר ארוך טווח, נמצא כי הסיכון להשמנת יתר עולה עם עלייה בצריכת משקאות ממותקים. הסיכון עלה פי 1.6 עם כל מנת משקה ממותקת נוספת .

ההסבר לקשר בין עלייה במשקל ובין צריכת משקאות ממותקים:

1. שתייה מתוקה איננה גורמת לתחושת שובע (בניגוד לחלב), ולפיכך היא רק תוספת לכמות הקלוריות הכללית. במבוגרים לאחר שתייה של כוס חלב, המכילה בנוסף לפחמימות גם חלבון ושומן, תחושת השובע גבוהה יותר מאשר לאחר שתייה של משקה ממותק בעל אותו ערך אנרגטי.

2. קיים מנגנון המווסת את כמות האוכל שאדם אוכל. לדוגמה לאחר ארוחה עתירת קלוריות אוכלים פחות בארוחות הבאות באופן טבעי. עבודות מראות כי מנגנון וויסות זה איננו יעיל כשהקלוריות מגיעות בצורה נוזלית בהשוואה לקלוריות שמקורן מאוכל מוצק.

3. בנוסף הוצאת האנרגיה (energy expenditure) נמוכה יותר לאחר שתיית משקאות ממותקים בהשוואה לשתיית חלב.

4. לאחרונה הועלתה גם ההיפותזה כי לסידן בפני עצמו יש חשיבות לשמירת משקל גוף יציב

5. עלייה בצריכה של שתייה מתוקה קשורה גם לעלייה בצריכה של מזון מהיר, וירידה בצריכה של פירות, ירקות, דגנים וחלב. בעבודה שנערכה בשנת 2000 בארה"ב נמצא כי רק 5% מבני הנוער אוכלים פירות לפי המלצת FDA , ורק 9% צורכים חלב ומוצריו לפי ההמלצות התזונתיות.
יש לציין כי בנוסף להשמנה ירידה בצריכת החלב גורמת לירידה בכמות החלבון, סידן, B2 , B12 וויטמין D.

סוכרת

לאחרונה נמצא קשר לא רק בין משקאות ממותקים והשמנת יתר, אלא גם בין צריכת משקאות ממותקים והסיכוי לפתח סוכרת מסוג 2. בעבודה שנעשתה בקרב 91,000 נשים, בגיל 24-44 נמצא קשר בין צריכה מוגברת של שתייה מתוקה לבין סיכון כפול לפתח סוכרת. שתייה של מעל למשקה ממותק אחד ביממה מעלה את הסיכון לפתח סוכרת פי 2.

עששת

עששת היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בילדות. כאבי שיניים משניים לעששת גורמים להיעדרות מבית הספר, קשיים בלעיסה, ירידה בכמות האוכל, ועד לפגיעה בגדילה. חיידקים בחלל הפה מתסיסים את הפחמימות ומייצרים חומצה הגורמת להרס האמאייל המצפה את השן. הגורמים להתפתחות עששת הם מרובים כאשר במספר עבודות נמצא קשר ישיר בין צריכה של משקאות ממותקים לבין התפתחות עששת. יחד עם זאת, יש לציין כי בארה"ב ובמדינות מתועשות, למרות העלייה הדרמטית בצריכת משקאות ממותקים חלה בשנים האחרונות דווקא ירידה בשכיחות העששת. ההסבר לכך נעוץ בעובדה כי שיפור התזונה, והפלאורינזציה של המים משפיעים גם הם על התפתחות העששת. נמצא כי לתרכיזים ולמשקאות ממותקים השפעה שלילת יותר מאשר לשתיה של 100% מיץ טבעי.

קפאין

משקאות ממותקים מכילים כמות גדולה של קפאין. בפחית (300 מ"ל) של קוקה קולה יש 35-38 מיליגרם של קפאין, שהם כרבע מכמות הקפאין בכוס קפה. ואילו בפחית של דיאט קוקה קולה יש 42 מ"ג קפאין. פחית פפסי מכילה 56 מ"ג של קפאין. הקפאין הוא סטימולנט בעל אפקט ממכר. השפעתו על ילדים דומה להשפעתו על מבוגרים. השפעה מתחילה 5 דקות לאחר השתייה, הוא מגביר את הערנות, את קצב הלב, את טמפרטורת הגוף. קרוב לוודאי שלשתייה של 2-3 כוסות אין השפעה שלילית, אך צריכה של מעל 10 כוסות קפה ביום עלולה להוביל לחרדה, חוסר שינה ואי סדירות של קצב הלב.

שברים בעצמות

תקופת הצמיחה בגיל ההתבגרות היא תקופה קריטית להתפתחות העצם. לשיא מסת העצם הנבנית בגיל זה חשיבות לגבי הסיכון לשברים בגיל מאוחר. מחקרים מראים כי בעלי חיים שקיבלו כמות גדולה של קוקה-קולה צפיפות עצם נמוכה בהשוואה לבעלי חיים ששתו מים. המנגנונים האפשריים הם צריכה נמוכה של חלב בכלכלה, עומס מוגבר של חומצה הגורם להפרשה של סידן, השפעה ישירה של הפוספט על העצם, השפעה ישירה של הפרוקטוז, או השפעה של הקפאין על העצם. בעבודה שנעשתה בקרב 591 בנים ו 744 בנות בגילאי 12-15 שנים נבדק הקשר בין צריכה של משקאות תוססים וצפיפות העצם. נמצא כי בבנות, צריכה גבוהה של משקאות תוססים קשורה לירידה במסת העצם. יתר על כן, נמצא כי צריכה גבוהה של משקאות ממותקים מגבירה את הסיכון לשברים פי 3.14 בבנות, ופי 4.94 בבנות פעילות גופנית.

מניעה וטיפול

ארגון הבריאות הבינלאומי (WHO) ממליץ שכמות הקלוריות משתייה מתוקה תהיה פחות מ-10% מסך הקלוריות המומלצות ליום. לגבי שתיית מיצים טבעיים מומלץ לילדים מתחת לגיל 5 לשתות עד 180 מ"ל ליממה.

ב-2002 נחקק חוק האוסר מכירת שתייה מתוקה בבתי ספר יסודיים בקליפורניה. חשוב לציין כי תוכניות לימוד ומניעה בבתי ספר שמטרתן עידוד שתיית מים הצליחו להפחית את מספר הילדים הסובלים מהשמנה בבית הספר, כך שלתוכניות חשיבות מרובה.

לסיכום, למשקאות ממותקים השפעה שלילית במספר מישורים. הם מכילים כמות גדולה של קלוריות, הגורמת לעלייה במשקל. צריכה מוגברת של משקאות אלו מובילה לירידה בצריכת החלב, החשוב כמקור סידן בגיל הצמיחה וההתבגרות. הם קשורים להתפתחות עששת ושבירות העצמות.

ד"ר אורית פנחס-חמיאל, מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת נעורים ובריג'יט כוכבי, דיאטנית ראש צוות דיאטניות, בית חולים לילדים ע"ש אדמונד ולילי ספרא, תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה טבעית
סוכרת והשמנה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום