טיפול הורמונלי: מועיל או מזיק?

(0)
לדרג

המחלוקת הידועה בין מצדדי ומתנגדי הטיפול ההורמונלי התלהטה לאחרונה, בעקבות אזהרה כי הטיפול מגביר תמותה מסרטן שד. פרופ' בז'זינסקי אמנון מעמיד דברים על דיוקם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

לפני מספר שבועות איגוד רופאי המשפחה הוציא הנחיה לרופאי המשפחה שלא להציע טיפול הורמונלי חלופי לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר, מאחר והוא עלול להגביר את הסיכון לתחלואה ותמותה מסרטן השד. הנחייה זו עוררה הדים רבים וחששות בקרב נשים המטופלות בטיפול הורמונלי חלופי. בנוסף, האגודה הישראלית לגיל המעבר הגיבה בחריפות להנחיה באומרה כי היא מטעה את הציבור וזורעת פחד וחרדה. לדעת ועד האגודה הטיפול ההורמונאלי החלופי יעיל במובנים רבים והסיכונים פחותים בהרבה מהיתרונות.

טיפול בתסמיני גיל המעבר
טיפול בתסמיני גיל המעבר

אז מה נכון?

מחלוקת זו משקפת את המחלוקת הקיימת מזה שנים רבות בין המצדדים בטיפול הורמונלי חלופי, אשר מונים את יתרונותיו הרבים, לבין המתנגדים לו המבליטים את מסוכנותו וחוסר יעילותו. טענות מנוגדות הנשמעות מכל עבר מבלבלות את ציבור הנשים הגדול הסובלות מתסמינים לא פשוטים ומחפשות מזור למצבן. מחד, הטיפול ההורמונאלי החלופי יעיל מאוד בטיפול בתסמיני גיל המעבר, מניעת אוסטיאופורוזיס ומחלות לב, ושמירה על רעננות העור, ועוד. מאידך, יש המזהירים את הנשים המטופלות בטיפול הורמונלי חלופי מפני עליה בסיכון ללקות בסרטן השד ועליה בסיכון לקרישיות יתר. אז מה נכון? מה אמת ומה בדיה? ומתי והאם להשתמש בטיפול הורמונלי חלופי? פרופ' בז'זינסקי אמנון, גניקולוג, מנהל המרכז לבריאות האישה בבית חולים "הדסה עין-כרם", ינסה לסייע לנו לעשות סדר בבלאגן.

אין מתחרים לטיפול ההורמונאלי

בבסיס המחלוקת בין המצדדים בטיפול ההורמונלי החלופי לבין המתנגדים לו ניצבת השאלה, מהן ההשפעות ארוכות הטווח של הטיפול. אין חולק על יעילות הטיפול בתסמיני גיל המעבר" מדגיש פרופ' בז'זינסקי ומפרט: נשים רבות בגיל המעבר סובלות מתסמינים בדרגות חומרה שונות המשבשות את תפקודן ופוגעות באיכות חייהן. התסמינים כוללים, בין היתר, גלי חום, הזעות לילה, הפרעות שינה, דיכאון, חרדות, עצבנות, דופק מואץ, יובש בנרתיק, כאבים בעת קיום יחסי מין ועוד".

הטיפול ההורמונלי ידוע כבר שנים רבות כטיפול היעיל ביותר בתסמינים אלה, והוא, כיום, גם הטיפול היחיד", ממשיך ואומר פרופ' בז'זינסקי. לדבריו, מזה שנים רבות מחפשים תחליפים לטיפול זה, אך טרם נמצאו והטיפול ההורמונלי החלופי היה ועודנו הטיפול היעיל ביותר שמסייע לנשים רבות להמשיך בשגרת יומן".

רעידת אדמה בעולם הרפואה

בראשית השימוש בטיפול ההורמונלי החלופי היו שהמליצו באופן גורף לכל הנשים בגיל המעבר לנוטלו, גם אם אינן סובלות מתסמיני גיל המעבר. זאת מאחר ובטיפול נתלו תקוות רבות ורבים ייחסו לו סגולות רפואיות מרחיקות לכת. רבים האמינו כי הטיפול ההורמונלי החלופי מעבר ליכולתו לשפר תסמיני גיל המעבר, גם יכול לסייע להאטת תהליך ההזדקנות, למנוע מחלות לב ולמנוע אוסטיאופורוזיס.

בשנת 2002 השתנה היחס אל הטיפול מן הקצה לקצה בעקבות WHI women's health initiative - מחקר רב היקף אודות הטיפול ההורמונלי החלופי. מיטיב לתאר את המחקר וההתרחשויות בעקבותיו פרופ' בז'זינסקי, כך: מחקר ה-WHI, שבוצע בשנות ה-90 הינו מחקר עצום, שבחן את השפעות הטיפול ההורמונלי החלופי על עשרות אלפי נשים. במחקר הושקע הון עתק ותוצאותיו והמסקנות, שהוסקו בעקבותיו הובילו לרעידת אדמה בעולם הרפואה".

"במחקר נמצא כי אכן הטיפול ההורמונלי החלופי מסייע, לצד ההתמודדות המוצלחת עם תסמיני גיל המעבר, גם למניעת מחלות עצם ולמניעת מחלות לב וכלי דם, אולם הוא מגביר את הסיכון לתחלואה בסרטן השד. בעקבות זאת המליצו ארגוני הבריאות במדינות המערב להימנע ממתן הטיפול באופן גורף מאחר והסיכון עולה על התועלת".

מינון נמוך וזמן קצר

מצב הדברים כפי שתואר לא נשאר כך זמן רב ולאחר זמן מה התבהרה התמונה יותר, הסערה שעורר המחקר שככה והיחס אל הטיפול ההורמונלי התאזן. פרופ' בז'זינסקי מסביר, ברבות הימים נעשתה אנליזה מדויקת של המחקר והתבהר כי הגיל הממוצע של הנשים שהשתתפו בו הוא 63. מדובר בגיל מבוגר בהרבה מגילן של הנשים אשר, על פי רוב, נוטלות את הטיפול ההורמונלי החלופי, מאחר והגיל הממוצע של הפסקת הווסת, בו מתחילים הנשים ליטול את הטיפול, הינו 51. נשים בגיל מבוגר נוטות לחלות יותר. זאת ועוד, התרשמו כי הנשים, שחלו היו כאלה שנטלו את הטיפול לתקופה ארוכה של למעלה מחמש שנים".

הניואנסים הללו, אשר לא קיבלו בתחילה את המשקל הראוי להם שינו את פני התמונה. כיום, הגישה של מרבית הארגונים הרפואיים במדינות המערב, לרבות ארגונים העוסקים בנושא גיל המעבר, לשימוש בטיפול הורמונלי חלופי היא, כפי שמתאר פרופ' בז'זינסקי: יש לעשות בטיפול ההורמונלי שימוש מושכל. הטיפול מתאים לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר באופן שמשבש את חייהן והן אינן מוצאות פתרון מתאים אחר. על נשים אלה להשתמש בטיפול הורמונלי במינון האפקטיבי הנמוך ביותר האפשרי ולתקופת הזמן הקצרה ביותר האפשרית".

הטעיית הציבור

מה שעורר את הסערה לפני מספר שבועות היה פרסומם של נתונים נוספים ממחקר ה- WHI, לפיהם נשים שהשתתפו במחקר וחלו בסרטן סבלו מתמותה גבוהה בהשוואה לנשים שלא נטלו טיפול הורמונלי חלופי. בעקבות זאת יצא איגוד רופאי המשפחה באותה הנחיה שעוררה את המחלוקת הנוכחית.

כאמור, ההנחיה יצרה זעם בקרב חברי הארגונים השונים העוסקים בנושא גיל המעבר. פרופ' בז'זינסקי מפרט את הסיבות לכעס, מדובר בהודעה בלתי אחראית המטעה את הציבור, זורעת פחד וחרדה מיותרים ואין לה שום הצדקה. העלייה בסיכון לתמותה עקב סרטן השד הוא מינורי בהחלט ואין בנתונים שפורסמו כדי לשנות את העמדה העיקרית, לפיה פעלו הרופאים בישראל ערב הפרסום. ישנם רופאי משפחה בארץ שהתנגדו לפרסום הזה והבינו כי האיגוד שגה כאשר העניק משקל רב מדי לסיכונים הנטענים. הארגונים הרפואיים, בכל רחבי העולם המערבי, מחזיקים בתפיסה הרואה בטיפול ההורמונולי החלופי טיפול ראוי, שיכול להתאים לנשים סימפטומטיות - שעה שהוא ניתן להן במינון מוגבל ולתקופה מוגבלת, התועלת שבו עולה על הסיכון".

יישוב המחלוקת

החדשות הטובות לפי פרופ' בז'זינסקי הן שבקרוב יינתנו לציבור הנחיות משותפות, חד משמעיות וברורות שישימו קץ לשמועות סביב נושא הטיפול ההורמונלי החלופי. לדבריו: בקרוב יתכנסו יחד נציגים מארגון רופאי המשפחה עם נציגים מארגון גיל המעבר ויבחנו יחד את הנתונים השונים במטרה לנסח הנחיות מוסכמות שינחו את הציבור בכל הנוגע לטיפול הנדון".

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום