השתלת עור לאחר כוויות

(8)
לדרג

אסון השריפה בכרמל הותיר לא רק חללים וממלכת טבע הרוסה, אלא גם פצועים שייאלצו להתמודד עם כוויות קשות במהלך חייהם. ד"ר מאיר כהן על הליך הטיפול בכוויות בעור

מאת: מערכת zap doctors

העור הוא האיבר הבולט ביותר בגוף האדם: שטחו כמעט שני מטרים ומשקלו כ-15% ממשקל הגוף. העור משמש כאיבר תחושה חשוב באמצעותו אנו מרגישים חום, קור, מגע, לחץ וכאב. העור מהווה חלק ממערכת החיסון ומגן על הגוף מפני זיהומים ומזיקים בעזרת תאי דם לבנים השוכנים ברקמות שונות. בנוסף לכך, מערכת העור מווסתת את טמפרטורת הגוף באמצעות פליטת חום הנעשית על ידי בלוטות הזיעה וכלי הדם, ומונעת התייבשות של רקמות הגוף באמצעות בידוד הנוזל החוץ-תאי.

כווייה היא פגיעה בעור הנגרמת כתוצאה מחשיפה לטמפרטורה גבוהה או נמוכה בצורה קיצונית, קרינה או כימיקלים שונים. "כוויות הן החבלה הקשה ביותר שגוף האדם יכול לסבול", אומר ד"ר מאיר כהן, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. "הכוויות מחולקות לדרגות חומרה שונות הנמדדות על פי עומק הכוויה ופגיעתה בשכבות העור השונות. הטיפול בהן מגוון ותלוי בסוג הכוויה, מיקומה, שטחה וחומרתה. קיימת חשיבות רבה להיקף השטח הפגוע, שנמדד באחוזים משטח הגוף הכללי, זאת על מנת להעריך את סיכוי ההחלמה של הנפגע".

השתלת עור
השתלת עור

ד"ר כהן מסביר כי אנשים שנפגעו באסון הכרמל ועור גופם נכווה יטופלו ביחידות לטיפול בכוויות המצויות במספר בתי חולים בישראל. "מדובר ביחידות רפואיות מצוינות, הכוללות אנשי צוות מיומנים ומוכשרים, המעניקים טיפול יסודי ומקיף לפצועים. ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בטיפול כוויות ובשיקום נפגעי שריפות ושיעור ההצלחה בטיפולים בכוויות הוא מהגבוהים בעולם".

ארבע דרגות חומרה

כאמור, הכוויות מחולקות לדרגות שונות, ובהתאם לחומרתן מותאם גם הטיפול הרפואי. "יש כוויות בארבע דרגות", מפרט ד"ר כהן: "כוויה בדרגה אחת מאופיינת באודם קל. הגורם העיקרי לקיומה הוא חשיפה לשמש. כוויה בדרגה שתיים מאופיינת בשלפוחיות על פני העור, הנגרמות ממים רותחים. כוויה בדרגה שלוש נגרמת לרוב מאש ומאופיינת במראה עור בצבע אפור לבן, ובמסגרתה נפגעות כל שכבות העור עד השומן התת עורי. הכוויה החמורה ביותר היא כוויה מדרגה ארבע, אשר מערבת את העור ואת הרקמות תחתיו. המראה שלה קשה ביותר - יש חשיפה של עצמות ושרירים באזור הכוויה".

טיפול רב שלבי

רבים מנפגעי אסון הכרמל נכוו בכוויות דרגה שלוש או ארבע. ד"ר כהן מדגיש: "כוויה בדרגה זו ששטחה למעלה מ-40% עלולה לסכן את חייו של הנפגע ומחייבת טיפול מיידי".

הטיפול בכוויות דרגות שלוש וארבע הוא טיפול רב שלבי וממושך, הכולל על פי רוב הליך כירורגי להשתלת עור באזורי הכווייה. ד"ר כהן מתאר את שלבי הטיפול השונים: "העור הוא מעטפת הגוף, שתפקידו, בין היתר, להגן עליו ולפיכך שעה שהוא נפגע ונכווה, הפגיעה בגוף עצמו הופכת לחמורה. הפגיעה בעור גוררת שתי בעיות משמעותיות. האחת - איבוד נוזלים ומינרלים, והשנייה - היחשפות הגוף לזיהומים בהיעדר שכבת העור המבודדת אותו, ובשל נוכחות חיידקים בעור המת שנוצר באזור הכוויה".

שתי הבעיות הללו מכתיבות שני שלבים לטיפול בכוויות: "בשלב הראשון, הנמשך ארבעה ימים, מתמקדים המטפלים בהחייאת הגוף ומספקים לו נוזלים וחלבונים כתחליף למה שהוא מאבד בהיעדר העור. בשלב השני ניתן למטופל טיפול מונע זיהומים, על פי רוב באמצעות מתן אנטיביוטיקה חזקה מאוד".

השתלת עור עצמית או חיצונית

לאחר שני השלבים הללו מתבצע הליך כירורגי של השתלת עור באזורי הכוויות לפי הצורך. מטרת הניתוח היא שחזור העור לאחר כוויות - לרוב מדובר בניתוח קשה ומסובך. הניתוח נעשה תחת הרדמה מקומית או הרדמה מלאה, תלוי באזור ובגודל הכוויה. ד"ר כהן מסביר: "מטופלים עם כוויות חמורות נאלצים לעבור ניתוחים, במהלכם מסירים את העור המת, מנסים לשקם את הרקמות הפגועות ומשתילים עור באזורי הכוויה".

"בכוויה ששטחה עד 40% ניתן לכסות את אזורי הכוויה באמצעות עור שמקורו במטופל עצמו", מבהיר ד"ר כהן. "שתל העור נשאר קבוע. לעומת זאת, בכוויות נרחבות מאוד אין מספיק עור בריא למטופל עצמו ואז קיים פתרון זמני: ניתן להשתמש בעור השמור בבנק העור בבית חולים הדסה. המדובר בעור שהוסר מגופות נפטרים ושמור בבנק זה להשתלה במקרים כאלה. כמו כן, ניתן להשתיל עור מלאכותי".

לאחר הניתוח המטופלים נשארים לאשפוז במשך מספר ימים ומטופלים באנטיביוטיקה ובמשככי כאבים. על אף מיומנותם הרבה של הכירורגים הפלסטיים בארץ, למרבה הצער ייתכן ויישארו צלקות באזורי הכוויות ו/או הבדלי גוון בין העור המושתל לבין עור הבריא הסמוך.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית, כוויות, רפואה אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום