2010: נבלמה מגמת העלייה ב-HIV

(0)
לדרג

שליש מנשאי ה-HIV החדשים הם הומוסקסואלים. רבע מהישראלים בגילאי 18-24 לא נוהגים להשתמש בקונדום. וגם: המגפה עוברת מאפריקה למזרח אירופה

מאת: מערכת zap doctors

הוועד למלחמה באיידס מפרסם היום (ב') נתונים מעודדים לרגל יום האיידס הבינלאומי שיחול ב-1 בדצמבר. לפי הממצאים, בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, נרשמה התייצבות במספר הנשאים בשנת 2010. בשנת 2006 התגלו 336 נשאי HIV, בשנת 2007 - 360, בשנת 2008 - 390 ובשנת 2009 - 411. ההערכה היא שמספר נשאי ה-HIV החדשים בשנת 2010 יהיה דומה למספרם ב-2009.

הקבוצה שנפגעה בצורה המשמעותית ביותר היתה ונותרה גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. בשנת 2009 מעל 140 נשאים חדשים השתייכו לקבוצה זאת. נתונים דומים מתקבלים גם משנת 2010.

יונתן קרני, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, אמר בתגובה לממצאים: "מדיניות עידוד הבדיקות שמוביל הוועד למלחמה באיידס בשנים האחרונות, הוכיחה את עצמה כיעילה. יותר ויותר אנשים נוהגים באחריות ובאים להיבדק. כראייה לכך, עלה משמעותית שיעור האנשים שהתגלו כחיוביים במועד סמוך יחסית להדבקתם. הגילוי המוקדם והטיפול התרופתי שניתן להם, מיטיב לא רק עם איכות חייהם, אלא אחראי גם להפחתה במספר ההדבקות החדשות.

"חשוב לזכור שעדיין מדובר במספר הגבוה ביותר של מתגלים חדשים לשנה מאז החל איסוף הנתונים האפידמיולוגים בישראל. אסור להפוך את האופטימיות לשאננות. עכשיו, יותר מאי פעם, משרד הבריאות חייב להתעשת ולהפנות משאבים לנושא".

70% מהישראלים לא עשו בדיקת HIV

מתוך סקר שערך השבוע הוועד למלחמה באיידס בשיתוף מכון המחקר "מותגים" עולה כי קרוב ל-70% מכלל הישראלים מעולם לא עשו בדיקת HIV. אחת הסיבות לכך היא כי הנושא כלל לא עלה בחדר הרופא - 92.8% מהישראלים מעולם לא קיבלו מרופא המשפחה שלהם המלצה לעבור בדיקת HIV.

עוד עלה מהסקר כי רבע מכלל הישראלים בגילאי 18-24 אינם נוהגים להשתמש בקונדום בעת קיום יחסי מין מזדמנים.

בנוסף נמצא כי 84.3% מעולם לא שמעו על הטיפול המונע (PEP) שניתן במקרים שבהם הייתה חשיפה בחשש גבוה להידבקות ב-HIV.

86.1% מכלל הישראלים חושבים שיש לכלול את בדיקת ה-HIV בסל הבדיקות המומלצות לכלל הנשים ההרות בישראל. כיום בדיקת ה-HIV עדיין לא כלולה בסל לנשים הרות, ועדיין נולדים מדי שנה תינוקות שנושאים את הנגיף.

ומה קורה בעולם? המגיפה עוברת למזרח אירופה

מדו"ח לשנת 2010 מטעם UNAIDS (סוכנות האיידס של האו"ם), המכיל מידע מ-182 מדינות שונות, עולה כי שיעור התחלואה ב-HIV ירד ונרשמה התייצבות ב-56 מדינות ברחבי העולם, ביניהן ישראל, כאשר 34 מהמדינות נמצאות באזור הסב-סהרה באפריקה (אזור אפידמי ל-HIV).

ואולם לא כל החדשות חיוביות: במזרח אירופה ובמרכז אסיה, מספר האנשים שחיים עם HIV שילש את עצמו בעשור האחרון ועומד כיום על 1.4 מיליון בני אדם. רוסיה ואוקראינה מהוות את מוקד המגמה מאחר ששתיהן בלבד אחראיות על 90 אחוז מסך ההדבקות החדשות באזור זה.

רק לשליש נגישות לטיפול התרופתי

הנגישות לטיפול התרופתי ל-HIV היא ההבדל בין חיים עם מחלה כרונית לבין מוות. מנתונים עולה כי על כל אדם שמתחיל לקבל היום את הטיפול ל-HIV, מתגלים שניים חדשים שיזדקקו לטיפול.

במדינות שבהן קיימת נגישות אוניברסאלית לטיפול התרופתי, אנשים כבר כמעט שלא מתים מ-HIV/איידס. תוחלת החיים שצפויה כיום לנשא מטופל, בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט, כמעט זהה לתוחלת החיים של יתר האוכלוסייה. בחמש השנים האחרונות, הנגישות לטיפול התרופתי עלתה פי 7.5, וכך ניתן היה להגיע למצב שבשנת 2009 - 5.2 מיליון בני אדם שחיים עם HIV, זכו לקבל באופן קבוע את הטיפול התרופתי שמציל את חייהם (בהשוואה ל-700 אלף בני אדם בלבד בשנת 2004).

רק בשנה האחרונה נוספו לקבוצת מקבלי הטיפול 1.2 מיליון בני אדם - צמיחה של 30 אחוז בהשוואה לשנת 2008. חשוב לזכור שבנוסף להפחתת מספר מקרי המוות כתוצאה מ-HIV/איידס, הגברת הנגישות לטיפול התרופתי מסייעת גם בצמצום ההדבקות החדשות.

ב-1 בדצמבר יתקיימו בדיקות אנונימיות לגילוי HIV בדיזינגוף סנטר בין השעות 17:00-20:00 במעבר דיזנגוף, קומה 1- (מתחם התערוכות). הבדיקות האנונימיות שיבוצעו בסנטר יינתנו לקהל במחיר סמלי של 50 ש"ח לבדיקה, כאשר הסכום ישמש כתרומה להמשך פעילותו של הוועד למלחמה באיידס. חיילים וחיילות לבושים במדים יוכלו להיבדק בדיזינגוף סנטר ללא תשלום.

מקומות נוספים שבהם הוועד יקיים בדיקות אנונימיות: אוניברסיטת בן גוריון בנגב, ב"ש - בשעות 10:00-14:00; טכניון, חיפה בשעות 10:30-13:30; מכללת שנקר, רמת-גן - בשעות 10:00-13:00; מרכז הבדיקות האנונימיות של הוועד בת"א - בשעות 17:00-20:00.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום