להקדים גלולה לווסת

(0)
לדרג

רבע מהנשים סובלות מתסמונת קדם ווסתית שתסמיניה פיזיים ונפשיים. הגורמים לתסמונת אינם ברורים, אולם ידוע כי ניתן למנוע אותה באמצעות גלולות למניעת הריון

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

תסמונת קדם ווסתית היא תסמונת המופיעה ב-25% מהנשים (יש מחקרים המצביעים על שכיחות של עד 75% מהנשים). הסימנים לתסמונת, המופיעים לאחר הביוץ ועד להופעת הווסת, הם פיזיים, רגשיים ונפשיים. בעת הופעת הווסת הם נעלמים והאישה "חוזרת לעצמה". ד"ר עופר דוידי, גניקולוג מומחה, עורך הבחנה בין שני סוגים של התסמונת: "הצורה הנפוצה יותר של התסמונת היא הקלה יותר ומכונה PMS. הגירסה החמורה יותר מכונה PMDD ושכיחותה נמוכה יותר (כ-4%). מדובר בתסמונת חמורה וקשה ביותר המפריעה לתפקוד היומיומי עד כדי חוסר יכולת לתפקד כלל".

תסמונת קדם ווסתית
תסמונת קדם ווסתית

התסמונת הקדם ווסתית, כאמור, מתחילה בשלב הלוטאלי של המחזור החודשי - השלב שבין הביוץ ועד לווסת. "אצל רוב הנשים נמשכים התסמינים החל מהביוץ ועד ליום השני להופעת הווסת", מסביר ד"ר דוידי. "מקורותיה של התסמונת והגורמים לה אינם ידועים, וטרם הובהר מדוע וכיצד היא מתחוללת אצל נשים מסוימות בעוד אחרות זוכות שלא להכירה כלל".

התסמינים השכיחים הם עלייה במשקל, נפיחות בבטן ובגפיים, חרדה ומתח, גודש ורגישות בשדיים, התקפי בכי וזעם ללא סיבה פרופורציונאלית, עייפות, קשיי ריכוז, רעב בלתי נשלט, חוסר יכולת להירדם ועוד.

פגיעה באיכות החיים

נשים הסובלות מתסמונת קדם ווסתית מתמודדות עם תופעה בריאותית מטרידה ומציקה ומחפשות פתרון שימנע את סבלן. הן חוות תופעות לא פשוטות פעם בחודש, למשך מספר ימים, ואלו מאלצות אותן לעתים להתנתק מסדר היום שלהן. התסמונת אף פוגעת בחיי המשפחה, בזוגיות ובעבודה.

אז כיצד מטפלים בתסמונת זו? ד"ר דוידי: "על אף שלא ידועים לנו הגורמים לתסמונת, הרקע ההורמונאלי שלה ברור, וככל הנראה מעורבים גם חומרים כימיים במוח ובקצות העצבים כגון סרוטונין (נירוטרנסמיטורים). נשים סובלות ממנה על רקע שינויים הורמונאליים במחזור החודשי שלהן. לפיכך, הטיפול העיקרי, הראשוני והטוב ביותר בתסמונת קדם ווסתית הוא מתן גלולות למניעת הריון".

"גלולות למניעת הריון לשם טיפול בתסמונת קדם ווסתית ניתנות לנשים בכל הגילאים, כאשר סוג הגלולה מותאם לכל מטופלת בהתאם למאפייניה השונים. ככלל, יש עדיפות במתן גלולות עם מינון הורמונאלי נמוך ותקופת הפוגה קצרה של 4 ימים בין הגלולה אחרונה בחפיסה לגלולה הראשונה בחבילה השנייה. בארץ קיימות שתי גלולות כאלו: "יאז או מינס, אך כל גלולה אחרת יכולה להתאים. יש הממליצים ליטול מספר חפיסות של גלולות ברצף, על מנת למנוע התהליך - המלצה שאין בה כל סיכון בריאותי".

ד"ר דוידי מציין כי הגלולה "יאז" היא הגלולה היחידה שהותוותה ואושרה לטיפול בגרסה החמורה של התסמונת הקדם ויסתית (PMDD), לצד היותה גלולה למניעת הריון.

הפתרון מניעת ביוץ

ד"ר דוידי מדבר על האפקטיביות של הגלולות למניעת הריון במניעת התסמונת: "יעילותן נעוצה בהשפעתן על מחזור האישה. הגלולות מונעות ביוץ, וכך מונעות את התסמונת. מכאן שעבור רוב הנשים הסובלות מתסמונת קדם ווסתית, השימוש בגלולות הוא פתרון מצוין כל עוד אין התווית נגד לשימוש בהן". ואולם, ד"ר דוידי מסייג את דבריו בהתייחסו לנשים הסובלות מתסמונת קדם ווסתית חמורה יותר: "לעיתים אין די בגלולות למניעת הריון, ויש צורך בתרופות פסיכיאטריות מסייעות להקלה.

כאן המקום לציין כי קיימות גם אפשרויות טיפול מסייעות כגון: מעכבי סרוטונין, דיאטות מסוימות, פעילות אירובית, יוגה, ביופידבק וכן דיקור סיני.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום