הפעוט מתעטש? ותרו על התרופה

(0)
לדרג

מחקר חדש: ירידה של 50% במספר ההפניות של ילדים לחדרי מיון, עקב נטילת תרופות להתקררות. הסיבה: הפסקת מכירת תרופות אלה המיועדות לילדים מתחת לגיל 4

מאת: מערכת zap doctors

ילדים רבים מופנים לחדר מיון בעקבות נטילת מינון-יתר של תרופות לטיפול בשיעול והתקררות. בסוף שנת 2007 התאגדו יצרני תרופות לשיעול והתקררות והחליטו על הפסקת מכירת תרופות אלו לילדים מתחת לגיל שנתיים. בהמשך התרחבה ההחלטה וכללה את כל הילדים מתחת לגיל ארבע שנים. בינואר 2008 המליץ ה-FDA להורים להימנע ממתן התרופות הללו לילדים מתחת לגיל שנתיים, לאור תופעות לוואי חמורות שעלולות להיות מסכנות חיים.

ירידה של 50% בפנייה לחדרי מיון

בעקבות הסרת תרופות כנגד שיעול והתקררות בילדים מהמדפים, חלה ירידה של כמחצית במספר ההפניות של ילדים לחדר מיון בשל נטילת מינון-יתר של תרופות אלו.

מתוצאות המחקר, שפורסמו ב-Pediatrics, עולה כי הסרת התרופות מהמדפים הביאה להגשמת המטרה לשמה נעשה הדבר. עם זאת, עדיין יצרני תרופות והורים יכולים לנקוט במספר צעדים להגנה על הילדים מפני ביקור בחדר המיון.

לפני הסרת התרופות מהמדפים לא היו עדויות מבוססות, לפיהן תרופות לשיעול והתקררות אכן יעילות בילדים. אנטי היסטמינים ונוגדי גודש הקיימים בחלק מהתכשירים הללו עשויים להיות בעיתיים במיוחד כאשר ילדים נוטלים יותר מהמינון המומלץ.

ממצאים תומכים בהמלצת FDA

במחקר הנוכחי החוקרים בחנו את מספר הילדים שפנו לחדר מיון בשל בעיות הקשורות לתרופות לשיעול והתקררות. על בסיס מדגם שכלל כ-60 בתי חולים בארצות הברית, החוקרים העריכו את מספר המקרים הללו ברחבי המדינה לפני ואחרי הסרת התרופות.

מהתוצאות עולה כי ב-14 החודשים טרם הסרת התרופות מהמדפים, כ-2,800 ילדים מתחת לגיל שנתיים פנו לחדר מיון לאחר שנטלו תרופות כנגד שיעול והתקררות. ב-14 החודשים לאחר מכן, ירד המספר לכ-1,250 ילדים. בקרב ילדים גדולים יותר, מספר הפניות לחדר מיון לא השתנה משמעותית.

החוקרים טוענים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם הציפיות שלהם. ההורים אינם קונים עוד את התרופות הללו לטיפול בילדים קטנים, וכתוצאה מכך ילדים קטנים אינם מקבלים תרופות אלו בשוגג.

ילדים המופנים לחדר מיון בשל בעיות הקשורות לתרופות אלו נוטלים לרוב את התרופות כאשר ההורים אינם שמים לב, אך לעיתים ההורים עצמם נותנים לילדים מינון גדול מדי בשוגג. החוקרים קוראים להורים להימנע ממתן תרופות כנגד שיעול והתקררות לילדים מתחת לגיל 4, ולהבטיח כי כל התרופות של המשפחה מאוחסנות מחוץ להישג ידם של ילדים.

במידה והילד נוטל כמות גדולה מדי של תרופות נגד שיעול והתקררות, הורים אינם צריכים בהכרח לרוץ לחדר המיון הקרוב. ההמלצה להורים במקרים בהם הילד אינו במצב קריטי, לפנות ראשית למרכז הקרוב לטיפול בהרעלות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חום אצל ילדים
פורום אף אוזן גרון לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום