דוקטור, מה כתוב במכתב השחרור?

(0)
לדרג

מחקר חדש: 40% מהמטופלים הפונים לחדר מיון אינם מבינים את השפה הרפואית בעלוני המידע ובמכתבי השחרור - ליקוי המשפיע על סיבות האשפוז ותוצאות הטיפול

מאת: מערכת zap doctors

בחדרי מיון מחולקים ליתים קרובות עלונים מודפסים המכילים חומרי מידע למטופלים. ממחקר חדש שפורסם ב-Annals of Emergency Medicine עולה כי מטופלים רבים אינם מבינים את המידע הנמסר בחומר המודפס.

מתוצאות המחקר עולה כי כ-40% מהחולים הפונים לחדר מיון אינם מבינים היטב את השפה הרפואית, ועובדה זו עשויה להשפיע הן על הסיבה לטיפול בחדר מיון והן על תוצאות הטיפול בחדר מיון.

קושי בהבנת הנקרא

מטרת החוקרים הייתה לערוך סקירה של המאמרים שפורסמו בספרות הרפואית להערכת הנושא. הם זיהו 31 מאמרים שענו על הקריטריונים. ב-40% מהחולים שלקחו חלק במחקרים, רמת ההשכלה היתה מקבילה להשכלה ברמה של כיתה ח' ומטה. עם זאת, חומרי המידע למטופלים בחדרי מיון נבחנו לרוב בקרב אלו בעלי רמת השכלה המקבילה לכיתה ט' ומעלה.

הוראות השחרור נכתוב לרוב ברמת השכלה של כיתה ט'-יא'. מחקר אחד שבחן 26 חומרי הדרכה למטופל המצויים בשימוש נרחב מצא רק עלון הדרכה אחד ברמת השכלה מתחת לכיתה ט'. שישה מהפריטים שנבדקו התאימו לאנשים שסיימו 12 שנות לימוד.

ממחקרים בחולים בגילאי 65 ומעלה עולה כי בקרב אלו עם רמת השכלה נמוכה יותר, סיכויי הפניה לחדר מיון היו גבוהים יותר, וכך גם עלויות הטיפול הרפואי.

לאור העובדה שמניעת סיבוכים רפואיים מחייבת היענות להמלצות הרפואיות והקפדה על הטיפול, לרמת ההשכלה חשיבות רבה והשפעה על תוצאות הפניות והפניות החוזרות לחדר מיון. החוקרים קוראים להשקיע מאמצים נוספים בהכנת חומרי מידע נגישים יותר למטופלים בעלי רמת השכלה נמוכה, כולל הקפדה על שפה פשוטה וניסוח משפטים קצרים ופשוטים ושילוב תמונות ואמצעי המחשה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום