אקנה חמורה - סיכון גבוה לאובדנות

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי התנהגות אובדנית בקרב חולים הסובלים מאקנה חריפה נובעת מהמחלה ולא מהטיפול ברואקוטן; הסיכון הגבוה ביותר נצפה בתום חצי שנה לטיפול

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רואקוטן הוא טיפול נפוץ ויעיל כנגד אקנה ומצוי בשימוש משנות השמונים של המאה הקודמת. עם זאת, יש מספר אזהרות הנלוות לטיפול. בספרות הרפואית פורסמו עדויות, לפיהן קיימת נטייה להתנהגות אובדנית בקרב חולים הסובלים מאקנה חמורה ומטופלים ברואקוטן.

כעת, מחקר חדש אשר נערך בשוודיה בשנים 1980-2001 מאשר ממצאים שעלו ממחקר קודם, ולפיהם ההתנהגות האובדנית בחולים אלו קשורה למחלה עצמה, ולא לטיפול ברואקוטן.

יתרה מזאת, החוקרים מדווחים כי העלייה בסיכון לניסיונות אובדניים עלולה להופיע במהלך הטיפול ועד שנה לאחר הטיפול התרופתי. עם זאת, עלייה זו נובעת ככל הנראה מהאקנה עצמה, ולא מהטיפול התרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אקנה חמורה אינה נפוצה. הקשר בין אקנה, מחלות פסיכיאטריות וניסיונות אובדניים תואר בעבר, וחלק מהחוקרים מצאו כי רואקוטן למעשה הביא לשיפור בחרדה ובדיכאון בעקבות היעלמות הנגעים הפוגעים במראה הפנים.

השערת החוקרים היתה כי חולים עם אקנה מצויים בסיכון מוגבר לאובדנות ללא קשר לשאלה אם הם נוטלים טיפול ברואקוטן או לא. מדגם המחקר כלל למעלה מ-5,700 משתתפים - כולם בגילאי 15-49 שנים - שקיבלו מרשם לטיפול ברואקוטן בשל אקנה חמורה.

128 מטופלים אושפזו בבית החולים בשל ניסיון אובדני. שיעורי ההיארעות של ניסיון אובדני היו גבוהים פי למעלה מ-1.5 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. שיעורי ההיארעות במהלך הטיפול ועד חצי שנה לאחר הטיפול היו גבוהים פי כ-1.8. שלוש שנים לאחר הפסקת הטיפול, מספר הניסיונות האובדניים היה דומה למספר הצפוי ונותר כך במהלך 15 שנות מעקב.

החוקרים משערים כי הסיבה לכך שהסיכון הגבוה ביותר לניסיון אובדני תועד במהלך שישה חודשים לאחר תום הטיפול נובע מכך שחולים בהם חל שיפור במראה הגופני בעקבות הטיפול, היו מוטרדים במידה ולא חל שיפור בחייהם החברתיים בעקבות השיפור במראה החיצוני.

החוקרים מדגישים כי הם אינם יכולים לשלול את האפשרות כי הסיכון המוגבר לניסיונות אובדניים במהלך הטיפול ושישה חודשים לאחר הטיפול, נובע מהטיפול התרופתי. עם זאת, סביר יותר כי האקנה החמורה ברקע היא האחראית לסיכון המוגבר.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים לרופאים הממליצים על טיפול ברואקוטן להתייחס להיסטוריה של בעיות פסיכיאטריות, כולל אובדנות, כאשר שוקלים התחלת טיפול זה. חשוב לקחת בחשבון את העובדה כי השכיחות המוגברת של ניסיונות אובדניים נותרת גם זמן רב לאחר הפסקת הטיפול. מסיבה זו, דרוש ניטור הדוק אחר המצב הנפשי של החולים המטופלים בתרופה זו, כמו גם אחר חולים עם אקנה חמורה.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום אקנה ופצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום