משקאות אנרגיה - למבוגרים בלבד

(0)
לדרג

משרד הבריאות צפוי להגביל את צריכת משקאות האנרגיה למבוגרים בלבד, זאת לאור השפעותיהם השליליות על בני נוער וילדים. רד בול OUT, משקאות קלים IN

מאת: מערכת zap doctors

לאור העלייה בצריכת "משקאות אנרגיה", משרד הבריאות מתכוון להגביל את צריכת משקאות הללו למבוגרים בלבד, בדומה למשקאות אלכוהוליים.

עד כה סומנו מוצרי מזון ומשקאות המכילים קפאין מכל מקור בכמות של מעל 150 מ"ג/ליטר: "כמות קפאין גבוהה", וכן נרשמו אזהרות והגבלות: "לא מומלץ לנשים בהריון וילדים עד גיל 12".

משרד הבריאות בשיתוף משרד החינוך צפוי לכלול את הנושא במערך ההסברה בבתי ספר, בנוסף להסברה בעניין אלכוהול וחומרים אחרים.

הייחוד של משקאות האנרגיה נעוץ בכך שהם מכילים כמות גבוהה של קפאין, לצד מרכיבים נוספים טאורין, די גלוקורונולקטון ולעיתים אף ויטמינים מקבוצת B ותמציות צמחים שונים כמו גוארנה ו/או גינסנג. רשויות הבריאות בעולם מביעות דאגה לגבי השפעת המשקאות על ילדים ובני נוער. זאת, בשל נטייתם הגוברת לצרוך משקאות אלה באופן בלתי מבוקר ובכמויות מוגזמות עם או ללא משקאות אלכוהוליים.

רד בול - המשקה הראשון

בשנת 1987 החל הייצור והשיווק המסחרי הראשון של משקה בשם "רד בול" באוסטריה. משנות התשעים ואילך הופץ המשקה למדינות רבות באירופה צפון אמריקה וישראל. ההצלחה המסחרית העצומה שלו הביאה לייצור ושיווק של מותגים רבים נוספים, המכילים רכיבים דומים.

לפני יותר מעשור החל שיווק משקאות מסוג זה בישראל - תחילה בפאבים ובמסעדות, ולאחר מכן גם ברשתות שיווק, קיוסקים, פיצוציות, מכונות לממכר משקאות וקפיטריות.

סיכונים: התמכרות וצריכת אלכוהול

המידע המצטבר לגבי השפעתם של המרכיבים במשקאות אלה על הבריאות הולך וגדל בעשרות השנים האחרונות.

לאחרונה נצפה כי צריכת משקאות אנרגיה מגדילים את הסיכון להתמכרות לקפאין, בדומה לחומרים אחרים כמו ניקוטין, אלכוהול וקנאביס. ילדים ובני נוער רגישים יותר ממבוגרים למגוון ההשפעות השליליות של קפאין: העלאת רמת הערנות והפגת עייפות, הרחבת/הצרת כלי דם (מפחית כאבי ראש), העלאת לחץ דם, הגברת שתן ועוד.

צריכה עודפת של קפאין גורמת לתופעות לוואי שליליות, ביניהן חרדה, מתח, כאבי ראש, עצבנות, חוסר שינה, אובדן תיאבון, שלשולים, סחרחורות, רעד בידיים. יש לציין כי הילדים צורכים קפאין ממקורות נוספים כגון: משקאות קלים ומים בטעמים שונים, תה, קפה, שוקולד ותרופות.

צריכת המשקאות נעשית בשילוב עם משקאות אלכוהוליים, במטרה "לנטרל" חלק מהתסמינים הדפרסיביים הנובעים מצריכת אלכוהול. כתוצאה מכך פוחתת המודעות של שתייני האלכוהול לכמות האמיתית הנצרכת - דבר הגורם לצריכה גדולה יותר של אלכוהול, עד למצבי שכרות על מאפייניה המזיקים: הסכמה לפעילות מינית בלתי רצויה, הסכמה להסעה באמצעות נהג ששתה אלכוהול, פגיעות גופניות ומעורבות בתגרות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום רפואת ילדים - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום