ויטמינים אינם מונעים קטרקט

(0)
לדרג

על פניו נראה כי ויטמין E, המוכר כנוגד חמצון, ו-ויטמין C עשויים לעכב התפתחות של קטרקט. מחקר חדש מפריך את מה שהיה נדמה כסוג של אקסיומה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קטרקט, או ירוד בעברית, הינה הפרעה נפוצה האחראית לירידה בראייה ברחבי העולם, בשל עכירות של העדשה. מחקרים רבים בחנו את התועלת של ויטמינים במחלות ובעיות רפואיות שונות. מחקר חדש שבחן את התועלת של טיפול ארוך טווח בוויטמין E וויטמין C לא הדגים השפעה על הסיכון של דברים לפתח קטרקט.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למעלה מ-20 מיליון אמריקאים, בגילאי 40 ומעלה, סובלים מקטרקט. וויטמין E הינו נוגד חמצון מסיס בשומן ועשוי לעכב את התפתחות קטרקט. וויטמין C עשוי גם הוא לצמצם את הפגיעה בעדשה.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים אם טיפול בתוספי וויטמין E ו/או וויטמין C משפיע על הופעת קטרקט בגברים.

ויטמין C ו-E לא הפחיתו קטרקט

מדגם המחקר כלל למעלה מ-11,500 גברים בריאים, בגיל 50 ומעלה, שלא סבלו מקטרקט טרם המחקר. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בוויטמין E במינון 400IU או לפלסבו, וכן לקבלת ויטמין C במינון 500 מ"ג ליום או פלסבו. יעד המחקר העיקרי היה הופעה חדשה של קטרקט הגורמת לפגיעה בחדות הראייה.

לאחר שמונה שנות טיפול, החוקרים דיווחו על למעלה מ-1,170 מקרי קטרקט חדשים. 579 מקרים תועדו בקרב מטופלים בוויטמין E ו-595 תועדו בקרב מטופלי פלסבו. כמו כן, 593 מקרים תועדו בקרב מטופלים בוויטמין C, זאת לעומת 581 מקרים בקרב מטופלי פלסבו.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קובעים כי לטיפול ארוך-טווח בוויטמין E ו/או וויטמין C לא הייתה השפעה על הסיכון להופעת קטרקט בגברים.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום