טיפול מכף רגל ועד ראש

(0)
לדרג

ניתן ללמוד המון מהתבוננות בכף הרגל. צחי שבת מסביר כיצד הרפלקסולוגיה מטפלת בכאב באמצעות עיסוי כף הרגל ולחיצות על נקודות מסוימות בה

מאת: צחי שבת

סובלים מכאב לא ברור בגוף? חולשה וסחרחורות? לחץ נפשי או כאבי ראש טורדניים? ואולי אלה בעיות עיכול או קשב וריכוז? התשובה למכאובים שלכם עשויה להיות טמונה ממש לרגליכם. מה זה אומר? שטיפול בבעיה באמצעות כפות הרגליים, עשוי להביא לכם את השקט והריפוי המבוקש.

תכירו את הרפלקסולוגיה - שיטת טיפול שפותחה במאה ה-20 על ידי ד"ר ויליאם פיצג'ראלד, רופא אף אוזן, הגורסת כי ניתן "לראות" את כל אברי הגוף בכף הרגל. באמצעות התבוננות, לחיצות, מישוש ועיסוי המקום המבוקש ברגל, אפשר לאבחן ליקויים במערכות השונות של הגוף ולהקל על סבלו של המטופל. מסתבר שכבר בקבריהם של הפרעונים נמצאו קליגרפיות (ציורי קיר) ובהן עדויות לאנשים המטפלים ברגלו של המלך במשהו שנראה דומה מאוד לטיפול רפלקסולוגי.

רפלקסולוגיה
רפלקסולוגיה

אבחון באמצעות כף הרגל

כל שינוי במבנה הנורמאלי של הרגל עלול להעיד על בעיה או מחלה אפשרית. לדוגמה:

התקררות: אודם באזור התחתון של הבוהן מעיד על גרון אדום. גבשושיות זעירות מתחת לבוהן עשויות להעיד על גודש. אודם בין אצבעות הרגליים, עשוי להצביע על בלוטות לימפה נפוחות, אות להתקררות.

יתר לחץ דם: כף הרגל נפוחה מהרגיל ואדומה.

בעיות קרדיולוגיות: נימי דם בכף הרגל בכמות רבה מהרגיל.

אסתמה: חריצים על הוושט הממוקמת במרכז כף הרגל, ועל קנה הנשימה המצוי בין הבוהן הראשונה והאצבע (אף היא נקראת בוהן) השנייה.

דלקות אוזניים: נפיחות וכאב בזרת ומתחת לשורש הזרת.

סוכרת: נקודות לבנות על כף הרגל באזור הלבלב באמצע הרגל, מעידות על ירידה של אינסולין. הדבר יכול להתבטא גם בכאבים בעת המישוש או בקריסטלים אותן גבשושיות זעירות ודמויות אורז מתחת לעור.

דלקת בשלפוחית השתן: נפיחות או אודם בקשת מעל העקב.

אלרגיות: חריצים קטנים באמצע הרגל מה שמציין את הכבד והטחול.

כמובן כי בשל מורכבות האבחון, רצוי להגיע למטפל מוסמך לאבחון ולטיפול מקצועי.

מתי להגיע לרפלקסולוג?

להגיע לטיפול בריאים. מומלץ להגיע לטיפול כשבריאים ולא סובלים מכלום, או לפחות כמעט מכלום. הלחיצות והשחרור של אזורים חסומים באמצעות מגע נעים, ימנעו שרירים תפוסים, ישפרו את זרימת הדם ויחזקו את המערכת החיסונית שתמנע את המחלה הבאה.

ואם כבר יש סימפטומים? תגיעו, ומהר. למשל, במקרים של מיגרנות שגוררות נטילת כדורים לאורך שנים, במקרים של עייפות כרונית, בעיות רגשיות מתח, עומס ולחץ, חוסר ריכוז, חולשה ובעיות עיכול ותזונה.

מענה לבעיות רב מערכתיות: למשל, למי שסובלים מבעיות במערכת העיכול, הכליות וההורמונים, או למי שחשים רע באופן כללי, ולא ברור מהיכן מגיע הכאב. במקרים כאלה יתכן שמדובר במשהו שטרם הגיע להבשלה קלינית והטיפול הרפלקסולוגי יכול למנוע את הבשלתו ולפתור את הבעיה.

אוכלוסיות מיוחדות

ילדים ובני נוער: היתרון במגזר הצעיר וחסר הסבלנות הוא בטיפול קצר מועד שבאמצעותו ניתן להגיע לתוצאות יפות בכל הנוגע לבעיות קשב וריכוז, רגישויות ובעיות נפשיות (בעיקר בגיל ההתבגרות). בקרב תינוקות יכול הטיפול לפתור בעיות של נשימה, ליחה וחוסר שקט. אין זה פלא שתינוקות משחקים עם הרגליים כשהם קטנים: זה פשוט נעים להם.

הגיל השלישי: קשישים נוטים לסבול ממגוון מחלות שתלויות האחת בשנייה. העובדה שרוב האוכלוסייה הבוגרת סובל מעיוות בגפיים (דפורמציות) ומבריחת סידן הופכת את הטיפול בעיסוי לפחות טוב עבורם (כדי שלא יישברו עצמות במהלך העיסוי). לעומת זאת טיפול בכף הרגל הוא אופציה מצוינת ועדינה, שתביא לריפוי ותקל על כאב.

הריון: נשים הרות סובלות לעיתים ממתח נפשי לגבי העתיד לבוא וגם מתחושה של עייפות וחולשה, כובד, נפיחות ברגליים והתנפחות כלי הדם. באמצעות מגע בכף הרגל, אפשר להקל על כאבי השלד, להביא מזור לנפש ולסייע בריכוך האזורים השונים בגוף והכנת הגוף ללידה.

צחי שבת הוא רכז תחום עיסוי ורפלקסולוגיה, רשת מרפאות 'כללית רפואה משלימה'.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום