אויב הילדים: הימנעות מפעילות

(3)
לדרג

לפי סקר בינלאומי, ישראל מדורגת אחרונה בהרגלי הפעילות הגופנית של בני הנוער. להורים שבינינו מומלץ לקרוא את המאמר של ד"ר גל דובנוב רז. מיוחד ליום הילד

מאת: ד"ר גל דובנוב-רז

קשה להאמין, אולם סקר של ארגון הבריאות העולמי שהשווה את הרגלי הפעילות הגופנית של בני הנוער ב-40 מדינות מערביות, הציב את ישראל שטופת השמש במקום האחרון.

הסקר פורסם בשנת 2008 ומצא כי 94% מבנות ה-15 בישראל, ו-87% מהנערים בגיל זה, אינם מבצעים את כמות הפעילות הגופנית המומלצת לגילם: 60 דקות מדי יום לפחות.

יתרונות הפעילות הגופנית בילדים מוכחים היטב, ונוגעים הן לבריאותם בהווה, והן לבריאותם בעתיד. ידוע כי לילדים פעילים יש הרכב גוף בריא יותר. הרכב זה כולל מסת עצם גבוהה יותר, מסת שריר וכוח רבים יותר, ואחוזי שומן נמוכים. ילדים פעילים הם בעלי הישגים אקדמיים טובים יותר בבית הספר, ובעלי בריאות נפשית טובה. לגבי העתיד, נמצא כי ילד פעיל בעל סיכוי רב יותר לגדול ולהיות מבוגר פעיל; מבוגר פעיל, כידוע, הוא מבוגר בריא יותר. הרכב גוף בריא יותר בגיל הצעיר, יאפשר מסת עצם גבוהה יותר בגיל המבוגר, וסיכון מופחת לאוסטאופורוזיס ולשברים. בנוסף, אחוזי שומן נמוכים יותר בילדות קשורים עם סיכון מופחת להשמנה עתידית, ולכן מגנים מפני המחלות הרבות הנלוות להשמנה.

פעילות גופנית וילדים
פעילות גופנית וילדים

תסמונת מטבולית

התסמונת המטבולית הינה שילוב של הפרעות במאזן שומני הדם, ברמות הסוכר בדם ובלחץ הדם, אשר נלווית להשמנה הבטנית. גם בילדים ניתן לראות הפרעות אלו, בעיקר בקרב ילדים בעלי עודף משקל. מספר מחקרים מהשנים האחרונות בחנו אם כושר גופני טוב יכול לצמצם סיבוכים אלו. כצפוי, נמצא כי ילדים עם כושר גופני טוב, היו בעלי רמות טובות יותר של כולסטרול בדם, סוכר בדם ולחץ דם, בהשוואה לילדים בכושר גופני נמוך. נתון מעניין נוסף הוא כי בקרב ילדים שמנים, עוצמת ההגנה היתה הרבה ביותר: לילד שמן הנמצא בכושר גופני טוב, עוצמת התסמונת המטבולית נמוכה ב-50% לעומת ילד שמן אשר אינו בכושר טוב. כלומר, גם בנוכחות השמנה, כושר גופני יכול למזער את נזקיה וסיבוכיה. מחקרים דומים בקרב מבוגרים לימדו אותנו, כי שמן בכושר טוב מוגן באופן משמעותי מתמותה ומסיבוכי ההשמנה. למעשה, כושר גופני ירוד במבוגרים הינו גורם סיכון משמעותי לתמותה, אף יותר מאשר עישון או נוכחות מחלת הסוכרת.

לפיכך, על ילדים בעלי עודף משקל להיות פעילים ככל שניתן, על מנת לצמצם את השפעותיה השליליות של ההשמנה. כל זאת גם ללא קשר לתפקידה החשוב של הפעילות הגופנית בעת תכנית לירידה במשקל או למניעת העלייה הנוספת.

גן משמין - FTO

מזה שנים רבות, מחפשים חוקרים רבים ברחבי העולם אחר הסיבות הגנטיות להשמנה. מאות גנים נמצאו כקשורים להשמנה, אולם לפני מספר שנים לא רב, נמצא גן אחד אשר קשור במיוחד עם סיכון מוגבר להשמנה, הן במבוגרים והן בילדים. גן שכיח זה נקרא FTO, ונוכחות צורות מסוימות שלו מגבירות את כמות השומן בגוף והסיכון לעודף משקל. הנחה רווחת היא, כי המטען הגנטי הינו קבוע, מתוכנת מלידה, ולא ניתן לשנות את השפעתו. צמד המילים "זה גנטי", משמש רבות כתירוץ לעודף המשקל. אז למה בכלל לבדוק ולחקור, אם לא ניתן לשנות את השפעתו? הפתעה: אפשר גם אפשר!

מחקר אשר נערך בקרב 750 מתבגרים מרחבי אירופה ופורסם באפריל 2010, בדק את הקשר בין נוכחות אותו גן המגביר את הסיכון להשמנה לבין פעילות גופנית. בצורה מפתיעה ומשכנעת מאוד, נמצא כי בקרב בני הנוער אשר ביצעו את כמות הפעילות הגופנית המומלצת (כאמור, לפחות 60 דקות מדי יום), נוכחות גן זה לא הגבירה את כמות השומן בגוף או את מדדי ההשמנה. לעומת זאת, בקרב הנבדקים אשר לא ביצעו את כמות הפעילות המומלצת, נמצא כי אכן, כידוע ממחקרים אחרים, נוכחות הגן הגבירה את ההשמנה. ממחקר זה אנו למדים כי בקרב ילדים הנושאים נטייה גנטית להשמנה, ביצוע פעילות גופנית מבטל את אותו הסיכון המוגבר. כך, ניתן לכוון מאמצים לאוכלוסיות בסיכון, ולשלב בין המידע המתקבל מבדיקות גנטיות חדשניות, לבין כלי בסיסי ומוכר כמו פעילות גופנית.

התירוץ "זה גנטי" לא תופס

מזה למעלה מעשור מצטברות עדויות רבות כי חוסר פעילות גופנית וכושר ירוד הן הסכנות הגדולות ביותר לבריאותנו בעידן הנוכחי, מבוגרים וילדים כאחד. מסיבה בלתי מובנת, אחוז בני הנוער בישראל המבצעים את כמות הפעילות הגופנית המומלצת הוא זעום, והנמוך ביותר מבין 40 מדינות מערביות. לפעילות הגופנית יתרונות בריאותים רבים, הנוגעים הן לבריאותו של הילד בהווה, והן לזו שבעתיד. כושר גופני טוב מצמצם בצורה משמעותית את סיבוכי ההשמנה המטבוליים, ובמיוחד בילדים בעלי עודף משקל. ולסיום, לאחרונה נמצא כי ביצוע פעילות גופנית כמומלץ, מגן על ילדים מפני נטייה גנטית להשמנה.

מאמצים רבים מתבצעים ברמות שונות של הקהילה, שרותי הבריאות ומשרדי הממשלה, כדי להגביר את ההזדמנויות לפעילות גופנית בקרב ילדים. בסופו של דבר, זהו תפקידם של ההורים בשטח: לצמצם את שעות המסך של הילדים לשעתיים ביום ומטה; ולהגביר את פעילותם הגופנית על ידי הגעה עצמאית לבית הספר; השתתפות בחוגים ספורטיביים בשעות אחר הצהריים; וביצוע פעילות גופנית שוטפת ככל האפשר.

ד"ר גל דובנוב-רז הוא מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט במרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא, ביה"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים, תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום רפואת ילדים - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום