האם סטטינים מונעים סרטן מעי גס?

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי סטטינים אינם גורמים לירידה משמעותית בסרטן מעי הגס, ואף עלולים במקרים מסוימים להגדיל את הסיכון לגידול שפיר במעי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הטיפול בתרופות ממשפחת הסטטינים הוא אחד הטיפולים הנפוצים בימים אלו. אמנם המטרה העיקרית של הטיפול היא הפחתת רמות השומנים בדם, אך במסגרת מחקר חדש בחנו החוקרים אם הטיפול בתרופות אלו עשוי להשפיע על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים התבסס על נתוני מחקר ה-WHI Women's Health Initiative ומצאו כי טיפול בסטטינים בנשים לאחר מנופאוזה לא הפחית את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

יתרון של 0.01% בלבד לסטטינים

מנתוני המחקר עולה כי מבין 2,000 נשים שאובחנו עם סרטן מעי גס ורקטום, במהלך 10 שנות מעקב, שיעורי ההיארעות השנתיים בקרב נשים שטופלו בסטטינים עמדו על 0.13%, בהשוואה ל-0.12% מהנשים שלא נטלו טיפול זה. כלומר, החוקרים לא מצאו הבדל בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בעקבות נטילת סטטינים. יתרה מזאת, החוקרים גם לא זיהו הבדל בסיכון לפי סוג הסטטינים, מיקום הממאירות, או מאפיינים אחרים של הגידול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי באופן תיאורטי ישנה תמיכה ביולוגית להפחתת הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בעקבות טיפול בסטטינים, שכן לתרופות אלו יש פעילות כנגד מחלות ממאירות, דוגמת עיכוב גדילת תאים ועידוד מוות תאי מתוכנן. עם זאת, ממצאי המחקר הנוכחי, העולים בקנה אחד עם מרבית המאמרים בספרות הרפואית, לא הדגימו ירידה משמעותית בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בעקבות טיפול בסטטינים.

החוקרים מציינים מחקר שפורסם מוקדם יותר השנה לפיו סטטינים אינם מספקים הגנה מפני אדנומות (גידול שפיר) במעי הגס וברקטום, ואף ייתכן כי כאשר הטיפול ניתן למשך שלוש שנים ויותר הטיפול התרופתי עשוי להביא לעלייה בסיכון להתפתחות אדנומות.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן המעי הגס
פורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום