כיצד חיים עם מחלת ה-COPD?

(6)
לדרג

בישראל מאובחנים כ-30,000 חולים במחלת ריאות כרונית. הפסקת עישון, הימנעות מחשיפה למזהמים ונטילת טיפול תרופתי - כל אלה ועוד יבלמו את התפתחות המחלה

מאת: ד"ר ויילר זאב

החיים בצל מחלת ריאות כרונית, ובשמה הלועזי COPD, אינם פשוטים. בישראל מתים מהמחלה כ-3,000 אנשים מדי שנה. שינוי בהרגלי היום-יום עשויים להקטין את התמותה, להאט את התדרדרות המחלה ולשפר את איכות החיים. להלן כמה המלצות להתמודדות עם המחלה.

1. הפסק לעשן. אמנם לא ניתן לרפא COPD, אבל אפשר להקטין את הרס רקמת הריאה אותו גורם עישון הסיגריות. הפסקת העישון היא הדרך הטובה והיעילה ביותר למנוע את התפתחות או התדרדרות המחלה. שינוי זה יאפשר לך להרגיש ולנשום טוב יותר. זאת בנוסף לשיפור הבריאותי הכללי ולירידה בסיכון לבעיות בריאותיות נוספות כגון סרטן ריאות, מחלות לב ושאר מחלות קשורות עישון סיגריות בהם לוקים כ-90% מהמעשנים.

הפסקת העישון היא הדרך הטובה ביותר למנוע את התפתחות או התדרדרות המחלה. צילום: שאטרסטוק



2. למד על המחלה. מאחר שהמחלה כרונית, חשוב מאוד ללמוד על גורמי המחלה והטריגרים המביאים להתלקחויות נשימתיות ("התקפים") בכדי להקל על התסמינים ולהקטין הנזק המצטבר הן בראות ולגוף כולו. ככל שתבין יותר כך יהיו לך יותר כלים להתמודדות עם ה-COPD.

3. הימנע מחשיפה לחומרים "מגרי נשימה". מחלות זיהומיות - הן חיידקיות והן ויראליות - כגון שפעת עלולות להחמיר (בעיקר שיעול וקושי בנשימה), וכל התלקחות נשימתית עשויה להחמיר פעילותן ושרידותן לאורך זמן. שטוף את ידיך בתכיפות, והימנע ממגע עם אנשים חולים על מנת להמעיט חשיפתך לחיידקים. כמו כן, הימנע מחשיפה לאדים וריכוזי עשן גבוהים מכל סוג, על מנת לחסוך מהריאות גירוי כימי נוסף.

4. שתף פעולה עם הרופא/ה שלך. המפתח לשליטה בתסמיני המחלה הוא ביקור רציף אצל הרופא ועדכון בכל שינוי במצבך הבריאותי (הבא לידי ביטוי בשיעול ממושך, קוצר נשימה בעיקר במאמץ והפרשת כיח מוגברת). הרופא ימליץ על טיפול תרופתי מתאים ותוכנית אימון ביתית או במסגרת מכון לשיקום ריאתי. אלו יעזרו לך להתמודד עם ההתלקחות החריפה ולשמור על יציבות קלינית מירבית, ואורח חיים פעיל יותר.

5. נטילת תרופות סדירה וקבועה. נטילה קבועה של תרופות שנרשמו לך היא מרכיב חשוב בשמירה על אורח חיים תקין. בדומה למחלות כרוניות אחרות, הטיפול במחלה זו מבוסס על טבליות שהחולה נוטל באופן קבוע וידוע מראש. הטיפול ב-COPD מתאפיין במרחיבי סימפונות קצרי טווח (ונטולין, בריקלין או אטרובנט) ארוכי טווח (פוראדיל, סרבנט, או ספיריבה) ומשאפים מורכבים כגון סרטייד ודומיו המכילים תרופות משולבות (מרחיבי סמפונות ארוכי טווח וסטרואידים באבקה).

6. למד תרגילי נשימה. תרגול נכון יותר של שרירי הנשימה והגוף יאפשר לך ללמוד להתמודד טוב יותר עם קשיי נשימה. כחלק מתוכנית שיקום ריאתי, תלמד גם מהן הדרכים הטובות ביותר לעמוד, לנשום נכון הן במנוחה והן במאמץ או תוך תרגול ואימון. נשימת שפתיים קפוצות ונשימת בטן הן שתי טכניקות החשובות במיוחד לחולי COPD. במספר בתי חולים בארץ קיימת כיום תוכנית שיקום נשימתית הכלולה בסל הבריאות.

נטילה קבועה של תרופות שנרשמו לך היא מרכיב חשוב בשמירה על אורח חיים תקין. צילום: שאטרסטוק


7. היעזר במשפחה וחברים. החיים עם COPD כאמור מורכבים ומרבית הפעילויות יומיומיות הופכות להיות קשות ומסובכות. בני משפחה וחברים יכולים לסייע הן בביצוע המטלות הדרושות לקיום שגרת חיים תקינה, והן בתמיכה רגשית. תמיכה זו חשובה במיוחד כאשר יש צורך בשימוש בבלון חמצן נייד, המסרבל את הניידות ומקשה על היציאה מהבית.

8. הקפד על פעילות גופנית ובילוי. הקפד להישאר פעיל ככל האפשר והקפד להתאמן 20 עד 30 דקות ביום, חמישה ימים בשבוע, על מנת לחזק את השרירים ולשפר את תפקוד מערכת הנשימה. אימון גופני הוא נדבך חשוב בשמירה על הבריאות והתמודדות עם תסמיני המחלה, וניתן לבצעו כחלק מתוכנית שיקום ריאתי במסגרת מכון שיקום. אפשרות נוספת היא לבצע אימון במסגרת ביתית, לאחר קבלת הוראות מתאימות הן לגבי דרגת קושי האימון והן לגבי משך האימון הרצוי.

ד"ר ויילר זאב הוא מנהל מכון ריאה בית חולים ברזילאי.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום נשימתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום