אובחן הגורם לבצקת ברשתית העין

(0)
לדרג

הגורם לבצקת ברשתית העין הוא קרומים העוטפים את מרכז העין. בזכות הגילוי המחקרי של יחידת העיניים בהלל יפה - מוצעים דרכי טיפול יעילות יותר לבעיה

מאת: מערכת zap doctors

בקרב 54% מהחולים הסובלים מבצקת במרכז הראייה שברשתית העין, הפגיעה היא תוצאה של משיכה מכאנית של הרשתית על ידי קרומים הנמצאים סביב מרכז הראייה. כך עולה ממחקר חדש שפורסם במגזין הלונדוני היוקרתי "EYE", ונערך על ידי יחידת העיניים של המרכז הרפואי הלל יפה בראשותו של ד"ר אבינועם אופיר. המשמעות של ממצאי המחקר הוא שינוי מהותי של שיטת האבחון והטיפול במקרים של בצקת ברשתית העין. יש לציין כי בצקת ברשתית בעין היא הגורם שכיח לירידה ביכולת הראייה בקרב חולי סוכרת.

עד היום, כאשר אובחנה בעיה של בצקת ברשתית העין, היא טופלה באמצעות הזרקות של תרופות לרשתית, שהשפעתן הייתה זמנית, או על ידי ניתוחי לייזר (בהנחה שגילו את הבעיה בזמן). אולם התוצאות היו מאכזבות במרבית המקרים. המחקר של ד"ר אופיר וצוותו הוכיח כי שיטת האבחון תאפשר כיום למטופל להימנע מטיפולים מיותרים בעת אבחון הקרומים ולשפר את הסיכוי לטיפול מיטבי ויעיל שיביא לשיפור איכות חיי המטופל.

במחקר שבדק 58 מטופלים נעזרו החוקרים במכשיר OCT חדשני, מכשיר המאפשר סריקה תלת מימדית רחבה של רשתית העין ואיתור של אותם קרומים בעייתיים. קרומים אלו אותרו כסיבה המרכזית שגורמת להיווצרות הבצקת ולפגיעה בראייה.

כחלק ממסקנות המחקר הוצע לשנות את ההנחיות לטיפול במחלה, כך שבמצב בו מאובחנת הימצאות קרומים, יוצע לשקול ניתוח להסרתם כבחירה ראשונה. האבחון המדויק והגישה הטיפולית המתאימה לכל מקרה יאפשרו סיכויי החלמה טובים בהרבה.

סוכרת - גורם מרכזי לפגיעה ברשתית

שכיחות מחלת הסוכרת בארץ היא כ-6% והיא אחת גורם מרכזי בעולם לאובדן הראייה. בקרב חולים אלה נוצרת לרוב פגיעה בכלי הדם באיברים שונים, כגון עיניים, כליות, לב ומוח. אחת הבעיות השכיחות והמורכבות ביותר בחולי סוכרת היא פגיעה ברשתית ובראייה - פגיעה הנגרמת כתוצאה מדליפה של נוזלים מכלי הדם הפגועים אל תוך מרכז הרשתית שגורמת להצטברות נוזלים ברשתית, להתנפחות ולבצקת במרכז הראייה.

בצקת היא הגורם השכיח לפגיעה הולכת וגוברת בחדות הראייה ועד לאיבוד ראייה משמעותי. היא מתפתחת כ-10 עד 15 שנים לאחר הופעת המחלה אצל 10%-20% מהחולים הסוכרתיים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות רשתית ורטינופטיה סוכרתית - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום