מיגרנה VS כאב ראש

(0)
לדרג

על אף ההבדלים ביניהם, רבים מבלבלים בין מיגרנה לכאב ראש רגיל - סיבה מספיק טובה לקבלת תשובות ממומחה על האבחנה הנכונה בין שתי תופעות דומות אך שונות

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

מיגרנה היא אחת מסוגי כאבי הראש השכיחים ביותר באוכלוסייה. ואולם, חשוב להדגיש כי מיגרנה אינה כאב ראש רגיל ושגרתי. רבים טועים לחשוב כי הם סובלים ממיגרנות בזמן שהם חווים כאב ראש רגיל. אנשים רבים מאד סובלים מכאבי ראש חולפים, אך רק 12%-15% מהם סובלים ממיגרנה. נראה כי זילות המושג "מיגרנה" והשימוש התכוף בו כדי לתאר כאבי ראש חולפים ושגרתיים אינם משקפים את התופעה האמיתית.

"מיגרנה היא כאב ראש חזק ועוצמתי, והיא שונה מכאב ראש רגיל בשל שני מאפיינים עיקריים שלה: האחד, המוגבלות שהיא יוצרת; והשני, הטיפול במיגרנה", מסביר ד"ר גבריאל וינשטיין, נוירולוג במכבי שירותי בריאות ושירותי בריאות כללית. "כאב ראש רגיל הנובע ממחסור בשינה, מחוסר שתיה או מזון וכיו"ב יכול לחלוף מעצמו תוך כמה שעות או באמצעות כדור לשיכוך כאבים. וכאב זה, על פי רוב, אינו מנטרל את הסובל ממנו באופן מוחלט".

לעומת זאת, המיגרנה גורמת לקשיים רבים בתפקוד. ברוב המקרים, אדם החווה התקף מיגרנה נאלץ להתנתק משגרת חייו למשך מספר שעות או אפילו מספר ימים. ד"ר וינשטיין מציין: "רבים מהסובלים ממיגרנה נעדרים מהעבודה או מהלימודים ומפסיקים את הטיפול בבית או בילדים עד לסיום ההתקף. כמו כן, הכאבים הנובעים מהמיגרנה אינם חולפים באמצעות כדור רגיל לשיכוך כאבים".


כאב ראש ייחודי שאינו שגרתי. צילום: שאטרסטוק

דלקת כימית במערכת העצבים

מאפיינים נוספים של המיגרנה מעידים אף הם על היותה כאב ראש ייחודי שאינו שגרתי, ומכאן שההתייחסות אליו שונה לחלוטין. "מיגרנה מופיעה בצורה של התקפים שמשכם, תדירותם ודרגתם שונים", מסביר ד"ר וינשטיין. "משך ההתקף נע בין 4-72 שעות וחומרת הכאב משתנה. לעניין תדירות ההתקפים, גם היא משתנה מאדם לאדם. כך, יש מטופלים הסובלים מהתקף פעם במספר חודשים, לעומת אחרים הסובלים מהתקף מספר פעמים בשבוע".

ד"ר וינשטיין מסביר כיצד מתרחשת המיגרנה: "עם תחילת ההתקף מתחיל תהליך המיגרנה, במסגרתו, בשל גורמים מגוונים, נוצרת דלקת כימית במערכת העצבים המרכזית. דלקת כימית זו גורמת לשחרור ושפעול של חומרים שונים במוח. חומרים אלה גורמים להתרחבות כלי הדם במוח, למתיחה של קרומי המוח ולתהליכים נוספים שגורמים לכאב ראש עז ולתסמינים שונים של המיגרנה, ביניהם רגישות חזקה לרעש, רגישות חזקה לאור, בחילות, הקאות ועוד".

מהם הטריגרים למיגרנה?

השאלה המתבקשת היא מה, למעשה, גורם לדלקת הכימית. לדברי ד"ר וינשטיין, "גורמים להתפרצות מיגרנה מכונים 'טריגרים', שבאמצעותם מתפתח ההתקף. אותם טריגרים הם סובייקטיביים, אם כי יש טריגרים המשותפים לרבים מהמטופלים. בין הטריגרים השונים בולטים מזג אוויר, אכילת מזון מסוים, ריחות ספציפיים, שינוי בהרגלי השינה, מתח ועוד. כמו כן, קיימת נטייה תורשתית למיגרנות".

לצד הגורמים הללו מדגיש ד"ר וינשטיין את הקשר בין מיגרנה להורמונים, נתון המסביר מדוע נשים סובלות ממיגרנה יותר מגברים. כך לדבריו, "המיגרנות שכיחות יותר בקרב נשים בשל השינויים ההורמונליים בגוף האשה במהלך החודש - שינויים אשר משפיעים מאוד על הופעת התקפי המיגרנה. כך למשל, נשים רבות מדווחות על מיגרנה קשה מאוד בזמן הווסת".

 ברוב המקרים, אדם החווה התקף מיגרנה נאלץ להתנתק משגרת חייו. צילום: שאטרסטוק

מהם אמצעי הטיפול והמניעה?

בשנים האחרונות הטיפול במיגרנה עבר כברת דרך ארוכה, לאחר שחולים רבים מצאו מזור לבעיה מטרידה זו. אמנם טרם נמצאה הדרך לרפא את המחלה ולמנוע כליל את הופעת ההתקפים, אולם יש תרופות לטיפול במיגרנה וגם דרכים למניעתה.

ד"ר וינשטיין מפרט את אופן הטיפול במיגרנה: "כיום משווקות בישראל מספר תרופות המסייעות בהפסקת כאבי הראש והתסמינים בזמן התקפי המיגרנה, או לפחות בהחלשתם. מדובר בתרופות המשפיעות על כלי הדם במוח ועל איזורים שונים בגזע המוח, באופן שמונע את תהליך המיגרנה. נטילת התרופות הללו בתחילת התקף תמנע את התרחבות כלי הדם ואת היווצרות הדלקת הכימית במערכת העצבים". התרופות המשווקות כיום בישראל לטיפול במיגרנה הן בין היתר, רילרט, ריזלט, אימיטרקס, זומיג, סומטרידקס ועוד.

בנוסף לטיפול במיגרנות, בעת ההתקפים עצמם, ישנו גם טיפול מונע למיגרנות, אותו מפרט ד"ר וינשטיין: "במקרים מסוימים, כאשר מדובר במטופל הסובל מהתקפי מיגרנה תכופים, קשים וממושכים מוצע לו טיפול מונע. טיפול זה כולל שימוש בתרופות שונות ומגוונות שבקרב חלק מהנוטלים אותן מסייעות למנוע הופעת מיגרנות. תרופות אלה כוללות, למשל, תרופות נוגדות דכאון, תרופות להורדת לחץ דם ותרופות נוגדות אפילפסיה. במסגרת טיפול זה מתבצע מעקב אחר המטופל כדי לבחון את יעילות הטיפול במניעת המיגרנות".

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום