סוכרת - כבר לא גזירה משמיים

(0)
לדרג

כחצי מיליון ישראלים חולים במחלת הסוכרת. פרופ' מוטי רביד: "לו הישראלים היו אוכלים כ-300 קלוריות פחות בכל יום, שיעור החולים בסוכרת היה יורד במחצית"

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

סוכרת מסוג 2 המכונה גם סוכרת מבוגרים היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בעולם. ארגון הבריאות העולמי מדווח על כ-300 מיליון חולים מאובחנים, אך המספר האמיתי כנראה גבוה בהרבה. סוכרת הוכרזה על ידי ארגון הבריאות העולמי ה-WHO, כמגפה של המאה ה-21. ובישראל - מדי שנה מתים מסוכרת כ-2,500 ישראלים, מתרחשות כ-1,700 קטיעות איברים, כ-1,400 מהן באופן ישיר כתוצאה מסוכרת.

מניעת סוכרת סוג 2
מניעת סוכרת סוג 2

העיור כזרז למחלת הסוכרת

"הסיבה העיקרית ואולי היחידה לעלייה התלולה בהיארעות סוכרת", מסביר פרופ' מוטי רביד, יו"ר האגודה הישראלית לסוכרת, "היא השינוי באורח החיים - שינוי הנובע מהאורבניזציה בארצות המתפתחות. יותר מזון, העדפת אוכל מהיר ומעובד, לעומת ירקות ודגנים וכן ירידה ניכרת בפעילות גופנית".

"תושבי ישראל צורכים הרבה יותר מזון ממה שהם צריכים כדי לחיות", הוא ממשיך, "ומוציאים הרבה פחות אנרגיה. האוכל התקבע כחלק מאיכות החיים בקרב המבוגרים וכביטוי לתשומת לב אצל הילדים. אכילה מרובה וחוסר פעילות גופנית הם פצצת זמן מתקתקת אשר יוצרת מחסור באמצעי טיפול, נסיגה בשירותי רפואה ומספר הולך וגדל של חולים אשר ימותו באמצע החיים".

כמחצית מתושבי ישראל סובלים מעודף משקל וקרוב ל-20% הם שמנים, לכן אין פלא ששיעור הסוכרת בכלל האוכלוסייה נמצא בקו עלייה ומתקרב ל-6%, שיעור אשר עולה עם הגיל ובמידה ניכרת עם העלייה במשקל.

משקל תקין מציל חיים

בכדי להמחיש את ההשפעה המכרעת של עודף המשקל על הסיכון לחלות בסוכרת, נציין כי בקרב אנשים רזים (אינדקס מסת גוף נמוך מ-20) שיעור חולי הסוכרת הוא פחות מ-1% ואילו בקרב אנשים שמנים (אינדקס מסת גוף 30 או יותר) לכל אדם שלישי יש סוכרת. "אנשים שמנים אשר רמות הסוכר שלהם תקינות צפויים לחלות בסוכרת תוך מספר שנים", מזהיר פרופ' רביד. "השפעת ההשמנה גדולה בהרבה מזו של התורשה. אדם ששני הוריו חולים בסוכרת נמצא בסיכון של 40% לפתח סוכרת במשך חייו. אולם, אם יישאר רזה ובעל כושר גופני גבוה לא יחלה. זו דוגמה מובהקת לכך שניהול אורח חיים נכון יכול לנצח את התורשה".

"לו הישראלים היו אוכלים, בממוצע, כ-300 קלוריות פחות בכל יום", מוסיף פרופ' רביד, "הרי ששיעור החולים במחלת סוכרת היה יורד במחצית והיו נוספות שנתיים או יותר לתוחלת החיים ובמיוחד לתוחלת חיי הבריאות של כל אחד. יתרה מזאת, הנזקים מהרגלי אכילה לא נכונים משתווים ואף עולים על נזקי העישון".

למרות האמור לעיל, עד היום לא נעשה שום צעד ממשי להגביל את הפרסומת למוצרי מזון משמינים - "ג'אנק פוד", משקאות ממותקים, שהינם פצצת קלוריות מיותרת ומזיקה. בשר שמן ועוד רעלים, כיד הדמיון של היצרנים, אשר אינם רואים בריאות אלא רווח כערך עליון.

ספורט כתרופה למניעת סוכרת

"ספורט מהווה חלק חשוב בהגנה מפני סוכרת ומחלות לב. הוא מוריד לחץ דם ומשפר את הרגישות לאינסולין ובכך משפר את חילוף החומרים הן של הסוכר והן של השומנים", אומר פרופ' רביד. "הבעיה היא שעל מנת לשמור על היתרונות שמעניק הספורט יש להתמיד בו. לא די לפתח כושר לקראת הגיוס ומיד לאחר השחרור להתחיל לגדל כרס. חודשיים-שלושה לאחר שאדם מפסיק להתאמן חילוף החומרים שלו חוזר לסורו וכל ההשפעה של האימון נעלמת".

לחולי סוכרת יש סיכוי טוב מאוד להבריא ממחלתם אם ירדו במשקל בצורה דרסטית. היו מקרים לא מעטים בהם מנותחים להצרת פתח הקיבה, אשר השילו 30 ק"ג ויותר, השילו גם את הסוכרת, והמשיכו בחייהם ללא טיפול גם אם לפני הניתוח היו מטופלים באינסולין.

"אני מציע לכל עם ישראל להביט כל בוקר בראי. אם הם רואים את הקפלים ואת הבטן המשתפלת, את הסנטר הכפול והם אינם יכולים להצמיד את הירכיים, יואילו ויקצצו בכל ארוחה כדי שליש לפחות וינסו להתמיד בכך", מסכם פרופ' רביד. "אלה יטיבו עם עצמם אם במקום לחפש חניה ילכו ברגל; הליכה של 3-4 קילומטרים ביום תשפר את הבריאות יותר מכל התרופות גם יחד".

ולסיום הוא מציין: "יש פרסומת החוזרת על עצמה בימים אלה על 'מידה אחת פחות'. אכן לרוב הישראלים תועיל מאוד מידה אחת (או שתי מידות) פחות. חישבו על כך בדרך למקרר".

ביום שני 22 בנובמבר 2010 יתקיים בגני התערוכה בתל אביב, אירוע ייחודי בהשתתפות קובעי מדיניות ומחוללי שינוי, תחת הכותרת "סוכרת המגפה של המאה ה-21 - ניתן לעצור את זה".
בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כף רגל סוכרתית
פורום מחלות רשתית ורטינופטיה סוכרתית - בניהול העמותה לחקר בריאות העין
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום