COPD: לדעת יותר על המחלה

(0)
לדרג

מחלת ה-COPD היא גורם התמותה הרביעי בעולם - נתון שמוכר רק ל-9% מהציבור. לרגל יום המודעות ל-COPD: כל מה שצריך לדעת על המחלה, כולל שאלון לאבחון עצמי

מאת: מערכת zap doctors

מחלת COPD היא מחלה קטלנית הפוגעת בתפקוד היומיומי של החולה. כיום, בעזרת טיפול מתקדם, המותאם לכל חולה וחולה, ניתן לשפר את איכות חיי החולים ולהרחיק אותם מסכנת חיים. בישראל חיים לא פחות מ-300,000 חולים במחלה, אשר רק כעשירית מהם מאובחנים. 3,000 מהם נפטרים מדי שנה מהמחלה הנחשבת לגורם התמותה הרביעי בעולם.

קשיי נשימה גוברים

COPD - Chronic Obstructive Pulmonary Disease, ובעברית "מחלת ריאות חסימתית כרונית", היא מחלה חשוכת מרפא הנגרמת מעישון ומחשיפה לזיהום סביבתי. המחלה מתחילה להתפתח בגופם של החולים בהיותם בני 30-40, וגורמת לירידה הדרגתית בתפקוד הריאות. סימן ההיכר הראשון של המחלה הם קשיי נשימה הולכים וגוברים, המקשים על ביצוע פעולות פשוטות כמו צחצוח שיניים. סימנים נוספים הם שיעול תכוף ופליטת כיח.

בדיקת תפקודי הריאות

על פי המלצת איגוד רופאי הריאות, על כל מעשן, מעשן לשעבר, או אנשים שנחשפו לזיהום סביבתי אינטנסיבי, לבצע בדיקת תפקודי ריאות לגילוי מוקדם של המחלה. גילוי מוקדם מונע את התדרדרות המחלה באופן בלתי הפיך. הפסקת עישון, הימנעות מחשיפה למזהמים ונטילת טיפול תרופתי מתאים בולמות את התפתחות המחלה ומקלה על התסמינים.

חוסר מודעות

91% מהישראלים אינם יודעים כי מחלת ה-COPD היא בין גורמי התמותה המובילים בעולם. רק 45% מהמעשנים מכירים את מחלת ה-COPD, בפערים ניכרים אחרי סרטן, מחלות לב, איידס ושבץ מוחי ורק 9% מהמעשנים יודעים שהמחלה הורגת. ממצאים אלו עולים מסקר, שבחן את מידת המודעות הציבורית למחלה ביחס למחלות אחרות הנחשבות לנפוצות וקטלניות. הסקר נערך על ידי מרקט ווטש, בקרב 500 נדגמים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה הבוגרת היהודית בישראל.

חשיבות האבחון המוקדם

"עיקר הבעיה עם המחלה היא חוסר המודעות בקרב אנשים הנמצאים בקבוצת הסיכון ללקות בה", מסביר ד"ר גרשון פינק, מנהל מכון הריאות בבית החולים 'קפלן'. "אנשים אלה אינם מגיעים לאבחון בזמן, ומחלתם מידרדרת ללא טיפול.

איילת-השחר וולף, יו"ר עמותת 'לנשום', הפועלת למען חולי האסתמה וה-COPD, הוסיפה: "גורמי הסיכון למחלה תלויים בגורמים התנהגותיים וסביבתיים כמו עישון או זיהום אוויר תעסוקתי או סביבתי".

מי בסיכון?

השאלות הבאות יסייעו לכם לגלות האם אתם בקבוצת סיכון ל-COPD:

1. האם אתם מעשנים או מעשנים לשעבר?
2. האם אתם מבוגרים מעל גיל 40?
3. האם אתם משתעלים מדי יום ביומו?
4. האם אתם פולטים ליחה כל יום?
5. האם אתם סובלים מקוצר נשימה חמור מבני גילך?

אם השבתם על שלוש מהתשובות בחיוב, אתם נמצאים בקבוצת סיכון ל-COPD. במצב שכזה, מומלץ להיבדק בבדיקת תפקודי ריאות המבוצעת בכל קופות החולים.

בואו לדבר על זה בפורום COPD.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום