להקדים אינסולין לסוכרת

(0)
לדרג

מחקר: מתן אינסולין בשלב מוקדם של מחלת הסוכרת מביא במקרים רבים לערכי סוכר תקינים בדם. כיצד מעודדים את תאי הבטא להפריש שוב אינסולין?

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

סוכרת היא הפרעה בגוף הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם, ובמקרים מסוימים לנזק לאיברי הגוף השונים. בעולם המערבי סוכרת היא הגורם המרכזי לאי ספיקת כליות סופנית, לקטיעות גפיים תחתונות (שלא כתוצאה מטראומה) ולעיוורון. סוכרת מעלה באופן משמעותי את הסיכון למחלות עיניים, כליות ומערכת העצבים, למחלות לב, לאירועים מוחיים ולפגיעות בכלי הדם. עם זאת, מחקרים אחרונים מראים כי טיפול נכון בסוכרת ואיזונה יעילים במניעת סיבוכים אלה או דחייתם.

אינסולין לסוכרת סוג 2
אינסולין לסוכרת סוג 2

"הסוכר הוא הדלק של הגוף", מסביר ד"ר יוסף קליינמן, מנהל מרכז סכרת ומרפאה לכף רגל סוכרתית ופצעים קשים, ביה"ח בקור חולים, ירושלים. "בלי סוכר גופנו לא יתפקד, ולכן יש צורך לשמור על רמה קבועה של סוכר בדם. אינסולין, הנוצר בתאי הבטא שבלבלב, 'פותח' את דלת התאים לסוכר כדי שיספק אנרגיה לגוף ודואג לשמור על ערכי סוכר קבועים הנעים בין 70 ל-100 מ"ג".

"תיתכנה שתי תקלות הגורמות לרמות סוכר גבוהות בדם", ממשיך ד"ר קליינמן: "מצב של חסר באינסולין, המביא לרמות סוכר גבוהות בדם ללא אפשרות לספק לגוף אנרגיה, שהפיתרון לו הוא מתן אינסולין; ועמידות לאינסולין - מצב בו ריכוז נורמאלי של אינסולין אינו משיג את התגובה הביולוגית התקינה, ודורש תוספת אינסולין בכמות אשר תתגבר על העמידות, או מתן תרופות המפחיתות את עמידות תאי הגוף לאינסולין".

דע את האויב

ישנם 2 סוגים של סוכרת. סוכרת מסוג 1, וסוכרת 2, בה אנו מתמקדים הפעם. סוכרת מסוג זה נפוצה יותר ומתבטאת בעמידות של תאי הגוף לאינסולין, וכתוצאה מכך לרמות סוכר גבוהות בדם. סוכרת 2 מופיעה לרוב אצל מבוגרים הסובלים מעודף משקל, כאשר כ-10% מהחולים המאובחנים בסוג זה סובלים מחסר אינסולין, בדומה לחולי סוכרת מסוג 1. בדרך כלל מדובר באנשים רזים. אלה נזקקים לטיפול באינסולין בשלב מוקדם במחלתם.

התחקות אחר המנגנון בגוף אדם בריא

ישנם כמה סוגים של תרופות במלחמה במחלת סוכרת: תרופות המעודדות הפרשה של אינסולין מהלבלב, תרופות המורידות תנגודת לאינסולין, תרופות אינקרטיניות, המגבירות הפרשת אינסולין לאחר ארוחה ומעכבות הפרשת גלוקגון. וכמובן, אינסולין. "אינסולין לעולם יינתן לחולים במחלת סכרת מסוג 1, ואילו חולים במחלת סוכרת מסוג 2 נזקקים לטיפול באינסולין עם התקדמות מחלתם", מסביר ד"ר קליינמן. "למעשה, במצב של סוכרת, אינסולין מנסה לחקות את המנגנון הקיים באדם בריא ולהביא לאיזון".

אינסולין כטיפול משקם

מאמר שהתפרסם במגזין הבריאות היוקרתי 'Diabetes Care' חושף שחולים אשר התגלתה אצלם סוכרת בחודשים האחרונים, סובלים פעמים רבות מחוסר פעילות של תאי הבטא האמורים להפריש אינסולין. מאמר זה מגלה כי מתן אינסולין על ידי משאבה או על ידי זריקת אינסולין, מביא את החולה למצב של ערכי סוכר תקינים בדם לתקופה של שבועיים עד שלושה, ויכול לאושש את תאי הבטא מחדש, כך שהם יחזרו להפריש אינסולין לתקופה של שנה".

"אחרת", ממשיך ד"ר קליינמן, "הגוף חייב להיעזר באינסולין חיצוני כדי להתקיים. הפרשת אינסולין נורמאלית כוללת הפרשה קבועה ויציבה במשך 24 שעות הקרויה 'הרמה הבזאלית', שנועדה לשמור את רמת הסוכר בדם לצורך הפעלתם של כל האברים הפנימיים בגוף, תאי הדם וכו'. אך בזמן שאנו אוכלים, הגוף נדרש למאמץ נוסף על מנת להכניס את הסוכר לתוך התאים. או אז הפרשת האינסולין המתוזמנת לאוכל קרויה 'הרמה הפרנדיאלית'. אינסולין לנטוס מחקה את הרמה הבזאלית, בדומה לרמה הפיזיולוגית של אדם בריא וייחודו בכך שהוא פועל לאורך 24 שעות, כך שמקבלים רמה אחידה ויציבה. "מי שסבל מהזרקות תכופות של אינסולין", מסכם ד"ר קליינמן, "יודע להעריך את המהפכה הגדולה של אינסולין חד יומי, בטוח, יעיל ונוח".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אינסולין - דרכי טיפול
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום