כיצד למנוע כאבי ברכיים?

(0)
לדרג

התאמת הפעילות הגופנית למצב הפיזיולוגי עשויה למנוע כאבים בברכיים. נשאלת השאלה כיצד לטפל בברך שכבר נפגעה. ד"ר דוד מורגנשטרן מתייחס לשני המצבים

מאת: ~~ד"ר דוד מורגנשטרן~~

מפרק הברך הוא המפרק הגדול והמורכב בגוף. מיקומו ותפקודו התקין הכרחי לפעילויות היומיומיות הבסיסיות וגם לפעולות מתקדמות. הבנה עמוקה של המבנה עם עבודה מדוקדקת, תוך יישום "הוראות הפעלה" של הברך, יקנו לכם איכות ואורך חיים של איבר זה לשנים רבות.

אחד הביטויים הראשונים לבעיה בברכיים הוא הכאב. אצל צעירים, כאבי הברכיים עלולים לנבוע מהפעלה לא נכונה, בעיקר עומס יתר, וגם מפגיעות חריפות בעת פעילות גופנית אינטנסיבית (משחקי כדור וכו'). אצל מבוגרים, הכאבים עלולים להוות סימן לשינוים רקמתיים במבני הברך ולאותת על תהליכים ניווניים ושחיקתיים בסחוס המפרקי.

כאבי ברכיים
כאבי ברכיים

כיצד לשמור על הברכיים?

בכדי להימנע מנזקים ומפגיעה סופנית של הסחוסים המפרקים, רצוי מאוד לנקוט מספר פעולות מנע כגון:

שמירה על משקל גוף תקין - עודף משקל עלול להאיץ את קצב שחיקת הסחוסים.

נעילת נעליים מתאימות (עם מדרסים אם יש צורך) - שימוש במדרסים לא מתאימים במקרה של פלטפוס או קשת גבוהה יעצים את כאבי הברכיים. תיתכן גם החמרה במצבן במהלך פעילות ספורטיבית, עקב העמסת יתר על הברך.

צעירים צריכים להתאים את הפעילות הגופנית לנתונים הפיזיולוגיים שלהם: לא כולם בנויים לאותו מקצוע ספורטיבי! טרנדים למיניהם לא בהכרח מתאימים לכל אחד.

להימנע מספורט פתאומי, מה שקרוי גם 'ספורטאי סוף השבוע'. בעיקר מדובר על בני 40 פלוס שמשחקים כדורגל, כדורסל וכו' בשבת, ובמשך השבוע לא עושים שום פעילות. ככל שמתבגרים, תחזוקת השרירים, הגמישות והסיבולת הם מרכיבים עיקריים של תפריט הפעילות היומיומית.

להקפיד על חימום לפני הפעילות הגופנית ומתיחות לאחריה.

תוכנית אימונים הדרגתית - פגיעות עומס יתר עשויות להיווצר גם בקרב אלה שלא רגילים למאמצים וגם בקרב אלו שנמצאים בכושר מעולה. אי הפסקת המאמץ במקרה של הפעלת עומס יתר על הגוף עשויה להביא לפגיעה במפרק הברך. לכן חשוב לקבוע תוכנית אימונים בהדרכה מקצועית ותוך הקשבה מרבית לגוף.

חיזוק שרירי הליבה והברך - שרירי הליבה הם אותם שרירים מסביב לגו התורמים רבות ליציבות עמוד השדרה והברכיים. חיזוק כל השרירים מסביב לברך מביאים להורדת העומס על המפרק.

כיצד לטפל בבעיות בברכיים?

בקרב הצעירים, למי שסובל מבעיות ברכיים כרוניות התרופה המיידית הטובה ביותר היא מנוחה. כאבים שאינם מרפים לאחר מנוחה או כאלה הנמשכים מעבר לזמן סביר, יש לאבחן ולתת פתרונות מתאימים.

קירור מקומי ומשחות לשרירים עייפים עשויים לסייע גם למפרקים. לעתים הרופאים ימליצו גם על כדורים נוגדי דלקת וכאב לצורך הפחתת הגירוי המזיק והרגעת המצב לצורך הערכה וטיפולים פיזיותראפיים.

המלצות נוספות למבוגרים

בקרב האוכלוסייה המבוגרת מדובר כאמור בעיקר בתהליכי הזדקנות ולעתים קרובות אף שחיקה של המפרק (האוסטאוארטריטיס). להלן מספר המלצות נוספות:

להבדיל מצעירים, שצריכים להתאים את הפעילות הגופנית שלהם לפיסיולוגיה ולאנטומיה, מבוגרים צריכים להתאים את הפעילות למגבלות שלהם. מושגים כגון "אין כאב - אין רווח" אינם רלוונטיים ועלולים אף להזיק יותר מאשר לעזור. כדאי להימנע מפעילות ספורטיבית מאומצת שבה מופעל עומס רב יחסית של משקל הגוף על המפרק הפגוע, כגון ריצה ואירובי. מומלץ לעבור לפעילות גופנית ללא נשיאת משקל, כמו שחייה ורכיבה על אופניים.

במקרים של כאבים כרוניים, ולאחר התייעצות מקצועית מתקדמת, ניתן להיעזר בכדורים נוגדי דלקת וכאב.

בשנים האחרונות התווספה טכניקה חדשה למניעה והאטה של שחיקת הסחוס במפרק הברך, שכוללת סדרת הזרקות של חומצה היאלורונית למפרק. חומצה זו היא מולקולה בסיסית שדומה ל"מים הטבעיים" המצויים במפרק הברך ואשר שומרים על תפקודו התקין, ובנוסף מונעים את שחיקתו ואת היווצרותם של התהליכים הדלקתיים. יש חומצות היאלורוניות הנמנות על הדור הישן ומכילות חלבונים העלולים לגרום לגירוי עור, לנפיחות ולאלרגיות, וקיימות חומצות מהדור החדש כמו ה"ארטריז" שאינן גורמות לתופעות אלו.

במקרים מסוימים, יש צורך בניתוח ארטרוסקופיה, לצורך ניקוי והטריית החלקיקים הסחוסיים ומיניסקוסים שהתפוררו עם הזמן.

לבסוף, במקרים קיצוניים בהם רקמת הסחוס נהרסה כליל וקיים עיוות בציר הברך, הפתרון יהיה בניתוח להחלפת המפרק הפגוע. ניתוח זה מאפשר למטופל שיפור באיכות החיים ותפקוד מצוין של הברך, אלא שהוא מוגבל לקבוצת האוכלוסייה המבוגרת יותר (מעל גיל 65). על כן רצוי להיצמד ל"הוראות ההפעלה והמניעה" על מנת לדחות ככל אפשר את הנזק הקיצוני של הסחוס.

דר' דוד מורגנשטרן הוא אורתופד ומנתח מומחה, יועץ אורתופדי לוועד האולימפי הישראלי ויועץ בקליניקת "מעגלים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום לאורתופדיה
פורום אורתופדיה - בעיות כף רגל וקרסול
פורום אורתופדיה כללית ורפואת ספורט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום