איך לשכנע ילד אוטיסט לאכול?

(0)
לדרג

ילדים אוטיסטים סובלים לפעמים מהפרעות אכילה. תוכנית חדשה משפרת את היוזמה התקשורתית של הילדים בזמן ארוחה ואת צורת האכילה שלהם

מאת: מערכת zap doctors

ידוע כי ארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום. הכלל החשוב הזה לא תמיד מיושם אצל משפחות רבות בהן גדל ילד עם אוטיזם. אלה מתקשות לפתוח את הבוקר בארוחה משפחתית שלווה ורגועה סביב השולחן.

ילדים בספקטרום האוטיסטי סובלים מבעיות רבות בנושא האוכל: בררנות, דבקות במאכלים מסוימים בלבד - הגורמת לחסך תזונתי ולבעיות בריאותיות, קשיים בלעיסה ותיאום הפה והיד, בעיות בהרגלי הישיבה והשימוש בכלי האוכל, וכמובן קשיים בתקשורת סביב השולחן.

ארוחה חווייתית

הצוות במכון להתפתחות הילד בשיבא, פיתח ארוחה טיפולית ייחודית לילדים עם אוטיזם הפותרת בעיות אלה בדרך חווייתית: במהלך הארוחה ערך הצוות משחקים סביב השולחן. כל ילד קיבל "תיבת הפתעה" בה הוטמן מאכל חדש שעליו לנסות. הילדים חקרו את המאכלים, נגעו בהם, ולבסוף טעמו אותם.

הילדים בקבוצת המחקר קיבלו תפקידי "תורנות" סביב השולחן: אחד אחראי על חלוקת הכלים, שני על החיתוך ואחר על הפינוי. כמו כן הכינו לעצמם מגשיות מעוטרות, כדי להפוך את חוויית האכילה לנעימה יותר.

לאחר חמישה חודשים של ניסוי ותצפיות בזמן האוכל, נמצא שיפור מובהק ביוזמה התקשורתית שהפגינו הילדים, ובצורת הישיבה ליד השולחן. הילדים הסכימו לאכול מזון מגוון יותר, ואף השתמשו בסכו"ם.

"התהליך הוא ארוך, והזמן עד לשיפור משתנה בין ילד לילד, אבל אחרי תקופה ממש נחמד להתבונן בילדים שמשכנעים זה את זה לנסות מאכלים חדשים", מספרת ד"ר לידיה גביס, מנהלת המכון להתפתחות הילד.

הורי הילדים נכחו במהלך הארוחות כדי לשמש דוגמה אישית לילדיהם, וכן הודרכו על ידי הצוות כיצד להמשיך את מסורת הארוחה החווייתית בבית. הארוחה כולה מהווה חלק מתכנית התפתחותית ייחודית המיועדת למשפחות המתמודדות עם אוטיזם, אשר ילדיהם משולבים במסגרות רגילות.

המחקר יוצג בכינוס הדו-שנתי של העמותה להתפתחות הילד, שיעמוד השנה בסימן לקויות התפתחותיות.

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום