מחלת הנוך שונליין ופגיעה בכלייה

(0)
לדרג

מחקר חדש: אחד התסמינים הבעייתיים בקרב ילדים החולים בהנוך שונליין הוא דלקת בכלייה. ההמלצה היא לבצע בדיקת שתן מידי שבוע עם אבחון המחלה

מאת: מערכת zap doctors

תסמונת הנוך שונליין היא מחלת ילדות המתבטאת בדלקת כלי דם. הסיבה אינה ידועה, אך משערים כי מדובר בשילוב של נטייה גנטית וטריגר סביבתי, דוגמת מחלה ויראלית. מבין תסמיני המחלה הרבים הבעייתי ביותר הוא מעורבות כלייתית. בדרך כלל מדובר בדלקת כליות קלה, אך לעיתים מהלך המחלה סוער ועלול להסתיים באי ספיקת כליות.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע ב-Archives of Disease in Childhood, היתה לעקוב אחרי קבוצה גדולה של ילדים עם תסמונת הנוך שונליין, לתאר את המהלך הכלייתי ולהסיק המלצות לגבי המעקב הנחוץ בחולים אלה.

שיטות

חוקרים מפינלנד ביצעו מחקר מעקב פרוספקטיבי שכלל ילדים ממספר מרכזים רפואיים שאובחנו כסובלים מתסמונת הנוך שונליין. לכל החולים נמדדו סימנים חיוניים; כמו כן בוצעו בדיקות שתן ותפקודי כליה בתחילת המחלה ובחמש פגישות מעקב במרכז הרפואי. בנוסף, ההורים בדקו בבית דגימות שתן בסטיק מדי שבוע. על סמך הנתונים שנאספו, יצאו החוקרים בהמלצות מעשיות למעקב אחר חולים אלה.

תוצאות

במחקר נכללו 223 ילדים עם אבחנה חדשה של הנוך שונליין. מתוכם 102 (46%) פיתחו סימנים של דלקת כליות.

14% מהילדים עם פגיעה כלייתית פיתחו נוכחות דם בשתן מבודדת, 9% פיתחו הפרשת חלבון מוגברת בשתן מבודדת, 56% שילוב של נוכחות דם בשתן והפרשת חלבון מוגברת בשתן, 20% הפרשת חלבון מוגברת בשתן בתחום הכלייתי, ואילו 1% פתחו תסמונת נפרוטית-נפריטית.

הילדים אשר פיתחו פגיעה כלייתית היו מבוגרים יותר מאשר החולים ללא מעורבות כלייתית (8.2 שנים מול 6.2 שנים בממוצע).

דלקת בכליה מתבטאת בממוצע 14 יום מהופעת הפריחה. ברוב המקרים היא מופיעה תוך חודש מתחילת המחלה.

לא היתה כל השפעה לטיפול מניעתי בסטרואידים על שכיחות הופעת דלקת בכליה.

לא היה קשר בין לחץ הדם או בדיקת תפקודי הכלייה בתחילת המחלה לבין הסיכוי להופעת דלקת בכליה.

גורמי סיכון להופעת דלקת בכליה: גיל - מעל 8 שנים, כאבי בטן עזים, וחזרת מחלת הנוך שונליין.

חולים עם 2 או 3 גורמי סיכון פתחו דלקת בכליה ב-63% ו-87% מהמקרים בהתאמה.

מסקנה

המחברים ממליצים שכל ילד עם הנוך שונליין יבצע בדיקת שתן לסטיק אחת לשבוע במשך חודשיים לאחר הופעת המחלה. במידה ומופיעים סימני דלקת בכליה, יש להמשיך את המעקב למשך 6 חודשים לפחות.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום