האם ריצת מרתון פוגעת בלב?

(0)
לדרג

מחקר: ריצת מרתון מזיקה ללב, בעיקר לרצים בעלי סיבולת אירובית נמוכה. החדשות הטובות - הפגיעה הלבבית נעלמת לאחר 3 חודשים, גם בקרב האצנים בעלי הכושר הירוד ביותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ריצה של 42 ק"מ עשויה להיות קשה גם לספורטאים בעלי הכושר הגופני הטוב ביותר. אולם, מחקר חדש, אשר הוצג בכנס הקרדיולוגים הקנדי השנתי ב-2010 מצא כי ריצת מרתון עשויה להזיק במיוחד לתפקוד הלבבי של רצים בעלי סיבולת אירובית נמוכה יותר. החוקרים מצאו כי בקרב רצים בעלי כושר גופני ירוד יותר זוהו סימנים לדלקת, נפיחות והלם בבדיקת MRI ובבדיקה לספיגת חמצן מירבית - בעוד שבקרב אלו שהיו מאומנים יותר, הסבירות לפגיעה דומה היתה נמוכה יותר.

החוקרים מדגישים כי מדובר במחקר תצפיתי; הם מצאו כי ככל שהכושר הגופני היה נמוך יותר, הנזק הלבבי לאחר הריצה היה גבוה יותר. באמצעות האימון ניתן גם לשפר את הכושר הגופני ולהפחית את היקף הנזק.

החדשות הטובות הן שגם בקרב האצנים בעלי הכושר הגופני הטוב הירוד, עם פגיעה בתפקוד הלבבי, חלה החלמה מלאה לאחר שלושה חודשים. לכן טוענים החוקרים כי מדובר בנזק זמני ובלתי הפיך.

יתרונות לטווח ארוך

המומחים הסבירו כי פעילות גופנית שגרתית מפחיתה משמעותית את הסיכון לאירועים לבביים בשיעור של פי 2-3, אך במהלך פעילות גופנית הסיכון למעשה עולה. עם זאת, בטווח הארוך, היתרונות של פעילות גופנית עולים על הסיכונים בטווח הקצר.

במחקר ביקשו החוקרים להעריך את השינויים הפיזיולוגיים במהלך ריצת מרתון בת 42 ק"מ ולבחון אם אדם בריא עשוי למות בפתאומיות בזמן ריצת מרתון.

פגיעה לבבית בטווח הקצר

מדגם המחקר כלל 20 אצנים חובבנים בעלי ניסיון שונה בריצה, כולל אצן מנוסה שלקח חלק ב-30 מרתונים. החוקרים ביקשו לערוך בדיקות של הלב 6-8 שבועות לפני המירוץ ויומיים ושלושה חודשים לאחר המירוץ. בנוסף, כל המשתתפים עברו בדיקה להערכת ספיגת חמצן מירבית, במטרה לקבוע את רמת הכושר הגופני שלהם בטרם המירוץ. כל המשתתפים במחקר היו בריאים, עם לב תקין בתחילת המחקר כפי שנמצא בבדיקות.

מתוצאות בדיקת MRI לאחר שלושה חודשים עולה כי אין נזק קבוע בקרב האצנים. עם זאת, תועדה פגיעה לבבית ביומיים לאחר המירוץ. בקרב הרצים בעלי כושר גופני טוב יותר, הפגיעה בחדר השמאלי הייתה קטנה יותר. ברץ עם הסיבולת האירובית הטובה ביותר לא תועדה פגיעה בתפקוד, בעוד שבקרב אלו המצויים בכושר ירוד, תועד נזק לבבי נרחב יותר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לבחון אם אימוני סיבולת, שנועדו להגדיל את ספיגת החמצן המירבית, מצמצמים את הפגיעה בתפקוד החדר השמאלי.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ספורט לבריאים ונכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום