אנטי אייג'ינג: זה לא העור, זו הלסת

(0)
לדרג

הזדקנות הפנים אינה נובעת רק מצניחת עור, אלא גם משינויים בעצמות הלסת התחתונה. ד"ר אינס ורנר על הקשר בין מראה חיצוני למבנה הלסת

מאת: מערכת zap doctors

שנים רבות סברנו כי צניחת עור ואיבוד נפח בעור הפנים הם הגורמים העיקריים להזדקנות הפנים. מכאן שהרמת פנים ומילוי קמטים על ידי חומרי מילוי יקנו לנו מראה צעיר יותר. אבל הספרות המחקרית מוכיחה שצריך הרבה יותר מכך.

מחקר שבוצע באוניברסיטת רוצ'סטר, ארה"ב, טוען ששינויים משמעותיים מתרחשים לא רק בעור ובשומן התת עורי, אלא גם בעצמות הפנים ובעיקר בעצם הלסת התחתונה. שינויים אלה גורמים לשינוי המתרחש במראה הפנים, עם הגיל.

המחקר מראה שבשל השינויים במבנה העצם, השיטה הנכונה יותר להצערת הפנים צריכה להתחלק לשני שלבים: השלב הראשון הוא שיפור במבנה הרקמה התת עורית (שיפור מבנה העצם והשומן התת עורי) והשלב השני - טיפולים הגורמים למיצוק העור, טיפולים המכווצים את רקמת העור העודפת (כמו למשל גלי רדיו) שאנו רואים עם השנים.

הצערת פנים
הצערת פנים

אובדן קן הגבול התחתון של הפנים

בסקירה של 120 סריקות סי.טי של עצמות הפנים מדדו המנתחים הפלסטיים את השינויים שחלו בעצמות הפנים לאורך השנים. הסריקות חולקו באופן שווה לפי גיל ומגדר. 20 גברים ו-20 נשים חולקו ל-3 קבוצות גיל: צעירים (גילאי 20-36), מבוגרים (גילאי 41-64) וזקנים (גילאי 65 ומעלה). החוקרים נעזרו בתוכנת מחשב למדידת האורך רוחב והזוויות של עצמות הלסת, בכל אחת מסריקות ה-סי.טי והשוו את התוצאות בין שלוש הקבוצות.

המסקנה מן המחקר: זווית הלסת התרחבה באופן משמעותי, דבר שגרם לאובדן הגדרת קו הגבול התחתון של הפנים. אורך הלסת וגובה הלסת קטן באופן משמעותי עם הגיל, בהשוואה בין קבוצות הגיל השונות. בנוסף, נפח הלסתות פחת משמעותית כתוצאה ישירה מתהליך ההזדקנות.

"הלסת היא הבסיס לחלקו התחתון של הפנים, וכל שינוי בה משפיע משמעותית על מראה הפנים", אומרת ד"ר ורנר, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית.

עוד מוסיפה ורנר: "כאשר קו הלסת משתנה והגבול בין הפנים לצוואר הולך לאיבוד, אנו מאבדים את המסגרת של הפנים ואת התמיכה שהעצם נותנת לרקמות הרכות (עור, שומן ושרירים) בחלק התחתון של הפנים ובצוואר. אובדן נפח זה תורם משמעותית לצניחה של עור הפנים, לשקיעה של הסנטר ולאובדן ההגדרה של קו הלסת".

ככל שנפח הלסת מתמעט, הרקמות הרכות מקבלות פחות תמיכה, והתוצאה היא מראה אליפטי ורך לפנים התחתונות וצניחה של העור. לא רק חלק הפנים התחתון משתנה, אלא גם מבנה הצוואר העליון. בצוואר העליון יש צניחה של עור, דבר הגורם למראה מבוגר יותר של הצוואר.

עיצוב מחדש של הלסתות

"מזה זמן רב חשבנו שהזדקנות הפנים נגרמת בעיקר על ידי ירידה בכמות הרקמה הרכה ואובדן הגמישות של העור", אומרת ד"ר ורנר. "ולמרות שידענו שהעצמות משתנות עם השנים, עד עתה לא הערכנו במידה מספקת עד כמה הדבר משפיע על מראה הפנים".

המחקר שבוצע על ידי פרופ' לנגסטיין ועל ידי המנתח הפלסטי ד"ר רוברט שואו מוכיח שעצמות הפנים נתונות ללחץ תמידי אשר גורם לעיצובן מחדש.

ההבנה כי מבנה עצמות הפנים משתנה במהלך הזדקנות האדם, מספקת לרופאים תובנה חדשה לגבי מהלכים הניתנים לביצוע לצורך הצערת הפנים. "לצורך הצערת הפנים יש צורך לא רק במילוי קמטים ונפחים בפנים, אלא גם במילוי והגדרה מחודשת של קו הלסת והסנטר", מציינת ד"ר ורנר. "למזלנו יש כיום חומרי מילוי, שאיתם ניתן למלא ולהגדיר מחדש את קו הלסת התחתונה על ידי הזרקה בלבד. לאחר ההזרקה ניתן לראות שוב הפרדה נכונה בין הפנים לצוואר, סנטר במיקום נכון ואף הרמה של החלק העליון של הצוואר בשל החזרת הנפח לקו הלסת".

לאחר המילוי והחזרת המבנה הצעיר יותר לפנים, ניתן לעבור לשלב השני של הטיפול ולטפל בעור הפנים הצונח על ידי גלי רדיו, וכך אף לגרום להצערה נוספת של הפנים בשל כיווץ ומיצוק רקמת העור. "הרמת הפנים" ללא ניתוח בצורה זו הפכה להיות נכונה יותר, קלה יותר וללא הסיכונים של טיפולים פולשניים.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום