נפטרה הצעירה שחלתה במלריה

(0)
לדרג

ילנה קיסיליוב (29) שאושפזה בנהריה עקב מחלת המלריה נפטרה שלשום (ו') מקריסה רב מערכתית. קיסיליוב עבדה בשנתיים האחרונות כאחות באפריקה

מאת: מערכת zap doctors

בית החולים בנהריה הודיע כי האחות ילנה קיסיליוב, שאושפזה לפני כשבוע עקב מחלת המלריה, נפטרה שלשום (ו') כתוצאה מקריסה רב מערכתית.

כזכור, האחות בת ה-29 אושפזה לפני כשבוע בבית החולים כשהיא סובלת מכאבי ראש וחולשה. בבדיקות שעברה התברר כי היא נדבקה במחלת המלריה במהלך שהותה בגינאה שבאפריקה. קיסיליוב עבדה בשנתיים האחרונות כאחות בבית חולים בגינאה.

תסמינים מחשידים

ד"ר יעל זיו, מנהלת היחידה לזיהומים בבית החולים בנהריה, אמרה בתגובה ל-doctors: "החולה לקתה במלריה לאחר שנעקצה מיתוש מזן פלציפרום, שהוא הזן המסוכן ביותר ועלול לגרום לפגיעה במערכות פנימיות בגוף. החולה הגיעה לבית החולים שבוע לאחר הופעת התסמינים - חולשה וכאבי ראש ובבית החולים חשדו מיד כי היא סובלת ממלריה. החשד אומת לאחר בדיקות שעברה הצעירה, והיא החלה מיד בטיפול אנטיביוטי תרופתי לווריד וכן בטיפול אנטי פרזיטים".

מבדיקה שנעשתה עולה כי החולה נבדקה טרם הגעתה לבית החולים, אצל רופא, כשהיא סובלת מתסמיני חום וכאבים. אולם מחלתה לא אובחנה על ידו. לאחר שהתסמינים לא חלפו הצעירה הגיעה לבית החולים בנהריה, שם אובחנה כסובלת ממלריה.

ד"ר זיו: "התסמינים השכיחים הם חום גבוה, צמרמורת, הרגשה כללית רעה, כאבי שרירים וכאבי ראש. אולם רק בבדיקת מעבדה אפשר לאשר כי אכן מדובר במלריה. חולים אשר חוזרים עם מחלת חום ממדינות בהן המלריה שכיחה צריכים להגיע לרופא, על מנת לשלול את מחלת המלריה, שכן קיימת חשיבות רבה להתחלת טיפול מוקדם במחלה".

עוד נמצא כי הצעירה לא טופלה בטיפול מונע למחלה למרות שעבדה בגינאה. על חשיבות הטיפול המונע מפרטת ד"ר זיו: "אנשים שנולדו וחיים במדינות בהן המלריה שכיחה, נדבקים במלריה כל הזמן. ככל שנדבקים יותר - מחוסנים יותר ולוקים במחלה בצורה קלה יותר. אולם לא כך הדבר לגבי אנשים ממדינות מערביות. ההמלצות לגביהם הן ליטול כדורים נגד מלריה לאורך כל השהייה וגם לאחר שחוזרים".

אפשרות נוספת היא ערכה עצמית לטיפול מונע. ד"ר זיו מוסיפה: "מי שלא נטל את הטיפול המונע יכול להתחיל על דעת עצמו את הטיפול עם הופעת התסמינים. כאמור, המטרה היא להתחיל את הטיפול מוקדם ככל האפשר".

יש להתאים את הטיפול לסוג המלריה, שכן ישנם 5 זנים נפוצים. "הטיפול נקבע על פי חומרת המחלה וכמות הפרזיטים בדם. ישנם מספר סוגי טפילים, בכבד ובדם, והטיפול שניתן מיועד להרוג את הטפיל בכל מחזורי החיים", מבהירה ד"ר זיו.

מחלת המלריה גורמת למאות אלפי מקרי תמותה בשנה במדינות בהן היא נפוצה. המחלה נגרמת על ידי טפיל ומועברת לאנשים בעקיצה, דרך הרוק של נקבת יתוש האנופלס. טפילי המלריה מועברים לדם מבלוטת הרוק בזמן עקיצה. לאחר שחדר לדם, הטפיל נודד לתאי הכבד ומתרבה בתוכם. מהכבד נודדים הטפילים לדם וגורמים לפירוק תאי הדם האדומים.

למטיילים שנוסעים ליבשת אפריקה, דרום מזרח אסיה, דרום אמריקה ומרכז אמריקה מומלץ להצטייד בכדורים מונעי מלריה. את הכדורים ניתן לקבל במרפאות מטיילים, בהתאם לאזור בו הולכים לשהות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום