הפרעות חרדה והפסקת עישון

(0)
לדרג

אנשים בעלי הפרעות חרדה - סיכוייהם לגמילה מעישון נמוכים, לעומת אלה שאינם סובלים מחרדה. הסיבה: התלות הפסיכולוגית שלהם בסיגריות גבוהה ביחס לאחרים

מאת: מערכת zap doctors

מעשנים רבים מדווחים על ניסיונות מרובים וקשיים בהפסקת עישון. מחקרים אחדים נערכו במטרה למצוא את הדרכים הטובות ביותר להפסקת עישון. מחקר חדש מצא כי נוכחות הפרעות חרדה בקרב מעשנים פוגעת בסיכויי ההצלחה של גמילה מעישון, ומעשנים עם היסטוריה של הפרעות חרדה אינם מגיבים היטב לטיפול תרופתי להפסקת עישון, שנמצא יעיל לרוב בקרב מעשנים ללא הפרעות חרדה.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים לרופאים המטפלים לערוך בדיקות סקר לנוכחות הפרעות חרדה בעת הטיפול במעשנים, במטרה לנבא את סיכויי ההצלחה של גמילה מעישון.

מרבית המחקרים שנערכו עד כה התמקדו בקשר בין עישון לבין סכיזופרניה או דיכאון, אך לא נערכו מחקרים רבים להערכת הקשר בין הפרעות חרדה לבין התמכרות לעישון או סיכויי הצלחת גמילה מעישון.

סיכויי גמילה נמוכים

מדגם המחקר כלל כ-450 משתתפים שענו על הקריטריונים להגדרת התקף חרדה, כ-200 משתתפים עם חרדה חברתית, כ-100 משתתפים עם הפרעת חרדה כללית וקרוב ל-900 מעשנים ללא היסטוריה של הפרעות חרדה. מרבית המשתתפים במחקר עישנו כ-20 סיגריות ביום. הם חולקו לאחת משש קבוצות טיפול: טיפול תרופתי בזיבן, סוכריות מציצה המכילות ניקוטין, מדבקות ניקוטין, מדבקות ניקוטין עם סוכריות מציצה המכילות ניקוטין, שילוב סוכריות מציצה המכילות ניקוטין עם זיבן, או פלסבו.

תוצאות המחקר מצביעות על קשר בין הפרעת חרדה לבין תלות בניקוטין, חומרת תסמיני גמילה, סיכויי הצלחת גמילה מעישון והיעילות של טיפול תרופתי להפסקת עישון.

מדבקה וסוכריות ניקוטין - שילוב מנצח

בקרב מעשנים עם הפרעת חרדה, סיכויי הגמילה מעישון היו נמוכים יותר, בהשוואה למעשנים ללא הפרעת חרדה. בקרב משתתפים אלה לא נמצא הבדל בין טיפול בודד לטיפול משולב. בקרב מעשנים ללא הפרעות חרדה, לשילוב מדבקת ניקוטין וסוכריות מציצה המכילות ניקוטין היו התוצאות הטובות ביותר.

המומחים מדגישים את חשיבות ההיסטוריה הרפואית המקיפה והערכת התפקוד המנטאלי של המטופלים, מאחר שעישון אינו רק תלות כימית - מדובר גם בתלות פסיכולוגית. עם אנמנזה טובה, ניתן לפתח גישה מקיפה יותר לטיפול.

מומלץ לשוחח עם פסיכולוג בכל שאלה או בעיה נוספת.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום