מתי "טרום סוכרת" הופך לסוכרת?

(3)
לדרג

סוכר גבוה בבדיקות דם עלול להצביע על מצב של טרום סוכרת, תופעה שעלולה להתפתח למחלה סוכרתית. כיצד, אם כן, להתייחס לערכי הסוכר בגופנו?

מאת: ד"ר אורית טויטו

בדיקות רפואיות שגרתיות הן תופעה נפוצה ומבורכת שמבוגרים רבים מקפידים לבצע אחת לשנה, ואף למעלה מזה. במסגרת בדיקות אלו, הבדיקה הראשונית הנפוצה ביותר היא כמובן - בדיקת דם. אחת מתוצריה של בדיקת הדם היא רמת הגלוקוז בדם. הערכים התקינים של הגלוקוז נעים בטווח שבין 70 לבין 100 מ"ג/ד"ל. לעומת זאת, גלוקוז בצום מעל 126 מ"ג/ד"ל מתאים לאבחנת סוכרת. במקרה של מצב הביניים, בטווח שבין 100 ל-126 מ"ג/ד"ל אנחנו כבר מדברים על מצב של טרום-סוכרת.

טרום סוכרת

מצבי טרום סוכרת הם בעצם קבוצה של הפרעות במשק הגלוקוז בגוף, העשויות להופיע שנים לפני התפתחות הסוכרת. כאמור, האבחון שלהם יכול להיעשות על ידי בדיקת דם של סוכר בזמן צום, וכן על ידי שימוש בשתי בדיקות נוספות: בדיקה של העמסת סוכר או בדיקת ההמוגלובין מסוכרר (המוגלובין A1c). העמסת סוכר היא בדיקה בה המטופל מתבקש לשתות 75 גרם של גלוקוז, ונבדקת רמת הסוכר בדמו לאחר כשעתיים. ערכים שבין 140 ל-200 מ"ג/ד"ל נחשבים ל"אי-סבילות לגלוקוז" וגם למצב טרום סוכרת. הבדיקה השנייה שהוכנסה לאחרונה היא בדיקת ההמוגלובין המסוכרר כאמצעי אבחנתי כאשר ערך מעל 5.7% נחשב למצב טרום סוכרת.

מצבי טרום סוכרת מתגלים לרוב באקראי או בבדיקות סקר שגרתיות, מכיוון שהסובלים ממצבי טרום-סוכרת אינם חשים כל פגיעה במצבם הבריאותי. לעתים, יוכל הרופא למצוא בעת ביצוע בדיקה פיזית אזורים בגוף בהם יופיע עודף פיגמנט כהה, בגוון חום אפור, בעיקר בקפלי הגוף. עודף פיגמנט זה יכול אף הוא להעיד על מצב של טרום סוכרת. יחד עם זאת, מה שמלמד אותנו בעיקר על תהליכים המרמזים על התפתחות מחלת הסוכרת בעתיד הן הבדיקות השונות ותוצאותיהן. לכך ניתן להוסיף את אחד הנתונים המדאיגים שמראה כי כ-25% מהסובלים ממצבי טרום סוכרת יפתחו את מחלת הסוכרת עצמה תוך 3 עד 5 שנים.

מצבי טרום סוכרת שכיחים מאד באוכלוסייה. על פי ה-ADA (האיגוד האמריקאי לסוכרת) נמצא כי רק בשנת 2007, כ-57 מיליון איש לקו במצבי טרום סוכרת בארצות הברית. על פי הערכות שונות, כ-30% מהאוכלוסייה המבוגרת (מעל גיל 20) בארצות המפותחות סובלים ממצב זה. השכיחות עולה עם הגיל וקיימת גם במתבגרים וילדים, בעיקר בקרב אלו הסובלים מהשמנת יתר.

מכאן, שחשיבות איתור מצבי הטרום סוכרת באוכלוסייה היא כפולה: ראשית, הסובלים ממצבי טרום-סוכרת נמצאים בסיכון לפתח את כל סיבוכי הסוכרת: פגיעה בעיניים, בכליות, בקצות העצבים ואף מחלות לב וכלי דם. שכיחות סיבוכים אלו נמוכה יותר מאשר בחולי סוכרת. בעזרת טיפול ומעקב נכונים ניתן למנוע את התפתחות הסיבוכים ולטפל בהם בהקדם. שנית, ניתן למנוע את המעבר מ"טרום סוכרת" לסוכרת ממש באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית ולעיתים גם על-ידי טיפול תרופתי.

תזונה וספורט

הדבר הראשון שיש לבצע הוא ללכת להיבדק ולראות האם הסיכון קיים או לא. על פי המלצות ה-ADA, מומלץ לבדוק גלוקוז בצום לכל אדם מגיל 45 ומעלה אחת ל-3 שנים. לאנשים עם גורמי סיכון להתפתחות סוכרת מומלץ להיבדק אף לפני גיל זה. האנשים הנחשבים בסיכון מוגבר לסוכרת הם אלו עם סיפור משפחתי של סוכרת, עודף משקל, סוכרת הריון בעבר, לידת תינוק במשקל מעל 4 ק"ג בעבר ועוד. במקרים מסוימים יחליט הרופא המטפל לבצע גם בדיקת העמסת סוכר או בדיקת המוגלובין מסוכרר.

במידה שאכן נמצא מצב של טרום סוכרת, ישנם מספר עקרונות בריאותיים ששמירה עליהם יכולה בהחלט למנוע את המעבר לסוכרת. מחקרים גדולים מצאו כי תזונה נכונה, ירידה במשקל של 5%-7% ממשקל הגוף ופעילות גופנית סדירה כ-150 דקות בשבוע יכולים למנוע את המעבר לסוכרת אמיתית בכ-60% מהמטופלים. זהו שיעור מניעה אדיר של מחלה זו ובאמצעים פשוטים ביותר. בנוסף, גם להפסקת עישון יש השפעה על מניעת התפתחות סוכרת.

בדומה, ישנן תרופות שנבדקו בקרב אנשים במצבי טרום סוכרת ונמצאו כבעלות יכולת מסוימת במניעתה, כגון מטפורמין (גלוקופאג', גלוקומין), אקרבוז (פרנדאז) ואורליסטט (קסניקל). מבין התרופות שנבדקו, המקובלת ביותר היא המטפורמין, המסוגלת להפחית התפתחות סוכרת בשיעור של עד 30%. יש לציין כי על פי ההנחיות הקיימות כיום, תרופה זו תינתן רק למטופלים הנמצאים בסיכון גבוה במיוחד להתפתחות סוכרת, על פי שיקול דעתו של הרופא המטפל.

במקביל למאמץ להפחתת ערכי הסוכר, יש כמובן להקפיד על ערכי לחץ דם תקינים וכן על ערכים תקינים של שומנים וכולסטרול בדם. אלו חיוניים להפחתת הסיכון לפגיעה בלב ובכלי הדם ואינם מנותקים מהצורך לאזן את בריאות האדם.

להקשיב לאיתותי הגוף

טרום סוכרת הוא מצב שבו הגוף מאותת לנו בצורה חרישית וכמעט בלתי מורגשת כי הוא זקוק לאיזון. מכיוון שסוכרת מסוג 2 מהווה את אחת "המגפות של העידן החדש", שאחוזים גדולים באוכלוסייה סובלים ממנה ומתופעותיה הבלתי נעימות, הרי שמצב טרומי שבו ניתן לטפל כדי להימנע ממנה הוא סוג של "מתנה" מהגוף, כזו שלא כדאי להתעלם ממנה.

ד"ר אורית טויטו היא רופאה במכון האנדוקרינולוגי של המרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
ובפורום סוכרת והשמנה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום