סיכון לתמותה אחרי ניתוח

(0)
לדרג

מחקר חדש מדווח על עלייה של כ-20% בסיכון לתמותה במהלך החודש הראשון להחלמה מניתוח בקרב חולים הסובלים מהפרעה נפשית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מספר מחקרים בעבר מצאו כי מאושפזים רבים סובלים מהפרעות נפשיות, בעיקר דיכאון וחרדה, וכי קיים קשר בין הפרעות אלו ובין עלייה בשיעורי התחלואה והתמותה. כעת מדווחים חוקרים במאמר חדש על קשר בין דיכאון ו/או חרדה לבין עלייה בסיכון לתמותה במהלך החודש שלאחר ניתוח.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין דיכאון, חרדה, הפרעת דחק בתר-חבלתית (PTSD, או Post-Traumatic Stress Disorder), הפרעה דו-קוטבית (Bipolar Disorder) וסכיזופרניה, לבין התמותה סביב ניתוחים.

הפרעות נפשיות וסיכון גבוה לתמותה

המחקר כלל למעלה מ-35,000 חולים שאושפזו ביחידה לטיפול נמרץ לאחר ניתוח שנערך בין השנים 2003-2006. החוקרים סקרו את התיקים הרפואיים של המשתתפים, בחיפוש אחר אבחנות של הפרעות נפשיות בשנה שקדמה לניתוח. הם ביקשו להעריך את שיעורי התמותה במהלך האשפוז ואת שיעורי התמותה כחודש לאחר הניתוח.

ברבע מהמשתתפים במחקר נקבעה אבחנה של הפרעה נפשית בעת האשפוז - כ-15% סבלו מדיכאון, 8% מהפרעת דחק בתר-חבלתית, 7% אובחנו עם חרדה, כ-2% סבלו מהפרעה דו-קוטבית וכ-2% אובחנו כחולי סכיזופרניה.

החוקרים לא הצליחו למצוא הבדל בסיכון לתמותה כ-30 יום לאחר הניתוח בין מנותחים שסבלו מהפרעות נפשיות ואלו שלא סבלו מהפרעות דומות. עם זאת, לאחר ניתוח מעמיק של הנתונים, תוך התייחסות למאפיינים הדמוגרפים, סוג הניתוח, מחלות רקע וחומרת המחלה, הם מצאו עלייה של כ-20% בסיכון לתמותה בחודש לאחר הניתוח בקרב חולים הסובלים מהפרעה נפשית.

הסיכון הגבוה ביותר לתמותה במהלך החודש שלאחר הניתוח תועד בקרב חולים שסבלו מדיכאון או חרדה, בהשוואה לאלו שאובחנו עם הפרעות נפשיות אחרות. בקרב אלו עם הפרעות פסיכיאטריות, ניתוחי מערכת הנשימה או מערכת העיכול לוו בשיעורי תמותה גבוהים יותר, בהשוואה לניתוחים אחרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים לאחר ניתוח נמצא קשר בין הפרעות נפשיות לבין עלייה בסיכון לתמותה במהלך החודש שלאחר הניתוח. הם כותבים כי במקרים רבים למטופלים הסובלים מדיכאון היענות ירודה לטיפול, עובדה שעשויה להשפיע לרעה על תוצאות הניתוח. יתרה מזאת, למטופלים עם הפרעות נפשיות סיכוי גבוה יותר לקבל טיפול בבתי חולים פחות טובים.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום