שוק חשמלי: לא מה שחשבתם

(0)
לדרג

למרות תדמיתו השלילית, שיעור ההצלחה של טיפול בשוק חשמלי (גרייה חשמלית), בקרב מי שסובל מדיכאון עמוק, הוא למעלה מ-80%. על טכנולוגיה בשירות הרפואה

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

הטיפול באמצעות שוק חשמלי, או במונח המקצועי "גרייה חשמלית", קיים למעלה מ-70 שנה. למרות ההתפתחות שעבר תחום זה, הדעה הרווחת בקרב מרבית האנשים נעה בין פחד, חשש, ולעתים אף הקביעה המוטעית כי הטיפול בשוק חשמלי מתאים במקרה הטוב לחולי נפש.

ואולם, למרות הדעות הקדומות והתדמית השלילית הנלוות לטיפול בגרייה חשמלית, מדובר בטיפול יעיל בקרב הסובלים מדיכאון עמוק העמיד לתרופות. שיעורי ההצלחה המדווחים הינם למעלה מ-80%, בקרב חולים אלו. למעשה, ניתן ללמוד מהספרות המקצועית כי אין עוד טיפול בתחום הפסיכיאטריה הזוכה לשעורי הצלחה גבוהים כל כך.

טיפול בדיכאון עמוק
טיפול בדיכאון עמוק

טיפול מציל חיים

"גרייה חשמלית הינו אמצעי טיפול מקובל ויעיל באנשים השרויים בדיכאון עמוק עמיד לתרופות", חוזר ומדגיש פרופ' ליאון גרינהאוס, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, מומחה לדיכאון, חרדה וגרייה מוחית. "הטיפול ניתן רק לאחר התייעצות עם פסיכיאטר מומחה, ובמרבית המקרים מומלץ בעיקר לחולים קשים, השרויים בדיכאון עמוק. מדובר בחולים השרויים במיטתם במשך כל היום ואינם מתפקדים, לא אוכלים וסובלים ממגוון תופעות אובדניות. הטיפול ניתן במקרים חריגים בהם בעיית הדיכאון והאובדנות הינה תופעה שחוזרת על עצמה. ובמקרים בהם נעשו ניסיונות כושלים לטיפול בחולה באמצעות 2-3 תרופות מסוגים שונים. במקרים אלו הטיפול באמצעות גרייה חשמלית נחשב לטיפול מציל חיים".

תגובה חשמלית במוח

לדברי פרופ' גרינהאוס, "הטיפול באמצעות נזעי חשמל יוצר מעין פרכוס במוח וגורם לכך שתאי המוח ובעיקר האפורים שבהם, ישחררו בבת אחת חשמל, שגורם להתפרצות חשמלית חזקה. כיום עדיין לא ברור לגמרי מבחינה מדעית כיצד מיטיב הטיפול בחולים הסובלים מבעיות נפשיות קשות ודיכאונות עמוקים. ההשערה היא כי הטיפול מעלה את הורמון הסרוטונין במוח".

טיפול קצר ויעיל

"הטיפול נעשה בהרדמה כללית באשפוז מלא או באשפוז יום, ועל החולה להישאר בהשגחה לאחר הטיפול - בהתאם להוראות משרד הבריאות. ולכן, על מנת לעבור את ההליך חשוב לעבור לפניו סדרת בדיקות כלליות, כגון בדיקות דם ובעיקר א.ק.ג", מסביר פרופ' גרינהאוס. "ניתן לצפות בהטבה במצבו של החולה כבר לאחר סדרה של 6-12 טיפולים. במקביל על מנת לחזק את יעילות הטיפול, חשוב שהמטופל ייטול גם תרופות משלימות".

"הטיפול עצמו נמשך כעשר דקות בלבד כולל שלב ההרדמה וההתעוררות ולאחר כשעה של מנוחה המטופל משוחרר לביתו. ישנם אנשים אשר יכולים לתפקד בצורה רגילה כבר באותו היום".

"לטיפול ישנן תופעות לוואי מעטות הכוללות סיכונים של הרדמה כללית והפרעות זיכרון, אשר ברובן זמניות בלבד. על מנת שתופעות אלו לא יצרו הרתעה בקרב המטופל ומשפחתו, מומלץ להפיגן באמצעות שיחה מקדימה עם המטפל".

אפילפסיה, פרקינסון ושאר מחלות

בשנים האחרונות נעשים יישומים נוספים בנזעי חשמל לטיפול במחלות נוירולוגיות וכרוניות שונות, כגון פרקינסון ודיסטוניה, המתבטאות בהפרעות מוטוריות קשות.

גירוי מוחי עמוק (Deep Brain Stimulation), הוא טכניקה הנחשבת כיום כאחת מדרכי הטיפול בחולים אלה. באמצעות הטכניקה הייחודית משתילים אלקטרודות באזורים מסוימים במוח, ועל ידי גירוי חשמלי משפיעים על הסימפטומים המוטוריים הקשים של המחלות. כיום ישנם גם מחקרים וניסויים קליניים, אשר בוחנים את השימוש בגרייה חשמלית באמצעות אלקטרודות גם במחלות כגון אפילפסיה. המטרה היא להמציא מערכת שתחזה הופעה פוטנציאלית של התקפים אפילפטיים בטרם הם קורים, או ממש ברגע שהם עומדים להתרחש, ועל ידי גירוי חשמלי ניתן יהיה לדכאם עוד בטרם החלו.

מחקרים נוספים וניסויים קליניים חוקרים גם את השפעת הגרייה החשמלית על מחלות כרוניות כגון הפרעה אובססיבית כפייתית, תסמונת טורט, דיכאון כבד ואפילו בקרב חולי אלצהיימר וחולים קשים הסובלים מתרדמת.

טיפול בכאב

לאחרונה התפרסם מחקר בינלאומי גדול, שהוכיח כי טיפול באמצעות גרייה חשמלית לאזור עמוד השידרה, הינו האמצעי היעיל ביותר לטיפול בכאב עיצבי כרוני. תוצאות המחקר הראו כי 47% מהחולים שעברו גירוי של חוט השדרה חוו שיפור בכאבים, לעומת 7% בקבוצת הטיפול התרופתי הקונבנציונאלי.

"תחום הגרייה החשמלית הינו תחום נרחב ומרתק", מסכם פרופ' גרינהאוס. "ובהחלט ישנו ציבור רחב של מטופלים שטיפול זה עשוי להיטיב עם מצבם הפיזי והנפשי כאחד. על מנת להגיע לתוצאות טיפוליות טובות, יש להניח בצד את הפחדים והתדמית השלילית המוטעית שהודבקה לטיפול, ולבחון את אפשרויות הטיפול בצורה שכלתנית ואובייקטיבית".

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון וכאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום