האם תמיסת סוכר מפחיתה כאב?

(0)
לדרג

מחקר: מתן תמיסת סוכר לתינוקות לשיכוך כאב, טרם בדיקות דם, אינו יעיל. לא נמצא הבדל במדדים הפיזיולוגיים המעורבים במנגנון בכאב בין תינוקות שקיבלו תמיסה לבין אלו שלא

מאת: מערכת zap doctors

כיום, בניגוד לעבר, כבר לא מתעלמים מרמת הכאב שחווים תינוקות בזמן פעולות הכרוכות באי נעימות, דוגמת בדיקת דם או חיסון, ומקובל לנסות למזער את הסבל בעזרת אמצעים משככי כאב. כבר הוכח במחקרים רבים שחווית הכאב בגיל צעיר כרוכה בשינויים התנהגותיים בהמשך החיים. אחד האמצעים המקובלים ביותר לשיכוך כאבים בתינוקות הוא מתן תמיסה מתוקה לפני הבדיקה (גליצרין, מי סוכר). יעילות מתן תמיסת סוכר הוכחה במחקרים רבים עד כה, אך מכיוון שמדובר בתינוקות שאינם יכולים לדרג את עוצמת הכאב, בכל העבודות שהתפרסמו, התבססו החוקרים על סולמות הערכת כאב על פי שפת גוף וזמן בכי.
מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע ב-Lancet, הייתה לבדוק את ההשפעה של מתן תמיסת סוכר לתינוקות על מדדים פיזיולוגיים המעורבים במנגנון הכאב, בזמן בדיקת דם מהעקב.

שיטות

חוקרים מהמרכז לחקר המח בלונדון ביצעו מחקר פרוספקטיבי, אקראי וכפול סמיות. יילודים בריאים עד גיל 8 ימים שהיו צריכים לעבור בדיקת דם מהעקב חולקו לשתי קבוצות: מחציתם קיבלו חצי סמ"ק תמיסת סוכרוז מספר שניות לפני ביצוע הבדיקה, ומחציתם טופלו במנת מים סטריליים. בזמן ביצוע הבדיקה ניטרו החוקרים את הפעילות המוחית של התינוקות בעזרת EEG, עם דגש על איזור שהוכח בעבודות קודמות כי פעילותו קשורה קשר הדוק לגירויי כאב. בנוסף מדדו החוקרים את עוצמת הרפלקס הספינאלי של הרחקת הרגל ממקור הכאב על ידי אלקטרודת EMG על פני שריר הפמוראליס. בוצע מעקב סימנים חיוניים והתינוקות צולמו בוידאו כדי לתת ניקוד כאב לפי סרגל הערכה מקובל המבוסס על תנועות פנים וזמן בכי.

תוצאות

נכללו במחקר 59 ילדים. בניתוח הסופי נכללו 20 ילדים מקבוצת מי הסוכר ו-24 ילדים מקבוצת המים הסטריליים.
לא נמצא כל הבדל בעוצמת הפעילות המוחית באזור הכאב בין שתי הקבוצות. גם לא נרשם הבדל בין עוצמת הרפלקס הספינאלי בין שתי הקבוצות.

למרות כל זאת, נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בדרגת הכאב, כפי שנמדדה בהערכה על סמך תנועות פנים ובכי לטובת קבוצת מי הסוכר.

מסקנה

על סמך עבודה זו, המחברים מסיקים שמי סוכר אינם גורמים להפחתה העוצמת הכאב בזמן בדיקות דם בתינוקות.

דיון

העבודה המוצגת מעניינת מכיוון שהיא קוראת תיגר על קונספט מקובע בספרות הרפואית, שאנו מסוגלים להעריך עוצמת כאב בתינוקות על פי שפת הגוף. צריך לזכור שגם בעבודה זו זמן הבכי היה קצר יותר בקרב קבוצת התינוקות שטופלו במי סוכר. יש מספר בעיות במתודולוגיה של המחקר הקשורות בעיקר לפרמטרים שנבחרו כמייצגים תגובת כאב. בשורה התחתונה: אין מקום עדיין לשנות את הנהלים הקיימים, אך מעניין לראות עבודות נוספות בנושא זה.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום