היקף מותניים - מנבא מחלות לב

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי ילדים בעלי היקף מותניים גבוה נמצאים בסיכון של פי 5-6 לתסמונת מטבולית, לעומת ילדים בעלי היקפי מותניים נמוך

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מדד מסת הגוף (BMI) הוא מדד נפוץ בשימוש; עם זאת, ממחקר חדש עולה כי היקף המותניים הינו המדד הטוב ביותר לניבוי הסיכון של ילדים למחלות לב וכלי דם וסוכרת במהלך חייהם.

מהתוצאות עולה כי בקרב ילדים בעלי היקף מותניים גבוה חלה עליה של פי 5-6 בסיכון לתסמונת מטבולית, בהשוואה לילדים בעלי היקף מותניים נמוך.

מטרת המחקר הייתה לזהות את המדד הטוב ביותר של הרכב הגוף, המסייע בניבוי הסיכונים להפרעות מטבוליות ומחלות לב וכלי דם בבגרות. החוקרים ערכו השוואה בין מספר מדדים להערכת הרכב הגוף ומצאו כי היקף המותניים הוא המדד המנבא הטוב ביותר לסיכון למחלות אלו בעתיד. החוקרים מאמינים כי ממצאי המחקר עשויים לסייע בזיהוי הילדים בסיכון הגבוה ביותר לבעיות בריאותיות בעתיד, בצורה קלה ופשוטה.

ממצאי המחקר מבוססים על נתונים אודות למעלה מ-2,000 משתתפים מאוסטרליה, שלקחו חלק בסקר ארצי בשנת 1985, כאשר היו בגילאי 7-15 שנים. במהלך חייהם הבוגרים הם היו במעקב באחת המרפאות שלקחו חלק במחקר שנים 2004-2006. במסגרת המעקב הרפואי נערכה סדרת בדיקות רפואיות.

מחקרים רבים בחנו את ההשלכות ארוכות הטווח של השמנת יתר בילדות, אך רובם התבססו על מדד מסת הגוף (BMI) כמדד העיקרי להשמנה בילדות. אמנם מדובר במדד נוח, זמין ופשוט, אך הוא אינו מספק הערכה טובה של כמות השומן או פיזור השומן בגוף.

לסיכום, מתוצאות המחקר נראה כי הערכת היקף המותניים בילדות מאפשרת לזהות בשלב מוקדם את הילדים המצויים בסיכון הגבוה ביותר לבעיות בריאותיות הנובעת מעודף שומן בגוף.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת ילדים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום