עישון פוגע בטיפול בדלקת מפרקים

(0)
לדרג

מחקר חדש: עישון פוגע בתגובה של חולים בדלקת מפרקים שגרונית לטיפול תרופתי: רק רבע מהם מגיבים לטיפול, לעומת שליש מהחולים הלא מעשנים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש עולה כי חולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) בשלב מוקדם מגיבים טוב יותר לטיפול תרופתי בשעה שהם מעשנים.

החוקרים קוראים לעודד הפסקת עישון בקרב חולים הסובלים ממחלת המפרקים הכרונית, מאחר שסיכויי התגובה לטיפול בקרב חולים מעשנים נמוכים במחצית, בהשוואה לחולים שאינם נוהגים לעשן. החוקרים מוסיפים כי לא תועד הבדל בין שיעורי התגובה לטיפול תרופתי בין חולים שעישנו בעבר ובין אלו שלא עישנו מעולם.

טיפול טוב בקרב לא מעשנים

במסגרת המחקר השוו החוקרים את תוצאות הטיפול בתכשירי Methotrexate וטיפולים ביולוגיים בקרב כ-1,500 חולים עם דלקת מפרקים שיגרונית בשלב מוקדם.

לאחר שלושה חודשים, תגובה טובה לטיפול תועדה בלמעלה משליש מהחולים שלא עישנו מעולם (35%), עם שיעור דומה בקרב מעשנים בעבר (32%). לעומת זאת, תגובה טובה לטיפול תועדה בקרב כרבע מהמעשנים בהווה בלבד (26%). הסיכויים להפוגה במחלה לאחר שלושה חודשים היו נמוכים יותר משמעותית בקרב חולים המעשנים בהווה.

ההבדלים בתגובה לטיפול נותרו גם לאחר שהחוקרים התייחסו לגורמים נוספים העשויים להשפיע על התוצאות, ומגמה דומה זוהתה גם לאחר חצי שנה, שנה, שנתיים וחמש שנים.

התוצאות היו דומות גם כאשר החוקרים התמקדו בכ-800 חולים שהחלו בטיפול ב-Methotrexate כטיפול היחידי, בכ-500 חולים בהם הטיפול הראשון היה טיפול ביולוגי וב-175 החולים שקיבלו טיפולים אחרים בשלב ראשון.

החוקרים טוענים כי מספר צעדים עשויים להביא לשיפור בתוצאות הטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שיגרונית בשלב מוקדם - דוגמת תוכניות גמילה מעישון, מעקב זהיר אחר פעילות המחלה וטיפול בהתאם, ובדיקות סקר לזיהוי וטיפול במחלות רקע.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום דלקות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום