טרשת נפוצה: לתפוס אותה בזמן

(0)
לדרג

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית הפוגעת בתפקודם התקין של תאי העצב במערכת העצבים המרכזית. כיום, עיקר המאמצים מתמקדים בגילוי מוקדם של המחלה

מאת: מערכת zap doctors

במשך 20 שנה סבל הקומיקאי האמריקאי האגדי ריצ'רד פריור מטרשת נפוצה. אותה מחלה אוטואימונית, לא מנעה ממנו להופיע על במות, לשחק בסרטים ולהצחיק מיליוני בני אדם, אולם זו לבסוף קטעה את חייו בגיל 65. הרפואה טרם מצאה תרופה בעלת תוצאות משמעותיות המובילות להחלמה מוחלטת, אולם ישנן תרופות המאפשרות ללוקים בה לתפקד ביומיום.

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית הפוגעת בתפקודם התקין של תאי העצב במערכת העצבים המרכזית. מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים המרכזית, ובפרט את המיאלין - המעטפת השומנית של העצבים. מכאן, שמטרתם העיקרית של הטיפולים הניתנים לחולי טרשת נפוצה היא להשפיע ולדכא את פעילות מערכת החיסון.

"לרוב המחלה היא התקפית, כלומר מתאפיינת בהתקפים ובהפוגות", אומר ד"ר דוד מגלשוילי, נוירולוג בכיר במרכז לטרשת נפוצה בבית החולים שיבא, ומפרט את תסמיניה: "המחלה פוגעת בראייה, שיווי המשקל והמוטוריקה, ולרוב מתחילה בגיל צעיר, 25-30".

טרשת נפוצה
טרשת נפוצה

חורים שחורים

טרשת נפוצה אינה נחשבת למחלה תורשתית, אך מחקרים הראו שהן נטייה גנטית - לצאצאי הלוקים במחלה יש סיכוי גבוה לחלות בה, לעומת שאר האוכלוסייה - והן השפעה סביבתית תורמות להתפתחותה והתפרצותה. בנוסף, למחלה שכיחות גבוהה בקרב אוכלוסיות מסוימות, בעיקר באירופה וצפון אמריקה, ומספר הנשים הנפגעות ממנה גבוה פי שניים ממספר הגברים.

בשלב הראשוני, לטרשת נפוצה אין מאפיינים ייחודיים המקלים על אבחונה המהיר. "המטופל מרגיש שיש בעיית תחושה בגפה מסוימת, טשטוש ראייה או שהוא מתקשה בפעולות מסוימות, המוטוריקה העדינה לא טובה, כתב היד משתנה", מפרט ד"ר מגלשוילי את מאפייני ההתקף שחווים הלוקים במחלה. "אין בדיקת מעבדה ספציפית לאיתור המחלה. עורכים בדיקת MRI, בדיקת הדמיה מוחית, ובה רואים שיש נגעים דלקתיים במוח.

זאת הבדיקה המהימנה היחידה שיכולה לגלות את המחלה. כשמישהו מגיע אליי בפעם הראשונה ואני עושה לו בדיקת הדמיה בה אני רואה נגעים כרוניים, שנראים כמו חורים שחורים במוח, אני יודע שהמחלה כבר בשלב מתקדם, וחורים אלה מעידים על נזק ברקמת המוח ולעיתים אף נזק בלתי הפיך".

חשיבות הגילוי המוקדם

נכון להיום ישנן חמש תרופות מאושרות לטיפול בטרשת נפוצה מסוג התקפי הפוגתי והן:

בטאפרון, רביף, אוונקס, קופקסון וטיסברי. כל התרופות הוכחו כמפחיתות את מספר ההתקפים ומאטות את פיתוח הנכות. בטאפרון הייתה התרופה הראשונה שנמצאה בקבוצת תרופות משנות מהלך המחלה בטרשת נפוצה. היא גם היחידה בין שאר התרופות המאושרת גם במחלה מסוג כרוני מתקדם.

תוצאות מחקר שהתפרש על פני 16 שנות מעקב אחר חולי טרשת נפוצה שטופלו בבטאפרון, פורסמו בכתב העת המדעי לנוירולוגיה Neurology. התוצאות סיפקו את הנתונים למעקב הארוך ביותר אחר מטופלי התרופה והצביעו על פרופיל בטיחות גבוה, כלומר שאין תופעות לוואי חדשות או שאינן צפויות בקרב מטופלים לטווח ארוך. בנוסף לכך, תופעות הלוואי הקיימות פחתו לאורך זמן הטיפול.

"ממצאים חדשים מאנליזת מחקר BEYOND מראים כי טיפול בבטאפרון הפחית באופן משמעותי את מספר הנגעים החדשים הפעילים, העלולים להפוך לחורים שחורים ולגרום לנזק בלתי הפיך ברקמת המוח", מציין ד"ר מגלשוילי. "המחקר מראה כי טיפול בתרופה מספק הגנה על ידי מניעת הנזק, שנגרם מתהליך דלקתי הפוגע בתאי העצב.

מתוצאות של מחקר אחר, BENEFIT, קיבלנו נתונים המצביעים על חשיבות רבה בהתחלת טיפול מונע בשלבים הראשונים של המחלה, למעשה כבר לאחר התקף ראשון. במחקר זה קבוצת חולים אחת קיבלה טיפול בבטאפרון מיד אחרי ההתקף הראשון והושוותה עם קבוצה, שהחלה את הטיפול מאוחר יותר, אחרי התקף שני או שלישי.

מתוצאות של חמש שנות מעקב אחר הקבוצות, ניכרים הבדלים משמעותיים ביניהן. כאשר בקבוצה שהחלה טיפול מוקדם היה שיעור התקפים נמוך בהרבה. כמו כן, היתה האטה משמעותית בנזק נוירולוגי ותפקודי מתקדם וירידה ניכרת בהתפתחות של נגעים פעילים במוח, וכתוצאה מכך הפחתה משמעותית של היווצרות חורים שחורים.

הצלחת הטיפול תלויה מאוד בעיתוי; אם מתחילים לטפל במחלה אחרי שכבר נוצר נזק כבד, אין לכך ערך - במקרה הטוב, הטיפול ישאיר את החולה ברמת התפקוד הנוכחי שלו", אומר ד"ר מגלשוילי. "המאמצים היום מתמקדים בגילוי מוקדם של המחלה ובעקבות זאת בטיפול מוקדם".

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום