דיאטה ים תיכונית מונעת סוכרת

(0)
לדרג

מחקר חדש: דיאטה ים תיכונית מפחיתה אירועי סוכרת ב-50%, לעומת דיאטה דלת שומן. הסיבה - שומנים שמקורם בשמן זית ואגוזים תורמים להפחתת העמידות לאינסולין

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר שבחן נקודתית את השפעתם של הרגלי דיאטה ים תיכונית על מניעת סוכרת עולה כי הקפדה על דיאטה זו בקרב אנשים לא סוכרתיים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם הביאה להפחתת היארעות סוכרת בכמחצית, במהלך ארבע שנים, בהשוואה לדיאטה דלת שומן. הירידה בסיכון לסוכרת חלה ללא שינוי משמעותי במשקל הגוף או פעילות גופנית, ולכן החוקרים מייחסים אותה להרגלי התזונה בלבד, ולא לירידה במשקל.

שמן זית ואגוזים

המאמר מבוסס על מחקר ספרדי שבחן את ההשפעות של שני דפוסי תזונה ים תיכונית, דיאטה המבוססת על הוספת של שמן זית כתית או הוספת אגוזים, בהשוואה לדיאטה דלת-שומן. החוקרים בחנו את ההשפעה על תוצאות מחלות לב וכלי דם בקרב נבדקים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

המחקר כלל למעלה מ-400 משתתפים לא סוכרתיים, בגילאי 55-80 שנים. המשתתפים חולקו לקבוצת ביקורת (דיאטה דלת-שומן), או אחת משתי קבוצות תזונה ים תיכונית עם שמן זית כתית (1 ליטר בשבוע) או אגוזים (30 גרם ביום).

המרכיבים העיקריים של דיאטה ים תיכונית מסורתית כללו שימוש נרחב בשמן זית כתית; הגדלת צריכת פירות, ירקות, דגנים ודגים; הפחתת צריכת הבשר, עם עדיפות לבשר לבן במקום בשר אדום או מעובד; הכנת רוטב ביתי עם עגבניות, שום, בצל ושמן זית כרוטב לירקות, פסטה, אורז ומנות אחרות; הימנעות מחמאה, שמנת, מזון מהיר, מתוקים, מאפים ומשקאות ממותקי-סוכר; צריכה מתונה של יין אדום בקרב אלו הנוהגים לשתות אלכוהול.

ירידה של 52% בהיארעות סוכרת

לאחר כארבע שנים, בקרב אלו שהקפידו על דיאטה ים תיכונית, שיעורי היארעות סוכרת עמדו על כ-10% באלו שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם שמן זית, כ-11% באלו שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם אגוזים ועל כ-18% בקבוצת הביקורת. בהשוואה לקבוצת הביקורת, חלה ירידה של 52% בהיארעות סוכרת. בכל קבוצות המחקר תועד קשר הפוך בין ההיענות לדיאטה ים-תיכונית ובין היארעות סוכרת.

לאור העדר ירידה במשקל בקרב המשתתפים במחקר, החוקרים טוענים כי שומן חד בלתי רווי (שמקורו בשמן זית ואגוזים) תורם להפחתת העמידות לאינסולין. כמו כן, חלק מהמרכיבים בדיאטה ים תיכונית עשירים בנוגדי חמצון, עם השפעות נוגדות דלקת.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה טבעית
פורום סיבים תזונתיים
פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום